fout omgaan met mannen
-
fout omgaan met mannen
Fout omgaan met mannen
Dat geldt niet voor de werksters; het geldt voor mij!
Ondanks dat ik wist dat je darren niet om zeep moet helpen, kon ik het niet laten zo af en toe de beitel te halen door die bolle celletjes. De werksters pakten hun overleden broers direct aan en gooiden ze uit de kast.
Je denkt dan toch wel voldoende darren voor de bevruchting over te houden, maar het aantal imkers in mijn buurt is afgenomen en de jonge koninginnen moeten het dan gaan doen met mannen uit eigen stal.
Heel wat mannen heb ik 'doorgestreept' en twee van de drie koninginnen zijn daardoor niet bevrucht geraakt. Larfjes overhangen uit moeders kast geeft het volk een tweede kans.., mits er inmiddels genoeg darren rondvliegen.
Steeds weer moet je als imker denken aan de natuurlijke procedure; maar af en toe ben je toch teveel op details gefocust.
Het geheel blijkt meer dan de (som der(!Piet)) delen!
Dat geldt niet voor de werksters; het geldt voor mij!
Ondanks dat ik wist dat je darren niet om zeep moet helpen, kon ik het niet laten zo af en toe de beitel te halen door die bolle celletjes. De werksters pakten hun overleden broers direct aan en gooiden ze uit de kast.
Je denkt dan toch wel voldoende darren voor de bevruchting over te houden, maar het aantal imkers in mijn buurt is afgenomen en de jonge koninginnen moeten het dan gaan doen met mannen uit eigen stal.
Heel wat mannen heb ik 'doorgestreept' en twee van de drie koninginnen zijn daardoor niet bevrucht geraakt. Larfjes overhangen uit moeders kast geeft het volk een tweede kans.., mits er inmiddels genoeg darren rondvliegen.
Steeds weer moet je als imker denken aan de natuurlijke procedure; maar af en toe ben je toch teveel op details gefocust.
Het geheel blijkt meer dan de (som der(!Piet)) delen!
-
- Contacteer:
Re: fout omgaan met mannen
Frans, als je de volgende lading moeren ook op eigen stand laat bevruchten ga je niet alleen dom met je mannen om, maar ook met je vrouwen. Je heb weleens vertelt dat je altijd teelt van eigen materiaal, het gevaar van inteelt is dus niet denkbeeldig.
-
Piet heeft gelijk en Els ook.(Alleen 'je heb vertelt' klopt niet helemaal; (dit is haantjesgedrag
))
Ik moet er wat aan doen!

Ik moet er wat aan doen!
-
- Contacteer:
Frans, nix geen haantjesgedrag, alleen een redelijk geheugen. Op 26-7-'01 'vertelde' (sorry, schreef je) in "Mijn manier van imkeren" Daar heb ik dus een raam met eitjes uit het beste volk ingehangen. Dat is immers goed-Joppe's uitgangsmateriaal
Hierin schrijf je duidelijk dat je overtuigd bent van de kwaliteiten van jouw eigen bijenmateriaal en daar gewoontlijk van doorteelt.
mvrgr, Els
Hierin schrijf je duidelijk dat je overtuigd bent van de kwaliteiten van jouw eigen bijenmateriaal en daar gewoontlijk van doorteelt.

mvrgr, Els
-
Hoi Els,
Toen ik het opschreef, dacht ik al dat het niet goed zou overkomen.
Met dat haantjesgedrag bedoelde ik mijn reageren op jouw twee taalfoutjes ..als reactie op jouw grote gelijk over mijn verkeerde aanpak.
Proost!
Toen ik het opschreef, dacht ik al dat het niet goed zou overkomen.
Met dat haantjesgedrag bedoelde ik mijn reageren op jouw twee taalfoutjes ..als reactie op jouw grote gelijk over mijn verkeerde aanpak.
Proost!
-
- Contacteer:
Frans, dit is een site over bijen. Ein fan de basisregelle is datte taal- en/ov steilfaute nefer nooi nie kommetaar kreig. Jij, als rubriekbeheerder, zou dat toch ook moeten weten.
Dit praat natuurlijk mijn taalfouten niet goed, maar de mogelijk reusachtige bijenfout die jij zou kunnen maken door wederom op eigen stand de nieuwe lading moeren te laten bevruchten '“ hetgeen jouw gewoonte is, gezien je regelmatige referentie naar Joppe-lievertjes '“ meende ik dat een directe reactie, zonder nalezen, op zijn plaats was. Juist om beginnende imkers te waarschuwen om bij gebrek aan voldoende volken in hun eigen omgeving (straal 20 km, maar waar heb je dat in Nederland?) of hun larven of hun teeltmoeren van elders te betrekken om deze dreigende imkerfout niet te maken.
Dus Frans, laten wij hierbij onze taalkundige schermutseling begraven en ons in het vervolg geheel op het werkelijke doel van deze site DE BIJEN, hun eigenschappen, kwaliteiten en behandeling, te richten. Of zoals Piet Jager een paar dagen geleden tijdens de redactievergadering zei:
Dit praat natuurlijk mijn taalfouten niet goed, maar de mogelijk reusachtige bijenfout die jij zou kunnen maken door wederom op eigen stand de nieuwe lading moeren te laten bevruchten '“ hetgeen jouw gewoonte is, gezien je regelmatige referentie naar Joppe-lievertjes '“ meende ik dat een directe reactie, zonder nalezen, op zijn plaats was. Juist om beginnende imkers te waarschuwen om bij gebrek aan voldoende volken in hun eigen omgeving (straal 20 km, maar waar heb je dat in Nederland?) of hun larven of hun teeltmoeren van elders te betrekken om deze dreigende imkerfout niet te maken.
Dus Frans, laten wij hierbij onze taalkundige schermutseling begraven en ons in het vervolg geheel op het werkelijke doel van deze site DE BIJEN, hun eigenschappen, kwaliteiten en behandeling, te richten. Of zoals Piet Jager een paar dagen geleden tijdens de redactievergadering zei:
'Het lied van de bijen'
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Frans, jij bent een gezegend imker als er in jouw omgeving weinig andere imkers staan. Dan is de spoeling dus vet in plaats van dun. Het niet bevrucht raken van jonge moeren heeft daarmee weinig van doen, lijkt me. Als je een straal van 10 km rondom je bijenstand hanteert, kom je globaal op een oppervlakte van ruim 300 km2 (30.000 ha). Daar zullen toch nog wel enkele andere bijenvolken leven.Heel wat mannen heb ik 'doorgestreept' en twee van de drie koninginnen zijn daardoor niet bevrucht geraakt.
Het probleem is voor een belangrijk deel terug te brengen op varroa denk ik. Er zijn voor enkele tientallen jonge moeren maar een paar honderd darren nodig. Bij mij zijn er in het zwermseizoen per volk zo'n 1000 tot 2000 darren aanwezig, ondanks het af en toe uitsnijden van darrenraat. Het stuk dat ik uitsnijd is 3 dm2 groot en bevat ongeveer 1500 darren (300 per dm2, niet alle cellen zijn bezet). Ik ben geen darrenhater en snijd alleen beperkt uit voor varroacontrole. Een gezond volk behoort een substantieel aantal darren te hebben aan de randen van het broednest. Het is een natuurlijke isolatie. Het is van belang ze ook voldoende darrenraat te gunnen. Bij mij is dat een vol bouwraam plus nog wat in hoeken en gaten.
De vliegkwaliteit van de darren is belangrijk, maar ook die van de koningin. Ook een jonge moer heeft bij mij de laatste jaren wel eens vliegproblemen. Dat schrijf ik toe aan varroa. Uiteraard wordt ze dan ook niet bevrucht.
Dit jaar was er bij mij ook een ander probleem, namelijk het verdwijnen van jonge moeren. Ik had het in minstens 3 volken, waar ik ze eerder had zien lopen. Mogelijk heeft dat ook met het vliegen te maken en is ze bij de eerste oriëntatievlucht-poging al verloren gegaan.
Uit jou verhaal begrijp ik dat je darrenbroedige jonge moeren op de volken had. Varroa besmetting kan ook inwendige onvolkomenheden veroorzaken. Wellicht is dat een oorzaak, waardoor de bevruchting niet tot stand kon komen. Een tekort aan darren wil er bij mij niet in.
Groetend, Albert
-
Bedankt Albert voor deze invalshoek.