vooruitzien

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Henk Klok

Re: vooruitzien

Bericht door Henk Klok »

Ik hoop dat bovenstaand intermezzo de verdere discussie niet belemmert...:evil:
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

In de natuur sterven dagelijks talloze soorten uit en worden talloze nieuwe gevormd. 99,9 % van alle soorten die ooit bestaan hebben zijn allang uitgestorven.
De methoden van selectie en nieuwvorming die de natuur hanteert zouden onmiddellijk wettelijk verboden worden als mensen die zouden willen hanteren.

Genetische manipulatie is in de natuur standaard: genen of zelfs gehele chromosomen springen over van de ene soort op de andere op hoop van zegen. Meestal sterft het resultaat van zo'n genetische switch tussen soorten direct uit. Maar het gebeurt zoveel dat er ook heel vaak iets goeds, of althans leefbaars uit voort komt.

Het eerste begin van veredeling werd gedaan door priesters en magiers, begeleid met veel gebeden en toverspreuken. Velen van hen hebben hun leven gegeven voor deze 'ketterse' nieuwlichterij.
Veel van onze huidige voedings- en siergewassen zijn nu nog aan hun activiteiten te danken. Ik wil onze huidige wetenschappers niet met deze edele mensen vergelijken, maar sommige van hun acties zijn wel vergelijkbaar.
Het oudste voorbeeld van een cultuurgewas dat in de natuur niet bestaat en misschien ook nooit heeft bestaan is de geneeskrachtige gingko boom.

Voor bijen geldt iets dergelijks: de oorsponkelijke wilde bij van Europa bestaat niet meer omdat de mens het merendeel eeuwenlang heeft onderworpen aan een proces van aanpassing door selectie een teeltmethode. Mijn eigen voorkeur voor de zwarte bij kan ook nooit een 'terug naar vroeger' betekenen, want vroeger is niet meer en de bijen van vroeger ook niet.
Ik denk echter dat de bij van de toekomst meer lijkt op een zwarte bij dan op 1 van de recent ingevoerde rassen of teeltlijnen.
Natuurlijke selectie -al dan niet versnelt door mensen- betekent: dat de beste moge winnen. Zo is het ook met exoten in algemene zin: ze verdwijnen vanzelf zodra de verdwenen biodiversiteit weer terug is.
Het is verbazingwekkend hoe snel exotische genen spontaan in wilde mais kunnen verschijnen. Het is bijna nog verbazingwekkender hoe snel ze er weer uit verdwijnen. Leven bestaat uit geboren worden, sterven en herschapen worden. Alle leven moet elke generatie opnieuw worden uitgevonden. Dat is een proces van miljoenen jaren om te zorgen dat het steeds weer goed afloopt, want het overgrote merendeel sterft elke generatie opnieuw uit. Dus daarom denk ik dat een paar wetenschappers die denken dat ze het even snel kunnen verbeteren bets veel geld kunnen verdienen maar vrijjwel geen invloed kunnen hebben op heet verloop van het leven als geheel.

Hoewel: als die magiers er niet waren geweest hadden we nu geen slasoorten, of kool, of granen. Wie weet gaan de genetische manipulators uiteindelijk toch iets nuttigs bijdragen. In elke geval niet iets onnutigs want daaar zijn ze niet machtig genoeg voor en bovendien gaan ze dan failliet.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

de oorsponkelijke wilde bij van Europa bestaat niet meer
Wie zegt dat, meneer Kleijne of is er onderzoek naar gedaan?
Willem

x

Bijgewerkt door - willem op 30/07/2003 20:06:01
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

De laatste duizend jaar zijn de oorspronkelijke wilde bijen hoofdzakelijk in korven en Klotzbeute gehouden en dus aangepast aan die omstandigheden. Er is nergens meer een onafhanklijke populatie van wilde bijen. Bovendien is inmiddels zowel het klmaat als de dracht nogal anders geworden. Dus als we weer wilde bijen in de natuur zouden krijgen zouden dat andere bijen zijn. Maar ja, het is maar speculatie want we kunnen geen onderzoek doen naar de bijen van duizend jaar geleden.
wendy
Contacteer:

Bericht door wendy »

Natuurlijk bestaat de oorspronkelijke bij niet meer, maar het is nogal een verschil of dat door natuurlijke selectie,of door selectie van de mens gebeurd of door genetische manupilatie.
Ofschoon ik geen wetenschappelijke ondergrond heb, lijkt me ( met mijn boerenverstand)dat een dusdanig relatief snel ingrijpen in het "natuurlijk" gebeuren van de bij, voor de bij en ons dus, onvoorziene gevolgen kan hebben.
Terugdraaien is vaak niet meer mogelijk, gevolg: Gebakken peren!
Het liefst zou ik zeggen : NIET DOEN! maar gezien de ontwikkelingen in de wereld lijkt me dat een utopie, dus....Uiterste voorzichtigheid en duidelijke afspraken over wat wel en niet mag zal noodzakelijk zijn.
Alleen maar kijken naar productievoordeel of plaatselijke wensen is ook erg kortzichtig, of niet??

Wendy
wendy
Contacteer:

Bericht door wendy »

p.s. Hoe krijg ik een citaat er zo bij??
Wendy
henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Bericht door henkv »

Genetische manipulatie is helaas niet tegen te houden denk ik.
Iets wat ik persoonlijk jammer vind. Het wordt mijns inziens de ondergang van mens en dier. Een simpeler voorbeeldje. De killerbee.
Iedere imker is op de hoogte van de gebeurtenissen in Zuid Amerika van de killerbee. Het expirimenteren met kruisingen, met alle gevolgen van dien. Had er ooit iemand bij stil gestaan dat een koningin van een killerbee een dagje eerder uit zijn cel zou lopen? Nee dus. Nu zitten ze met de gebakken peren. Een imker van onze vereniging woont in Amerika ( ook lid van het imkerforum ). Hij verdient zijn brood met het wegvangen van bijenvolken die overlast bezorgen. Dus voornamelijk de killerbee. De prijzen die hiervoor gerekend worden zijn echt Amerikaans. Een paar honderd dollar voor het verwijderen van een volk schijnt heel normaal te zijn. Ik denk dat hij er een goede boterham aan verdient want hij komt regelmatig op bezoek in zijn geboorteplaats Hamont-Achel, hier drie kilometer vandaan. Zijn verhaal is dat de killerbee echt geen schatjes zijn, en dat hij zich wel degelijk moet inpakken. Hij verteld dat hij er zelden zonder een aantal steken vanaf komt. Maar goed, even terug naar het onderwerp.
Is het erg als je als imker een keertje gestoken wordt, ja het doet even pijn en de volgende dag wat jeuk. Heeft de doorsnee inwoner van Nedeland last van bijen. Nee dus, een bij steekt niet als ze nectar en stuifmeel verzamelen. Maar helaas kent de doorsnee burger het verschil niet tussen een bij en een wesp en krijgen onze bijen de schuld na een steek van een heel ander insect. Dat nemen we als imker maar op de koop toe. Zeg eens eerlijk we zijn allemaal hobby imkers. Waarom moeten we met gemanipuleerde bijen 50kg. honing per volk winnen als het met de bijen van nu maar de helft is????
We hoeven er toch niet van te leven of wel dan.
Laat onze bijen gewoon bij zijn met een angeltje.

Henk Vermeulen.

Bijgewerkt door - henkv op 17/08/2003 01:36:49
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Using Tapatalk
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik heb niet alle reacties gelezen maar mijn mening is:

Wij kunnen niet overzien waar we mee bezig zijn en maken dan veel heel veel fouten.

Dirk
dertiende
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Dirk,

Ik vind dat je een fantastische kreet hebt neer getypt. Ik denk dat ik hem wel als lijfspreuk wil! :D

Tieme
Plaats reactie