Zo werkt 't dus..!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

Zo werkt 't dus..!

Bericht door Piet Jager »

De hele week miezerige regen en een flinke baard om het vlieggat van mijn vierkante korf. De voorzwerm was er namelijk nog niet af. Zaterdagmorgenvroeg weer regen, maar om 10 uur wat droger. Even later was het om het vlieggat schoon en rustig. Voorzwerm weg? Nee, de baard was naar binnen getrokken om zich voor te bereiden op het zwermen! Ze zuigen zich eerst vol met vloeibare zonne-ernergie om ca drie dagen vooruit te kunnen en ja hoor, om 3 uur kwam de voorzwerm af. Het werd gelijk wat warmer en lichter. Overal zoekende bijen! De struiken rondom waren allemaal nat en even later sloeg de zwerm weer terug op de korf. Morgen maar een nieuwe poging ondernemen. 'k Zal straks nog eens kijken of ik de moer misschien ergens op de grond tussen een kluitje bijen tegenkom.

!Piet
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Zo werkt 't dus..!

Bericht door wilde »

Piet, bij mij was er vandaag wel een complete korfzwerm, waarvan ik de moer ook zag lopen. Ik was net te laat om zeker te weten welke korf gezwermd had, want ik was bezig met een andere zwerm. Die heeft vermoedelijk sinds donderdagmiddag in de regen gehangen. Donderdagmiddag moest ik weg tussen 15.00 en 17.00 uur. Mijn vrouw meldde bij mijn thuiskomst dat er enige drukte bij de korven was geweest, maar ze vermoedde slechts voorvliegen van jonge bijen na al die nattigheid. Ik heb nog vluchtig gekeken, maar niets bijzonders gezien.

Vandaag (zaterdag) liep ik nog eens langs de plek waar de zwermen meestal hangen en in de natte bladeren van de elzen hing waarachtig een volkomen verkleumde zwerm. Die heb ik geschept en dat ging razendsnel alsof ze doorhadden dat het in de nabije toekomst beter zou gaan. Daarna liep ik nog wat rond op het erf en ging kijken of ik het zwermkistje dicht kon zetten, toen er een volgende zwerm in de lucht hing. Ik was net te laat om met zekerheid te kunnen zeggen van welke korf. Het kan in principe een nazwerm zijn van dezelfde korf, omdat het zo lang slecht weer was. Het was vandaag voor een andere korf de 17e dag na de voorzwerm, en daarvan had ik geen nazwermen gezien, maar die van donderdag kan het natuurlijk ook geweest zijn. Eén van de zwermen is denk ik wel een voorzwerm. Dat zal ik maandag weten, want dan zullen er vermoedelijk in één volkje eitjes zijn.

Als ik zeker wist dat het beide nazwermen zijn, mogelijk van de korf die al 17 dagen geleden zwermde, zou ik de zwermen hebben kunnen samenvoegen. Maar voor- en nazwermen kun je niet verenigen. Ik heb een andere reden om dat niet te doen, want ik wil wat reserve moeren telen. Daartoe zoek ik na 2 dagen de onbevruchte moer op en sluit die op in een kluisje met moerrooster. Over ruim een week denk ik rijpe Buckfastdoppen te hebben en daarvan krijgen ze er dan één, nadat de moer een dag eerder is verwijderd. Die accepteren ze dan graag.

De reden waarom bij jou de zwerm is teruggeslagen is het wonderlijke van de natuur. Mogelijk is er dus een mechanisme dat de bijen vertelt dat het weer nog veel problemen kan geven. Zoals mijn zwerm al 2 dagen in de regen hing, is geen lolletje voor de bijen. Ze zijn daarmee denk ik ook een flink deel van de voorraad honing kwijt. Ik heb overigens wel eens zwermen geschept die dagen langer in de kou hadden gehangen en die daarna zich normaal ontwikkelden. Ze kunnen dus nogal wat hebben.

Met zwermgroeten, Albert
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

"k Zal straks nog eens kijken of ik de moer misschien ergens op de grond tussen een kluitje bijen tegenkom.
Ja hoor, om 18,15 uur een kluitje bijen ca 1 meter voor de korf op de grond met de moer er tussen. Snel een klein korfje, zo groot als een kleine bloempot, er op gezet en een kwartier later zaten ze in de kop van het korfje. Het korfje op een zwart stuk papier gezet om te zien of het werkelijk de oude moer was of al een jonge moer. Om ca 19.30 zag ik al de eerste eitjes op de zwarte ondergrond, dus de oude moer.
Moer in een moerhuisje mee naar de kamer en de vliegtest doen. Op m'n bureaublad ging ze er als een speer van door maar mooi niet de lucht in. Haar propellertjes werkten echter prima, ten minste de motor, maar ze kwam niet los van de grond. Jammer, het was zo'n mooie gitzwarte Veluwse heidebij, A.m.f. ( Apis mellifera felua). Misschien doe ik haar toch nog in een klein kastje om voor wat nateelt te kunnen zorgen.

Ik zag wel dat er nog veel van de uitgevlogen bijen tot de avond in de struiken rond de bijenstal bleven zoeken naar de moer. Als de moer nog in de korf was geweest, is het bij een teruggeslagen zwerm veel eerder rustig.

Lering uit de praktijk:

1. Als de baard voor de kast/korf in de morgen plotseling wegtrekt (naar binnen trekt), 'boer pas op je kippen'.
2. Is de zwerm teruggeslagen en nogal wat bijen blijven lange tijd her en der zoeken, dan ligt de moer ergens op de grond.

Ja Albert, korven is erg mooi, maar ook wel eens lastig.
Hoe houd jij die buckfastvolken zolang in een korf?
Die buckfastvolken horen toch in een landhuis en niet in een hutje op de hei.

!Piet
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Die buckfastvolken horen toch in een landhuis en niet in een hutje op de hei.
Hoezo in een landhuis ?
monniken horen toch af te zien :-)
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hallo Piet, Ik heb jouw bijen meer weerkennis toegedicht dan ze dus werkelijk hadden. Ja, als de moer niet kan vliegen moet je extra opletten. Ik heb het ook wel gehad. In jouw geval met zeer weinig bijen zou ik haar hebben teruggegeven als ik nog geen tuter zou horen in de korf. Dan de volgende dag beter opletten en je hebt een zwerm van normale grootte.

Mijn korfbijen worden op het erf bevrucht met Buckfastdarren, dus echte Buckfastbijen zijn het niet, maar wel geschikt om bijvoorbeeld met mate toe te voegen aan grote volken of om een F1-dop te geven en een reserve Buckfastmoer te telen. Ze gedragen zich niet veel anders dan vroeger toen ik nog bastaardbijen had. Vorig jaar hebben ze maar 1 keer een zwermperiode gehad. Meestal eind juli/begin augustus nog een keer. Ik gebruik geen onderzetstukken, dus de korf is zomer en winter even groot.

Groeten, Albert
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo Albert.
Verschillende keren heb ik gelezen, dat je moeren bevrucht worden door de darren van je eigen stand.
In het laatste Buckfast Bulletin, 04-2003 blz. 81, lees ik naar mijn mening iets anders.
Jan Dommerholt gaf op de koninginnenteeltdag op 1 februari 2003 een lezing.
Punt 3 : De koningin vliegt tijdens de bruidsvlucht veel verder dan de darren van haar volk.

Houdt bovenstaande dan ook niet in, dat zij verder vliegt dan de darren van de “’buurkoningin’’ ?

M.vr.gr. Elze Lammerts.
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Elze, het artikel in het Buckfast bulletin onderschrijf ik geheel. Er wordt een aantal mechanismen genoemd ter voorkoming van inteelt, waarvoor de natuur zelf zorgt.
Ik zie slechts dat mijn bastaardbijen uit mijn korven in de loop van de tijd van kleur en gedrag veranderen. De zwarte bijen krijgen gele banden en ze worden iets rustiger op de raat. In mijn omgeving (straal van een paar km) staan voor meer dan 50% Buckfastbijen.

Gelukkig ook nog wat andere voor het 'oppakken' van diversiteit in de eigenschappen. Als ik zeg 'standbevrucht' of 'bevrucht op mijn erf' bedoel ik dat de te bevruchten koningin op mijn erf staat. Waar de bevruchting plaatsvindt weet ik uiteraard niet, maar dat zal wel een paar kilimeters verderop zijn.

Ik vermoed veel Buckfastinvloed vanwege de vele Buckfastdarren die aanwezig zijn en ook ver kunnen vliegen en de verandering van mijn bastaaardbijen.
Groetend, Albert de Wilde
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Mijn eerder gemelde zwermen van 22 en 24 mei blijken beide nazwermen te zijn: vandaag geen eitjes aanwezig. Vermoedelijk zijn ze van dezelfde korf afkomstig. Het komt mij goed uit, want nu kan ik ze inzetten voor teelt van reservemoeren. Zie verder bij koninginnenteelt.
Albert
Plaats reactie