Zweefvliegen etc.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Huib Koel
Contacteer:

Zweefvliegen etc.

Bericht door Huib Koel »

(Stond eerder vermeld als: Nog een vreemde.., HK 210703)

Vandaag regelmatig op de echinops in mijn tuin te vinden:

Afbeelding

en met een wit kontje.

Afbeelding

Wie weet het?

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 21/07/2003 11:23:31
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door wilde »

Huib, dat is een interessante zweefvlieg. Ik denk aan de Volucella bombylans. Die kan zeer verschillende kleurtekeningen hebben. Het achterlijf kan in plaats van wit ook roodachtig zijn. Er zijn diverse ondersoorten. De determinatietabel die ik heb geeft voor deze soort een wit achterlijf. De vlieg moet kleine pluimpjes op de antennen hebben, maar dat kan ik op je foto's niet zien. Het zal een vrouwtje zijn. Bij de mannetjes staan de ogen tegen elkaar aan als bij de darren van de bijen.
Groetend, Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Huib,

Is dit geen boomhommel ?
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Nee, Hennie een boomhommel is het niet. Hommels zijn veel dikker en dit lijkt eerder zoals Albert schreef op een zweefvlieg.
Ik ga morgen nog eens kijken en dan nog wat foto's nemen.
groet

wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Aardig bedacht Hennie, want de kleuren passen daar wel bij. Een hommel heeft echter samengestelde vleugels, als een honingbij, dus een voorvleugel en een achtervleugel, die in elkaar haken. Dat is hier niet het geval. Hommels hebben ook veel langere antennen en andere ogen. Als het de 'Bombylans' is, is de naamgeving in overeenstemming met jouw eerste gedachte: het betekent waarschijnlijk 'op een hommel lijkend'. Het grootste genus van de hommels is dat van de Bombus.
Groetend, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 18/07/2003 22:45:49
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Ik zie wat je bedoelt, de ogen zijn te groot voor een hommel.
Lijkt wel een beetje op een hommel met een zonnebril :D
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

met een zonnebril :D
Het is een hele coole zweefvlieg.
Hans Arentsen (gardensafari) noemt deze een hommelzweefvlieg... dus zover mis was het nu ook weer niet.
Ga morgen op de loer liggen... en naar de antennes kijken.
Zweven deed die niet.... als een speer er van door... en dan een paar minuten later was die er weer.
Zie op internet een site met deze vlieg in Wales, gefotografeerd in juli 2003 dus dit is wel de maand dat deze gesignaleerd wordt.
groet,

Bijgewerkt door - Huib Koel op 21/07/2003 08:37:48
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Hoi Huib,

Volgens mij is jouw zweefvlieg een vrouwtje Hommelbijvlieg oftewel Eristalis intricaria. Dit is een algemene soort, die volgens de atlas van de zweefvliegen ook in jouw omgeving voorkomt. Mooie foto's trouwens.
Bij mij vliegen momenteel op de Echinops ook de nodige bijenwolven. Heb je die ook al gezien? Gisteren zag ik ze jagen vanaf de witte klaver in het gazon. Dit had ik nog nooit eerder gezien, wel vanaf borage.
Groetjes,

Erik
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Dit is een algemene soort, die volgens de atlas van de zweefvliegen ook in jouw omgeving voorkomt. Erik
Weer een boek wat niet in mijn boekenkast staat.... ik wou dat het begin december was.

wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Erik, ik dacht aan de Volucella bombylans, omdat ik op de foto ook vlekken op de vleugel zag, ongeveer in het midden. Dat is een kermerk van die volucella. De Eristalis intricaria heeft dit niet.
De afmeting is ook nog van belang. De eristalis meet 11 tot 14 mm; de volucella 11 tot 17. De laatste is dus gemiddeld wat groter.
Een beslissend kenmerk is de opvallende bocht in de vleugelbeadering. De volucella heeft die niet, de eristalis wel. Op een van de foto's is inderdaad die bocht te zien, dus ik denk dat je gelijk hebt.
Groetend, Albert
Plaats reactie