In de broedkamer van 1 van mijn 2 volkjes zit ontzettend veel honing. Er is ook al behoorlijk wat verzegeld. Dit, terwijl er in de honingkamer nog veel ruimte over is. Wie kan mij advies geven hoe ik de honing op de goede plats krijg ?
Thomas
Hoe krijg ik honing uit de broedkamer ?
Moderator: Hans van der Post.
-
Re: Hoe krijg ik honing uit de broedkamer ?
Dag Thomas,
De honing in de broedkamer gun ik vanaf maart t/m half juli aan de bijen. Daarna is de dracht hier voorbij.
Dan ga ik dit jaar zomerhoning slingeren en pik stiekem wat kantramen uit de broedkamers mee die vol zitten met honing.
Daarna 'verwen' ik de volken met drie kilo opgeloste suiker en geef ze vervolgens elke week een kilootje suiker om de aanwas van winterbijen in gang te kunnen houden.
Klooien met de Broedkamerramen om daarmee de Honingkamerramen te kunnen vullen, zou ik laten..
De honing in de broedkamer gun ik vanaf maart t/m half juli aan de bijen. Daarna is de dracht hier voorbij.
Dan ga ik dit jaar zomerhoning slingeren en pik stiekem wat kantramen uit de broedkamers mee die vol zitten met honing.
Daarna 'verwen' ik de volken met drie kilo opgeloste suiker en geef ze vervolgens elke week een kilootje suiker om de aanwas van winterbijen in gang te kunnen houden.
Klooien met de Broedkamerramen om daarmee de Honingkamerramen te kunnen vullen, zou ik laten..
Frans, bedankt voor je raktie!
Schreef jij niet ooit ergens iets op dit forum over het omwisselen van broed- en honingkamer? Dit omdat de bijen de honing normaalgesproken steeds naar boven brengen. Zou ik de bovenste broedkamer met de vele honing misschien moeten omwisselen met de onderste broedkamer?
Thomas
Schreef jij niet ooit ergens iets op dit forum over het omwisselen van broed- en honingkamer? Dit omdat de bijen de honing normaalgesproken steeds naar boven brengen. Zou ik de bovenste broedkamer met de vele honing misschien moeten omwisselen met de onderste broedkamer?
Thomas
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Thomas dit zou ik niet doen volg de aanwijzingen die Frans nu gegeven heeft dit is de beste oplossing. Als je de kamers werwisseld wordt het broednest ook gedeelt ook de stuifmeel rand komt op een rare plaats te zitten.Zou ik de bovenste broedkamer met de vele honing misschien moeten omwisselen met de onderste broedkamer?
Thomas
Zou wel even wachten met slingeren je hebt kans dat er nog nectar in de raten zit. Dit moet worden nog (be)(ver)werkt.
Hans.
-
Je moet die berging van de honingvoorraad wellicht zien als een muts die een Rus in Siberie, op zijn baardige kop zet..!
Die kop moet je dan zien als het broed in alle stadia.
Zijn hoofd moet aan de achterkant, aan de zijkanten en aan de bovenkant worden afgeschermd met een hoofddeksel.
Dat doen de bijen dus met honing!
-
Zet je de zaak op z'n kop in de kast.., dan valt het effect behoorlijk tegen als je aan bovenstaande omschrijving denkt.
De honingkamer zet ik er pas op als de bovenste broedkamer behoorlijk is afgevuld.
Dan pas is het tijd voor de 'verhoging' van het hoofddeksel.
(lekker wijntje genipt trouwens)
Die kop moet je dan zien als het broed in alle stadia.
Zijn hoofd moet aan de achterkant, aan de zijkanten en aan de bovenkant worden afgeschermd met een hoofddeksel.
Dat doen de bijen dus met honing!
-
Zet je de zaak op z'n kop in de kast.., dan valt het effect behoorlijk tegen als je aan bovenstaande omschrijving denkt.
De honingkamer zet ik er pas op als de bovenste broedkamer behoorlijk is afgevuld.
Dan pas is het tijd voor de 'verhoging' van het hoofddeksel.
(lekker wijntje genipt trouwens)
Collegae, bedankt voor de adviezen!
Ik ben er echter nog niet uit. Mijn probleem is een beetje dat ik dit jaar nog niet geslingerd heb (omdat ik broed had in de honingkamer) en in augustus met het volkje nog naar de heide wil.
Mijn bovenste broedkamer zit werkelijk flink vol met honing, welke de bijen volgens mij best kunnen missen aangezien ze ook nog naar de heide gaan. In de honingkamer is er nog opbergruimte genoeg en zullen ze ook het stuifmeel niet weer naar een goede plek verplaatsen ?
M.a.w., ik wil eigenlijk juist van die honing af, maar ik weet nog niet hoe ...?
Thomas
Ik ben er echter nog niet uit. Mijn probleem is een beetje dat ik dit jaar nog niet geslingerd heb (omdat ik broed had in de honingkamer) en in augustus met het volkje nog naar de heide wil.
Mijn bovenste broedkamer zit werkelijk flink vol met honing, welke de bijen volgens mij best kunnen missen aangezien ze ook nog naar de heide gaan. In de honingkamer is er nog opbergruimte genoeg en zullen ze ook het stuifmeel niet weer naar een goede plek verplaatsen ?
M.a.w., ik wil eigenlijk juist van die honing af, maar ik weet nog niet hoe ...?
Thomas
-
- Contacteer:
Thomas, leg een moerrooster tussen de 2 broedkamers. Plaats wel direct een 3e broedkamer onder het rooster en verdeel daarin het broed van de onderste bak. Op deze wijze heb jij over enkele weken je honing, maar nog wenselijker, de koningin heeft ruimte genoeg om verder te gaan met leggen. Door de vele honing in het broednest heeft ze nu te weinig cellen tot haar beschikking om je volk op "heide-sterkste" te krijgen.