koninginnendoppen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
frits dalm

koninginnendoppen

Bericht door frits dalm »

Albert, ik bedoelde doppen die in de raat zelf zitten,
dus evenwijdig aan de cellen.Niemand zal het je kwalijk
nemen als je die mist, ze zijn zeer moeilijk te zien.
Tijdens mijn praktijklessen hadden we een darrenbroedige
moer, op de raten zaten enige moercellen die bijna
voldragen darren bevatten, de leraar dhr Rutten uit Roermond
had dat nagekeken. Misschien is dat de verklaring over
doppen in melk na tien dagen na het maken van een veger?
Bijen lezen geen boeken en weten dus niet dat ze een aantal
weken moeten wachten met eierleggen als ze moerloos zijn.
Het feit dat er gelegd word boven een rooster zal daar mee
verklaard kunnen worden, volgens de boeken kan er geen dar
uit een moerdop komen maar de ervaring leert dat ook die
bestaan.
mtvrgr. Frits

Frits
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: koninginnendoppen

Bericht door wilde »

Frits, doppen heb ik nu niet gemist, al is me dat wel eens overkomen, wie niet? Dat zou wél zo kunnen zijn o.g.v. afgebeten doppen op de 11e dag, maar ik denk van niet. Ik werk op het gemaak en doe het zeer secuur. Ook andere volken waren zeer snel dit jaar. Dan zou ik bij 3 volken doppen over het hoofd hebben gezien.

Mijn plan om 2 andere volken op de 10e dag als teeltvolk van nieuwe series te gebruiken, viel daarom ook in duigen. Ik had de overgelarfde dopjes van tevoren al klaargemaakt, maar het was niet meer nodig. Ik had mijn aantekeningen op de kastkaart niet goed gelezen. Het was niet de 10e dag maar de 11e dag. Beide volken hadden de doppen afgebeten en er zaten enkele mooie uitgelopen doppen bij. Deze 2 volken hadden in het geheel nog geen zwermplannen. Bij het verwijderen van de moer (ik heb geen kunstzwerm gemaakt) heb ik uiteraard wel alle ramen nagezien, ook tegen beter weten in. Want als je wat bedreven wordt, weet je na 3 of 4 ramen uit de bovenbak meestal wel of het goed zit. Hier had ik alle 20 ramen in handen gehad. Toch na 11 dagen uitgelopen moeren.
Daar ga ik dus maar even mee door als F2.

De open dop met kleine larve na de 10e dag van de verwijdering van de moer, heeft mijns inziens hier niet te maken met het fenomeen eierleggende werksters, zoals eerder vermeld boven een rooster. Ik heb in het verleden een dergelijke dop uit zien lopen. Als ik het weer eens zal zien, zal ik proberen dat opnieuw vast te stellen, door het raam apart te hangen in een afleggertje en daarna op te ruimen. Wetenschap is soms ook belangrijk .........

Waarom overigens een nieuw onderwerp gestart? Nu raakt het wat versnipperd.
Groetend, Albert
Plaats reactie