Imkers van het forum/kennismaking!3

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren

Imkers van het forum/kennismaking!3

Bericht door Frans vanTongeren »

Vervolg van:
Imkers van het forum/kennismaking!2
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=946
-
Ze had me een halve week geleden gebeld om deksels van Hakpotjes(66mm) te komen ophalen. Met Elze Lammerts had ze gezegd.
Gisteren kwam ze aanfietsen met haar man Laus; ze was op zoek naar de man met 'de hoge zijde' en toen kreeg ik door dat zij Lamheuv was van het imkerforum!
Contact was er meteen. Het winkeltje doet het spraakwater lopen.
Laus, een boom van een kerel, is een ware technicus. Hij vertelde mij over zijn prachtuivinding voor het roeren van honing. Dat ging nu geheel mechanisch bij hem, terwijl ik nog steeds met een houten stok aan het roeren ben.
Hun bijen wonen in Dadantkasten en Elze is heel zorgvuldig bezig met het kweken van koninginnen in Kirchheiner kastjes. De koopmansdochter zal het ver gaan brengen dacht ik zo.
Dat bleek wel uit haar scherpe observatie bij ons bezoekje aan de bijenstal.
'Daar klopt wat niet Frans', zei ze, 'ik zie een hoopje bijen daar voor die kast bewegen'.
Ik keek en wist de oorzaak ook niet direct te noemen. De bijen leken op sterven na dood; hier en daar bewoog nog wat.
We liepen nog wat door de tuin met volop aanplant van sedum (hemelsleutel) die de bijen in augustus van stuifmeel moet gaan voorzien.
We spraken over ook over Drente waar zij wonen, over Groningen, Spanje en Frankrijk waar het echtpaar imkerijen heeft bezocht.
-
Na het avondeten heb ik met stoffer en blik een hoopje bijen opgeveegd. In de waranda heb ik de bijen in zonlicht bekeken door een loupje. De tongetjes(drie reepjes) hingen ver uit de bek.
Die moeten verhongerd zijn ,dacht ik. Het grootste volk gaat er altijd als eerste aan onderdoor.
Eergisteren had ik alle volken een liter invertsuiker opgevoerd. Na een kwartier werden ze daar bijzonder levendig van. Toen was het grootste volk weer bij machte om de dooie en stervende bijen uit de kast te gooien en Elze had dat direct gezien.
Lezers, lees goed wat Lamheuv schrijft, want het heeft waarde voor de imkerij!
Frans vanTongeren

Re: Imkers van het forum/kennismaking!3

Bericht door Frans vanTongeren »

Vanmorgen tufte ik in 55 minuten naar Wageningen om de auto vol te proppen met imkerbenodigdheden.
De ontvangst in Het Bijenhuis is geweldig; we lachen samen heel wat af!
Koffie krijg je maar een keer; de omzet loopt wat terug!
-
Daar zag ik vader en zoon.
Hennie en Robert
Ze hadden er samen echt zin in. Robert is geen klein menneke; hij heeft mijn lengte al op tienjarige leeftijd.
Enthousiast sleepte hij een can invertsuiker aan en wist hem op de toonbank te tillen. Hij vertelde mij over zijn volk waarvan de K. in Duiven was bevrucht. De majesteit legt eitjes als was zij een ge-olied machientje; het gaat maar door!
Vader en zoon kunnen een leuke tijd tegemoet gaan. Als je eenzelfde keus maakt als hobby, is dat een schot in de roos.
Mijn jongens werden niet aangetrokken door de bijen; ze werden er een pietsie nerveus van.
lamheuv
Contacteer:

Re: Imkers van het forum/kennismaking!3

Bericht door lamheuv »

Hallo Frans,ik ben blij dat je geen enge bacterien of virussen hebt gevonden in je volk. Eigenlijk had je het al opgelost, alleen had het wat eerder gemogen, gezien het hoopje, nietwaar ?
M.vr.gr. Elze.
Plaats reactie