Veenendaal

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Imkerij Westland
Contacteer:

Veenendaal

Bericht door Imkerij Westland »

Het was weer een geslaagde dag gisteren in Veenendaal. Leuke gesprekken met mede-Forumers en de oude garde (die nog nooit een muis/toetsenbord heeft aangeraakt maar wel ontzettend veel van/over bijen weten) gehad. Na de slinger van Kees Overeem gekocht te hebben, een boek bij Henk Kok uit de oude bied van ZLTO/NCB afgehaald te hebben, enkele volken aangeschaft te hebben en inkopen bij het Bijenhuis en Fam. van Holland gedaan te hebben, viel het pas op hoe warm het was.
Verschillende korven, vooral de volle korven met jonge raat en uiteraard de nazwermen, hadden last van de warmte. Van zeker 3 korven lag de raat horizontaal op het korfdoek. Eigenlijk moeten alle korven met dit weer behandeld worden als net bouwende zwermen; beoordelen boven het hoofd om belasting en uitbreken van raten te voorkomen. Mijn volkjes (niet volle 6-ramers) stonden tijdens de terugrit op de aanhanger met het deksel schuin open (afgedekt met gaas) en zijn op de terug weg 3x met de plantenspuit nat gemaakt. Toch hadden 2 volkjes het wel erg moeilijk en na plaatsing in de stal spoten de bijen naar buiten. Ooit uw familie het EK hardlopen met hindernis koeien ontwijken, zien verbreken? Ik wel, vrouw en zoon werden tot zeker 100 meter het weiland in achtervolgt door Veenendaalse zusters.
Uiteindelijk ben ik mijn familie met de auto achter in de wei gaan halen, want van ophouden wilden de dames niets weten. Achteraf in de auto hebben we er hartelijk om kunnen lachen maar bij het uitladen in de volgende bijenstal, bleef de familie met airco lekker in de auto.
Toch jammer dan Veenendaal maar 1 x per jaar is.
Maarten
Piet Jager
Contacteer:

Re: Veenendaal

Bericht door Piet Jager »

Zie ook: 'Bijen halen de krant' van Frans in de rubriek 'Verhalen, anecdotes en gedichten'

In DE GELDERLANDER van 16-07-03 stond het volgende bericht:
-
Weinig handel, maar veel mooie herinneringen
VEENENDAAL - Een echte handelsdag is het al lang niet meer. Toch leeft de Veenendaalse bijenmarkt nog steeds voor Nederlandse imkers. Oude herinneringen borrelen op, terwijl er hier en daar een bijenvolk wordt verkocht. Op een van de .......

Zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... 3&ARCHIVE=

!Piet
Plaats reactie