Hennie, dat zijn prachtige series uniforme doppen.
Hoeveel pleegvolken had je daarvoor nodig?
Ik gebruik 2 a 3 pleegvolken, afhankelijk van het aantal latten. 2 latten van 16=32 doppen per pleegvolk.
Zijn die volken ook zwermtraag?
Uitzonderlijk traag, met veel bijen, een grote haaldrift. Ik vind zelf ook dat deze pleegvolken het uitzonderlijk goed doen.
Voor de serie doppen die nu op 2 pleegvolken zit (4 latten x 15 doppen) was ik deze week wat bezorgd. In de onderbak heb ik in alle volken een jonge leggende UG02-539 F1 ingevoerd. De moeren hadden hooguit 2 dagen eitjes kunnen leggen, toen ik boven het rooster de aangeblazen dopjes heb gehangen. Ik heb geen open broed naast de doppen gehangen, omdat ik geen broed uit andere volken wilde inhangen, vanwege de concurerende broedgeur(t.o.v. de jonge moer), en de (her)introductie van varoa. Vandaag (donderdag) heb ik de doppen even bekeken. Ze waren ondanks het gemis aan open broed naast de doppen(om voedsterbijen aan te trekken) zeer goed uitgebouwd, en bijna gesloten.
Je noemt ook ´zwarte´ teruggelopen moeren. Dat zijn toch geen Buckfastvolken?
Deze 'zwarte' moeren 3 meter over de tegels naar mijn lonkende moerloze BF volken gelopen.
Deze 'zwarte' volken zijn 5 kunstzwermen van de cursusvolken die ik gekocht heb om cursus mee te geven aan 11 beginners. Als ik voldoende bevruchte BF heb, dan knijp ik de resterende 'zwarte' OK's dood, en voer na 9 dagen de jonge BF moeren in. In de moerloze gedeelten van deze cursus volken heb ik al een jonge onbevruchte BF ingevoerd. Het duurt dan toch nog meer dan 6 weken voor ik die verschrikkelijke stekers kwijt ben. Ik weet dat het geen regel is, maar deze volken zijn zeer stekerig, en geen reclame naar cursisten toe.
Met complimenten, Albert
Dank je, Ik ben ook zeer tevreden met eigenlijk alle teelten tot nu toe. Ik heb erg weinig kleine moertjes uitgeselecteerd.
Groeten Hennie Kroese......