Betrekkelijke waarde van voorjaarsvereniging

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Betrekkelijke waarde van voorjaarsvereniging

Bericht door wilde »

Dit voorjaar heb ik op 16 maart 2 volken verenigd met andere.
Gisteren (24 april) heb ik alle kastvolken voor het eerst daarna nagezien. De 2 verenigde volken waren op het moment van vereniging iets sterker (meer broed) dan de niet verenigde volken. Van de versterking is echter niets meer te zien. Ze zijn nu de kleinere volken op de stand: 4 volken zijn sterk en de overige kastvolken (ook 4) zijn matig tot klein.

Het effect van verenigen zou moeten zijn een sterker geheel. Dat is in de praktijk ook wel eens anders. Na de vereniging is er een koudeperiode geweest die ongetwijfeld zijn invloed heeft gehad. Maar daar hadden de andere volken ook mee te maken. Die konden op eigen kracht beter presteren. Alle volken zijn op dezelfde wijze behandeld tegen varroa. Dat lijkt mij ook geen factor van groot belang.

Eén van de verenigde volken heeft bijen en broed gekregen van een F5-Buckfast (eigenlijk een bastaard). Het ontvangende volk heeft zelf een F1-moer. Het volk bezet nu alleen de bovenbak met 6 ramen broed en een raam darrenbroed (in een bouwraam) in de onderbak. Daar is verder geen broed. Dat darrenbroed is door mij niet verplaatst. De door de bijen zelf gekozen vorm van het broednest is toch wel wat vreemd. Nog vreemder voor een Buckfastvolk op dit moment was een 5-tal grote papdoppen. Het volk bezet slechts ongeveer 12 ramen van de totaal 20 stuks. Dat behoort nog niet te zwermen. Mogelijk is de invloed van de toegevoegde bastaardbijen hier zichtbaar. Ik heb de doppen verwijderd, maar zit nu opgescheept met de verplichting om ze regelmatig na te zien. Daarmee begin ik meestal pas in de 3e week van mei.

Uit de waarnemingen kan worden geconcludeerd dat vereniging van volken een relatief onzekere behandeling is, die zeker niet altijd tot versterking leidt. Het kan ook verstoren, zodat je er niets mee opschiet.
Hier is elders ook discussie gevoerd over het verenigen van een moergoed volk met een broedloos (waarschijnlijk moerloos) volk. Mijn aldaar aangedragen argumenten kunnen met deze conclusies worden aangevuld. Verenigen is niet altijd even zinvol! De BD-imkers verenigen eventueel wel in het voorjaar doch niet in het najaar. Hun argumenten ken ik, maar onderschrijf ik niet. Verenigen in het najaar doen velen om het aantal volken beperkt te houden en de nadelen daarvan zijn mij nooit gebleken. Vereniging in het voorjaar is bij mij ook wel eens succesvol geweest, maar zeker niet altijd.

Albert de Wilde
wendy
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Betrekkelijke waarde van voorjaarsvereniging

Bericht door wendy »

dag Albert,

Zou het kunnen dat de twee volken die toch wel wat verschillend zijn,
elkaar niet zo goed kunnen accepteren?
Wellicht een "cultuur" botsing?
Zoals je van de BD imkers waarschijnlijk ook weet, is een volk een dusdanige eenheid incl. hun koningin, dat een ander volk erbij zetten een behoorlijke stress veroorzaakt.
Overigens heb ik vorig jaar ook twee volken- met koninginnen-, tot een volk samengevoegd, waarbij ik het aan het volk zelf en de lady's heb laten uitzoeken wie de beste is.
Ik imker met de bijen die hier rondvliegen, geen ras dus.
Enne...Wat zijn papdoppen?koninginnendoppen die nog niet rijp zijn?
Wendy
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Wendy voelt het goed aan, naar mijn inschatting!
En niet alleen naar mijn inschatting, maar ook naar mijn ervaring.
Bijen houden niet van hun bijenburen. Ze voelen aan dat die anders zijn.
Zet je twee volken op elkaar, dan heb je kans dat het beste volk doppen gaat aanzetten om het mogelijk te maken dat ze alsnog afstand kunnen nemen van de 'indringers'.
Ze willen 'zuiver' blijven.
Er 'vandoor zwermen' is dan nog de enige mogelijkheid.
Verenigen moet je daarom in het najaar doen.
De bijen moeten dan (in september) gortend en mopperend accepteren dat ze met een ander volk worden opgescheept.
Zwermen gaat niet meer.
Het daglicht is te zwak en tekort aanwezig.
En de darren...zijn al om zeep gebracht!
-
Ooit zwermde een volk dat ,weet ik waarom, verenigd was.
De zwerm bestond uit oranje kloosternonnen en de thuisblijvers waren zwarte autochtonen!
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Wendy, open moerdoppen, waarin de larve in de koninginnegelei (pap) drijft, noem ik papdoppen. Ik weet geen betere naam.

Frans, bij mij gaat voorjaarsvereniging niet alijd slecht. Het merendeel verloopt redelijk tot goed. Dit jaar was een voorbeeld van een slechte vereniging. De door jou genoemde aspecten waren misschien sterker aanwezig dan in andere jaren. De najaarsvereniging die ik ook voor een deel toepas om de volken op mijn gewenst aantal te houden, wordt door de BD-imkers om de redenen die jij noemt juist verafschuwd!
Groeten, Albert
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Hier zie je dat het heel veel uitmaakt waar je imkert. Wij zijn deze week begonnen met het uitpakken van de volken. Hebben we een wat klein volk met een goede moer, dan verenigen we dat met een moerloos volk of een volk met een darrebroedige moer (die we wel opzoeken en doodmaken). Soms hangen we wel drie volken bij elkaar. Het gaat niet altijd goed, maar meestal wordt zo'n volk toch een goed produktievolk. In het najaar verenigen we nooit, alles wat niet goed is wordt apart gezet en zodra het koud is uitgeblazen in de sneeuw. De bijen zijn dan heel snel dood.
De eerste populier, wilg en de prairiecrocussen bloeien en het is vliegweer, dus de bijen zijn aan het halen, een lust voor het oog !

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
J A Verwijmeren
Contacteer:

Bericht door J A Verwijmeren »

Verenigen in het voorjaar anders heb ik nog niet gedaan, omdat ik denk te weten dat twee koninginnen meer leggen dan een.
Als je geen manschappen hebt dan zul je in het voorjaar geen honing vliegen. Twee volken met hun koningin op elkaar zetten is volgens mij niet de juiste manier, je moet zelf selectief te werk gaan.
Zijn de koninginnen even goed dan spaar ik er een en dat worden goede volkjes om af te laten vliegen voor de heide. Mijn beste volk had op 10 april 11 ramen broed oude koningin van 2001, nu deze verenigd met een jonge van 2002 (4 ramen broed) en de oude gespaard.
Dit volk vloog in een week tijd op de wilg een HK vol honing waarbij ze ook nog 5 ramen kunstraad moest uitbouwen in deze honigzolder.
Het verschil kan erg groot zijn een buurvolk dat totaal 8 ramen broed kreeg in eenzelfde periode was nog nauwelijks in de HK te vinden, te weinig vliegbijen.

Jack
wendy
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door wendy »

dag Jack,

Waarom haal de koningin uit een volk als dit je beste volk blijkt te zijn?
Is dat niet omgekeerde selectie?
Overigens hangt mijn mond nog open, 11 ramen broed op 10-04, wat een geweldig aktief volk en koningin!
Je schreef dat je de oude koningin spaarde, waar laat je ze dan?

Dag Albert,
Voortaan heten de doppen in dat stadium bij mij ook papdoppen, een prima term hiervoor.

Wendy
J A Verwijmeren
Contacteer:

Bericht door J A Verwijmeren »

Wendy ik haal de koningin van dit sterke volk eruit omdat deze al zwermplannen heeft, er stonden melkdoppen in en ook al volop darrenbroed.
De koningin gaat in een lege kast met 1 raam broed 2 ramen suiker of losse honing krijgt daarna 1 raam met bijen en ik sluit hem op en neem hem mee naar huis. De bijen stonden in de biesbosch voor ontwikkeling, en nu staan ze verenigd in Duitsland op het koolzaad.
Het bijzonder mooi voorjaarsweer heeft een enorme ontwikkeling gegeven aan de bijen, veel stuifmeel,honing en daardoor veel broed.
Groeten Jack
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo allemaal, afgelopen zomer/najaar (eind Augustus)hebben wij wel moeten verenigen.
Zoals Els Kleijnendorst eerder opmerkte op het forum, hadden een 4-tal kasten op de thuisstand geen stuifmeel voor het broed in de kast. Er zat een broednestje in ter grootte van een 11 cm. doorsnede. De andere kasten kwamen terug van een veld Phaecelia en Boekwijt dat ingezaaid was door het Drenths Landschap. Vol stuifmeel en redelijk nektar.
Mijn conclusie was gauw getrokken. De 4-tal kasten op de thuisstand zouden niet lang meer te leven hebben zonder ingreep. Verenigen!
Nu zijn er 3 goede spaarkastvolken de winter uit gekomen.

M.vr.gr. Elze Lammerts.
Plaats reactie