Bijenmarkt Driebergen

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

Bijenmarkt Driebergen

Bericht door Piet Jager »

Zaterdag 12 april was de bijenmarkt te Driebergen. Wie kan er iets zeggen over bezoekers, bijzonderheden, vraag en aanbod en de prijzen !!!

!Piet
Imkerij Westland
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Driebergen

Bericht door Imkerij Westland »

Piet,
Ik was er een uurtje en ik moet zeggen; het was klein maar gezellig.
Naast enkele kleine aankopen bij Wil van Holland heb ik de knip niet gekeerd.
De prijzen voor de volken zijn belachelijk; € 20,- tot 25,- voor een raam broed met bijen. M.a.w. een 10-ramer met 6 raampjes broed bracht €150,- op. Daar ik laat was, weet ik niet hoe de prijzen vroeg op de ochtend waren.
Groeten Maarten

Bijgewerkt door - imkerij westland op 14/04/2003 13:09:58
Kees Overeem
Contacteer:

Bericht door Kees Overeem »

Maarten;
Wat is er "belachelijk" aan prijzen?
Een prijs wordt gevormd door een samenspel van behoefte enerzijds en aanbod anderzijds. Hier blijkt de economische waarde van bijen als bestuivers, daar zou je juist blij om moeten zijn.
Vergeleken met de kostprijs waren ze zelfs nog erg goedkoop!!!Persoonlijk vind ik de lage prijzen die er verderop in het jaar gelden veel bedenkelijker, maar dan is ons aanbod dus te ruim.
Waarschijnlijker is dat er te lage huurprijzen voor bestuiving zijn afgesproken, als men dan bijen moet aankopen om aan de verplichtingen te voldoen, blijft er niet zoveel meer over!
Kees Overeem
Imkerij Westland
Contacteer:

Bericht door Imkerij Westland »

Kees,
Je hebt gelijk, de prijzen voor volken en verhuur (en honing Hennie OES) zijn al vele jaren te laag.
Ik merk alleen dat ze nu tijdelijk 2 to 3 maal hoger zijn dan b.v. vorig voorjaar en dit is dus geen structurele maatregel.
In elk geval zou het een hele verbetering zijn om de waarde (€) van de bijen, bestuiving en de producten over de gehele linie structureel te verhogen.
Maarten
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Suggesties prijzen
Sommige imkers menen dat hun honing altijd wat goedkoper moet zijn dan in de winkel, bang dat ze het anders niet kwijt raken. Dat hangt natuurlijjk af van je klantenkring.
Vanuit marketingkennis zou ik zeggen dat je de ideale prijs van echte imkershoning als volgt kunt berekenen: de prijs van een goede pot Lagnese in de supermarkt +50%, of de prijs van een goedkope pot honing in de supermarkt +140%.

Voor een volk ten behoeve van een moderne hobbyimker zou je als volgt kunnen redeneren: een beetje leuke hond kost 300-500 Euro ex. bijkomende kosten voor riem, mand etc.. Zoveel zou een imme dus ook mogen kosten zonder dat het duur lijkt. De prijzen die nog steeds rondgaan zij economisch gezien belachelijk laag.

Als ik vier volkjen naar de Betuwe zou moeten brengen kost mij dat:
-om te beginnen 60 Euro reiskosten per keer, ex. de afschrijving van de aanhanger, x 3 dat is 180 Euro.
-minimaal 3 uur reistijd, +nog eens 3 uur terug en 3 uur voor een keer controle tussendoor, bij elkaar 9 uur krap berekend. Reisuren bereken ik voor half geld ad 75 Euro per uur, dat is 675 Euro.
Voor mijn volken doe ik dan 4x25x3weken dat is 300 Euro. Dus als ik het zakelijk bekijk
zou ik de fruitkweker all in ruim elfhonderd Euro voor mijn vier volken moeten vragen.
Maar ja het is mijn hobby, dus ik doe het ook net zo lief gratis, omdat ik het zo leuk vindt.
Economisch echter zou 300 Euro per volk net uit kunnen!
Plaats reactie