paard bijt kast
-
paard bijt kast
Naast mijn bijenstal (een soort marktkraam) staat een observatievolk opgesteld. Een platform op vier palen is de ondergrond waar de deze kast(met vijf acrylplaten), op staat. Bezoekers vinden die bijenwoning reuze interessant. Zonder kans op steken kunnen ze de dames achter de ramen bezig zien.
Gisteren keek ik al wat verwonderd toe. De kast stond wat scheef(een centimetertje of drie) op de bodemplaat en ik zette de bijenkiekkast weer recht.
Vanmiddag was het echt een bijenramp geworden. De kast was van de vlonder gevallen en lag voorover in het gras. Het dak lag in de paardenwei; finaal uit elkaar getrapt en overal lag piepschuim.
De paarden..keken mij oplettend aan. Zij kennen mij goed. Onlangs heb ik nog drie kruiwagens mest uit hun wei geschept voor het opzetten van de composthoop. Ik heb ze gestreeld en beklopt; twee emmers paardepoep hadden ze bijna vernield in het voorbijgaan.
De hele dag ben ik niet thuis geweest. Het Graafschapspad met een traject van 14 km, had ons(ja,ja)uit Joppe verbannen.
Wat nu..
De kast heb ik rechtop gezet en de vliegopening tijdelijk dichtgestopt met schuimrubber. Daarna heb ik de zware kast met elf vellen raat tot op de bodem, op de draagplank getild. De woning was er slecht aan toe. Ooit heb ik hem van een boer gekregen en de afmeting aangepast aan elf spaarkasttoplatten. De bodem raakte los bij het gezeul en een van de bodembalken brak af. Nu staat de bijenkrot schuin op de ondergrond.
Ik heb een touw om het geheel gesnoerd en de paarden gewaarschuwd dat ze motten oprotten.
De eigenaar van de paarden heb ik gevraagd om te controleren of er stroom op de afrastering staat. Dat immers zou een paard verhinderd moeten hebben om zover te kunnen reiken!
(wordt vervolgd)
Gisteren keek ik al wat verwonderd toe. De kast stond wat scheef(een centimetertje of drie) op de bodemplaat en ik zette de bijenkiekkast weer recht.
Vanmiddag was het echt een bijenramp geworden. De kast was van de vlonder gevallen en lag voorover in het gras. Het dak lag in de paardenwei; finaal uit elkaar getrapt en overal lag piepschuim.
De paarden..keken mij oplettend aan. Zij kennen mij goed. Onlangs heb ik nog drie kruiwagens mest uit hun wei geschept voor het opzetten van de composthoop. Ik heb ze gestreeld en beklopt; twee emmers paardepoep hadden ze bijna vernield in het voorbijgaan.
De hele dag ben ik niet thuis geweest. Het Graafschapspad met een traject van 14 km, had ons(ja,ja)uit Joppe verbannen.
Wat nu..
De kast heb ik rechtop gezet en de vliegopening tijdelijk dichtgestopt met schuimrubber. Daarna heb ik de zware kast met elf vellen raat tot op de bodem, op de draagplank getild. De woning was er slecht aan toe. Ooit heb ik hem van een boer gekregen en de afmeting aangepast aan elf spaarkasttoplatten. De bodem raakte los bij het gezeul en een van de bodembalken brak af. Nu staat de bijenkrot schuin op de ondergrond.
Ik heb een touw om het geheel gesnoerd en de paarden gewaarschuwd dat ze motten oprotten.
De eigenaar van de paarden heb ik gevraagd om te controleren of er stroom op de afrastering staat. Dat immers zou een paard verhinderd moeten hebben om zover te kunnen reiken!
(wordt vervolgd)
-
Re: paard bijt kast
'Frans', zei de paardenfluisteraar, 'er staat stroom op de banden; dat kan ik zien aan twee lichtjes. Het ene brandt constant en het andere knippert.'
Hij vond het heel vervelend dat een van de paarden uit z'n bol was gegaan en beloofde mij een extra draadje met spanning te zullen spannen. De waarschijnlijke dader zou hij een ander weitje geven.
Hoe nu verder?
Het volk verhuizen zal een hoop ellende gaan geven. Ze hebben inmiddels 12 pakken suiker in hun raten opgeslagen en verstoren gaat met nieuwe tegenslag gepaard. Ooit trachtte ik doppen te breken, maar het gevolg was dat twee raten finaal afscheurden. Alles in deze kiekkast zit aan alles vastgekit.
Links onder bij de woning, puilen raten naar buiten. Hier en daar kiert het en zie ik bijen naar buiten kruipen.
Als het kwik zakt beneden de tien, zal ik de tent zorgvuldig dichtplakken.
-
Mijn oor voelt warmpjes aan.
Hij vond het heel vervelend dat een van de paarden uit z'n bol was gegaan en beloofde mij een extra draadje met spanning te zullen spannen. De waarschijnlijke dader zou hij een ander weitje geven.
Hoe nu verder?
Het volk verhuizen zal een hoop ellende gaan geven. Ze hebben inmiddels 12 pakken suiker in hun raten opgeslagen en verstoren gaat met nieuwe tegenslag gepaard. Ooit trachtte ik doppen te breken, maar het gevolg was dat twee raten finaal afscheurden. Alles in deze kiekkast zit aan alles vastgekit.
Links onder bij de woning, puilen raten naar buiten. Hier en daar kiert het en zie ik bijen naar buiten kruipen.
Als het kwik zakt beneden de tien, zal ik de tent zorgvuldig dichtplakken.
-
Mijn oor voelt warmpjes aan.
Bijen
laten imkers
lijen!
laten imkers
lijen!
-
Vandaag nog eens even gekeken.
De bijen zijn te zien aan de voorzijde boven het vlieggat.
De raten hangen niet meer als keurige gordijnen naast elkaar aan het plafond..Er zijn een aantal raten afgescheurd in het centrum.
Het is geworden als een doorsnede van een berg met een gelaagd patroon van sedimenten, welke opgeheven is door tectonische bewegingen.
Wat nu..?
De bijen zijn te zien aan de voorzijde boven het vlieggat.
De raten hangen niet meer als keurige gordijnen naast elkaar aan het plafond..Er zijn een aantal raten afgescheurd in het centrum.
Het is geworden als een doorsnede van een berg met een gelaagd patroon van sedimenten, welke opgeheven is door tectonische bewegingen.
Wat nu..?
-
Gisteren en vandaag is het bijenvoorjaar echt begonnen; elf graden in de schaduw! Honderden sneeuwklokjes zijn in bloei geraakt (het vorig jaar drie weken eerder; op de huwelijksdag van de kroonprins)en de bijen verzamelen het oranje stuifmeel.
Vandaag heb ik de observatiekast opengebroken; vertrouwen in het overleven, had ik niet meer in; geen bijtje was er te zien. De vierde vorstperiode hebben ze niet overleefd.
De kantraten waren krakend droog en de berg afgebroken raten in het midden wogen zwaar van de opgeslagen suiker. Met de kastbeitel heb ik die opgevist en op de daken van de overige volken gelegd.
Vijf, actieve volken kunnen nu fourageren.
Van roverij is geen sprake.
Tot nog toe niet, moet ik zeggen!
*
In mei hoop ik een zwerm in de observatiekast van Ten Dam uit Jubbega, af te kunnen schudden.
Missen kan ik zo'n kijkkast niet meer!
Vandaag heb ik de observatiekast opengebroken; vertrouwen in het overleven, had ik niet meer in; geen bijtje was er te zien. De vierde vorstperiode hebben ze niet overleefd.
De kantraten waren krakend droog en de berg afgebroken raten in het midden wogen zwaar van de opgeslagen suiker. Met de kastbeitel heb ik die opgevist en op de daken van de overige volken gelegd.
Vijf, actieve volken kunnen nu fourageren.
Van roverij is geen sprake.
Tot nog toe niet, moet ik zeggen!
*
In mei hoop ik een zwerm in de observatiekast van Ten Dam uit Jubbega, af te kunnen schudden.
Missen kan ik zo'n kijkkast niet meer!
-
Vandaag heb ik, om 08.30 uur, een zwerm kunnen scheppen bij een manege (hoe bestaat het).
De bijen omarmden een paal langs de paardenwei en ik heb ze daar van los kunnen maken.
Vandaag hebben ze niet echt genoten in de kieps.. ;bij 29 graden in de schaduw en mokkig weer, wordt het afzien!
Door de juten lap zag ik wasplaatjes tevoorschijn komen; dat zie ik niet vaak gebeuren!
Om 19.00 uur heb ik ze in de observatie kast van Ten Dam afgeslagen; daar zitten zes latjes in en in het midden daarvan heb ik bij elke lat een driehoekje kunstraat geknutseld.
Ben benieuwd naar de ontwikkeling van dit volkje en blij met deze aanwinst!
De bijen omarmden een paal langs de paardenwei en ik heb ze daar van los kunnen maken.
Vandaag hebben ze niet echt genoten in de kieps.. ;bij 29 graden in de schaduw en mokkig weer, wordt het afzien!
Door de juten lap zag ik wasplaatjes tevoorschijn komen; dat zie ik niet vaak gebeuren!
Om 19.00 uur heb ik ze in de observatie kast van Ten Dam afgeslagen; daar zitten zes latjes in en in het midden daarvan heb ik bij elke lat een driehoekje kunstraat geknutseld.
Ben benieuwd naar de ontwikkeling van dit volkje en blij met deze aanwinst!
-
- Contacteer:
dag Frans,
Dit was toch niet toevallig een manege in Boxtel ?
Bijen uit Boxtel weten wel wat ze met lastige paarden kunnen doen
Dit was toch niet toevallig een manege in Boxtel ?
Bijen uit Boxtel weten wel wat ze met lastige paarden kunnen doen

-
Vanavond om negen uur was het krankzinnig druk rond de observatiekast.
Om zeven uur in de avond had ik de Gorsselse paardenweizwerm een kilo suiker in 700ml water toegediend.
Ze moeten langer dan drie dagen hebben rondgedoold en bijna van honger bezweken zijn.
Wat een energie..
Wat een vitaliteit..
Wat een levenslust..
Meer dan ik, die de ziekte van Lyme blijkt te hebben!
Om zeven uur in de avond had ik de Gorsselse paardenweizwerm een kilo suiker in 700ml water toegediend.
Ze moeten langer dan drie dagen hebben rondgedoold en bijna van honger bezweken zijn.
Wat een energie..
Wat een vitaliteit..
Wat een levenslust..
Meer dan ik, die de ziekte van Lyme blijkt te hebben!
Dag Frans,Meer dan ik, die de ziekte van Lyme blijkt te hebben!
Gelijk antibiotica-kuur gehaald?
Vorige week ving de redactie-groep ongeveer 15 teken op de wandeling door de Amsterdamse Waterleidingduinen. Het is dit jaar erger dan andere jaren. Vorig jaar kreeg ik ook bij een beet de rode vlek van ongeveer 6 cm. Gelijk een kuur gehaald.
Ik hoop dat je er niet veel last van hebt.
De titel kan nu gewijzigd worden: teek bijt man
Huib Koel

-
Dag Huib, ff snel tussen de bijen door..!
Van tekenbeten kun je o.a. verlammingen in het gezicht krijgen.
De motoriek van mijn spraakorgaan begon wat te vertragen; beetje dikke tong, wat ongevoelige lippen, vreemd gevoel in het verhemelte af en toe.
Je moet dan extra je best doen om goed verstaanbaar te blijven.
De neuroloog had 'antilichamen' in mijn bloed geconstateerd; een soort eigengemaakte wapens tegen borrelia (of zo iets).
Nu wil hij volgende week vrijdag mij een ruggeprik geven om te kunnen meten/vaststellen wat mijn hersenen zelf aan antilichamen produceren. Zijn antibiotica-recept wil hij daarop afstemmen.
Dit jaar schijnen 13000 mensen te zijn besmet door de teken.
Vijf jaar terug waren het er 6000.
Een op de vier teken .., kan de ziekte van Lyme overbrengen.
Vooral teken die in hun eindfase zijn (de grote met acht pootjes in plaats van hun kleine voorgangers met zes pootjes.)
Van tekenbeten kun je o.a. verlammingen in het gezicht krijgen.
De motoriek van mijn spraakorgaan begon wat te vertragen; beetje dikke tong, wat ongevoelige lippen, vreemd gevoel in het verhemelte af en toe.
Je moet dan extra je best doen om goed verstaanbaar te blijven.
De neuroloog had 'antilichamen' in mijn bloed geconstateerd; een soort eigengemaakte wapens tegen borrelia (of zo iets).
Nu wil hij volgende week vrijdag mij een ruggeprik geven om te kunnen meten/vaststellen wat mijn hersenen zelf aan antilichamen produceren. Zijn antibiotica-recept wil hij daarop afstemmen.
Dit jaar schijnen 13000 mensen te zijn besmet door de teken.
Vijf jaar terug waren het er 6000.
Een op de vier teken .., kan de ziekte van Lyme overbrengen.
Vooral teken die in hun eindfase zijn (de grote met acht pootjes in plaats van hun kleine voorgangers met zes pootjes.)
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Frans, wat bedoel je met kleine voorgangers met 6 pootjes?Vooral teken die in hun eindfase zijn (de grote met acht pootjes in plaats van hun kleine voorgangers met zes pootjes.)
Teken behoren tot de spinachtigen en die hebben toch allemaal 8 poten?
Er zijn dit jaar inderdaad veel teken. Bij mijn katten moet ik er wekelijks enkele verwijderen en dat begon al in maart. Beterschap gewenst.
Groetend, Albert