Optimistische zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Optimistische zwerm

Bericht door wilde »

Vandaag kreeg ik voor de zoveelste keer een zwermmelding uit een naburig dorp. Het is een raadsel waar ze alle vandaan komen. Bijna 4 weken geleden haalde ik op circa 300 meter van de laatste zwermlocatie een grote voorzwerm op. Het leken mij Carnica's te zijn. Ze waren goed hanteerbaar.
Van hetzelfde basisvolk zijn kennelijk de nazwermen niet alle tijdig ontdekt. Toen ik aankwam zag ik een mooie zwerm hangen in een conifeer. Bij het in mijn zwermkistje schudden van de bijen kwamen prachtige raten tevoorschijn. De zwerm hing er dus al geruime tijd, want er was broed aanwezig. Het was hetzelfde type bij als die van 4 weken geleden. Ze hadden met dit mooie weer kennelijk bedacht dat de winter ook wel zou meevallen. Er zaten 7 raten in het boompje.

Afbeelding

Ik heb ze een voor een uitgesneden als eerder hier al eens aan de orde was. De raat is in lege bedrade raampjes gemonteerd. Ik kon 3 ramen met broed vullen en heb deze in een zesramer geplaatst. Aan de zijkanten heb ik ze uitgebouwde raat gegeven.

Afbeelding

Het kastje is op een trapje gezet ongeveer in de buurt van waar de raten hingen. Ik moet ze nu een paar dagen laten staan, want de bijen moeten eerst de raatstukken in de raampjes vastzetten. Dan kan ik ze met de auto vervoeren. Er was veel bekijks en ik kon leuke dingen demonstreren, want de bijen lieten veel toe. De stukken raat met honing heb ik aan de bewoners en buren laten proeven. De moer heb ik bij het uitsnijden van de raat gezocht en gemakkelijk gevonden. Die heb ik even apart in een kluisje bewaard na te zijn gemerkt.

Klik op een foto voor een vergroting.
Albert de Wilde

foto's staan op de site van Albert
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Optimistische zwerm

Bericht door wilde »

Ik houd het voorlopig op Buckfast vanwege de zwermtraagheid, tenminste van sommige lijnen. De BF-volken die ik momenteel heb staan op de luzerne zijn niet te genieten: zeer agressief. Er vallen vele tientallen steken per nagezien volk. Er staat ook wat bladrammenas en ze staan onbeschut. Daardoor komt het misschien. Ze hebben wel veel honing. Ik heb al wat geslingerd. Bij mij thuis zijn diezelfde bijen meestal zeer handelbaar. Zo, niet, dan wordt mijn vrouw ook onhandelbaar ... Dan zijn dus alle vrouwen op mijn erf ongenietbaar [:)].
Ze hebben alle geen of zeer weinig zwermneiging gehad.

Ik heb thuis nog wat zwermen staan. Er waren er dit jaar relatief veel: ik schepte ruim 20 zwermen, incl. die van mijn eigen korven. Dit weekend moeten er nog nazwermen komen van een korf, dus ik ben nog niet klaar. Ik ruim ze praktisch allemaal op, maar wacht met de laatste tot midden augustus. Ik gebruik ze meestal als honingkamer. Dat gaat op een vrij grove wijze, als volgt:
Overdag neem ik ze mee naar mijn buitenstand. De vliegbijen moeten een plekje zoeken bij de overgebleven volken thuis. De moer wordt kort tevoren verwijderd. Soms bewaar ik die nog een week op reserve in een kluisje met suikerdeeg en voldoende bijen. De bijen worden op de buitenstand afgeslagen voor de kasten. De ramen (inclusief het broed) zonder bijen worden boven een rooster van een moergoed volk gehangen. Soms verdeel ik het een beetje, zodat er niet teveel bastaardbijen per volk worden ingevoerd.

De zwermen bij mij thuis doen het dit jaar goed. Er was veel dracht: eerst eryngium alpinum en nu bladrammenas. Ze halen zoveel honing dat voeren het gehele jaar niet nodig was. Er staat er momenteel nog één in een 7-ramer voor een ander, waar ik een onbevruchte BF-moer heb ingevoerd, die niet aan de leg komt, wellicht omdat er nauwelijks beschikbare raat is. Vandaag heb ik daar een eitjesraam met wat ruimte van een ander volk ingehangen om te kijken of ik ze aan de gang kan krijgen. Misschien moet ik eerst een paar ramen honing slingeren. Wellicht deugt de moer niet, maar dat zie ik dan wel, want dan verwacht ik vervangingsdoppen op het aangeboden broed.

Ik gebruik zwermen alleen als ze tegen varroa zijn behandeld. Deze laatste zwerm moet ik nog doen. Alle andere heb ik met oxaalzuurverdamping behandeld. Bij deze kon dat niet, omdat er al gesloten broed was. Dat wordt nu mierenzuur op een paar bierviltjes.
Ook heb ik dit jaar 2 onhandelbare zwermen afgezwaveld. Het zijn dan dikwijls zwermen die niet in een kast te krijgen zijn. Ik heb er één 3 x geschept. De laatste keer bij mijn buurman. Dat is me wat te gortig. Als ze niet in een net, schoon kastje met 6 kunstraten willen houdt het voor mij meestal op. Als ik zeker weet dat het een voorzwerm is, knip ik de moer wel eens bij het inlopen of bij de 2e keer scheppen/inlopen. Dan kan de zwerm uiteraard niet meer weg. Liever heb ik echter zulke zwermers niet.
Met imkergroet, Albert
Plaats reactie