Help!!
In de groentetuin hebben we een aspergebed wat niet helemaal van de goede struktuur is zoals het zou moeten zijn.
Het moet van zand zijn, maar bij ons is het met wat leem her en der ertussen. enne.. niet zo netjes vlak gevormd.
Wat blijkt nu: een paradijs voor wilde bijtjes en hommels.
Vorig jaar heb ik het op 2 plaatsen gezien en er een stokje bij gezet zodat ik op die plek niet zou steken en de boel verstoren, maar dit jaar is er een invasie!
Komt dit omdat het wat rommeliger gevormd is?
Als ik toch de asperges ga steken, hebben ze dan nog een kans te overleven?
Best lastig zo'n conflict tussen hebberigheid en geweten.
Wendy
bijen en hommels in het aspergebed
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: bijen en hommels in het aspergebed
Wendy, de aspergeplant groeit heel goed op vele grondsoorten, behalve op te zware klei of te zure veengrond. Hij kan zelfs makkelijk gaan woekeren. Dat voor teelt alleen losse zandgrond gebruikt wordt is vooral mechanisch: alleen daar kan ie mooie rechte oogstbare scheuten vormen.
Maar kromme scheuten zijn net zo lekker hoor, al kost het iets meer moeite. Voor de soep zijn de dikke knoesten zelfs het beste, want die hebben de meeste smaak.
Als je nu gaat steken gaan ze later gewoon weer nieuwe scheuten maken en komen ze voor de biijtjes ook een paar weken later in bloei. Als het minder wordt moet je ze wat bijmesten. Ik stak ze (toen ik ze vroeger had) zodra ze boven de grond kwamen, want een groen puntje aan de top maakt ze ook niet minder lekker, zij het wel onverkoopbaar.
Maar kromme scheuten zijn net zo lekker hoor, al kost het iets meer moeite. Voor de soep zijn de dikke knoesten zelfs het beste, want die hebben de meeste smaak.
Als je nu gaat steken gaan ze later gewoon weer nieuwe scheuten maken en komen ze voor de biijtjes ook een paar weken later in bloei. Als het minder wordt moet je ze wat bijmesten. Ik stak ze (toen ik ze vroeger had) zodra ze boven de grond kwamen, want een groen puntje aan de top maakt ze ook niet minder lekker, zij het wel onverkoopbaar.
-
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: bijen en hommels in het aspergebed
dag Maarten,
Ik ben niet duidelijk geweest met mijn vraag, dus nogmaals.
1. wonen er meer bijen in mijn rommelige mix-grond dan in de
zandgrondproductieaspergebedden?( mooi woord voor scrabble)
2. hebben de wilde bijtjes en hommels nog een kans te overleven als ik toch de asperges steek? hoe voorzichtig ik ook steek, ik kan niet voorkomen dat er gangentjes stuk gaan.
of wonen ze er maar een korte periode?
Dat kromme, dikke, wat groene of zelfs paarse asperges ook lekker zijn, dat weet ik uit ervaring.
En m'n bijen vliegen prima op de bloemen ervan,(na st.Jan, einde van de steektijd), die leveren dan heel wat stuifmeel en mogelijk ook nog wat nectar.
Wendy
Ik ben niet duidelijk geweest met mijn vraag, dus nogmaals.
1. wonen er meer bijen in mijn rommelige mix-grond dan in de
zandgrondproductieaspergebedden?( mooi woord voor scrabble)
2. hebben de wilde bijtjes en hommels nog een kans te overleven als ik toch de asperges steek? hoe voorzichtig ik ook steek, ik kan niet voorkomen dat er gangentjes stuk gaan.
of wonen ze er maar een korte periode?
Dat kromme, dikke, wat groene of zelfs paarse asperges ook lekker zijn, dat weet ik uit ervaring.
En m'n bijen vliegen prima op de bloemen ervan,(na st.Jan, einde van de steektijd), die leveren dan heel wat stuifmeel en mogelijk ook nog wat nectar.
Wendy