Camassia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Huib Koel
Contacteer:

Camassia

Bericht door Huib Koel »

Vorig jaar zag ik op de Floriade deze bloem en de bijen die daarop vlogen. Dus afgelopen herfst deze bollen gekocht en in de grond gestopt. Nu zijn ze uitgebloeid en geven ze behoorlijke zaadjes.
Heeft iemand al eens geprobeerd om vanuit de zaadjes ze te kweken? Zo ja, is dat gelukt en hoe?
groet,

Huib Koel :cool:
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Camassia

Bericht door wilde »

Huib, je kunt ze beter ieder jaar rooien en de clisters afscheuren. Ik heb ze ook al een paar jaar en kan ze zo ieder jaar in aantal verdubbelen. Ik begon met 6 en heb er nu 24.

Je kunt ze denk ik wel zaaien. Ik probeer wel eens wat uit. Zo heb ik van een ander soort bol, de 'Asphodeline lutea' vorig jaar elders zaad verkregen (gejat) en daar heb ik 3 plantjes van. Dat is niet erg veel want ik had wel 50 zaden, maar ik weet ook dat gestolen goed niet goed gedijt. Deze 3 plantjes koester ik nu, want die moeten na 3 jaar bloeibaar zijn. Ook bij de 'Camassia leichtlinii' moet dat mogelijk zijn.

Eerder schreef ik hier al eens over de uitstekende zaaibaarheid van anemone blanda, botanische krokus en kievitsbloem. Dat zijn ook alle bolgewassen en het gaat bij mij als een trein. Na 3 jaar bloeit het spul volop. Ik heb nog een bak vol met zaad van de kievitsbloem staan voor liefhebbers.

Groetend, Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Albert,

Ieder zaadje of nootje heeft zo zijn eigenaardigheden. Dat er maar 3 van de 50 zaden zijn uitgekomen kan heel goed aan de omstandigheden hebben gelegen.
Zo weet ik bijvoorbeeld dat je een walnoot pas kunt poten als die een week of zo in de vriezer heeft gelegen.
Zaad van een aantal coniferen laat zich niet zaaien omdat het onmiddelijk wordt opgevreten. Mijn moeder heeft in het verleden coniferenzaad laten ontkiemen op natte watten of keukenrol en pas in de grond gestopt zodra ze ontkiemt waren.
Het is wel leuk om met dit soort dingen te experimenteren.

Hennie
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Hoi Albert,
Ik ga ze de bollen van de camassia rooien, zoals jij voorsteld.
een bak vol zaad
Eens was er op dit forum een zadenlijst, waarop je een envelop naar iemand kon toesturen (adres van jezelf en postzegel) en dan kreeg je de gewenste zaadjes.

Huib Koel :cool:
Plaats reactie