Moer verzenden per post !

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Re: Moer verzenden per post !

Bericht door henkv »

Beste Ed.

Je vertelde in je verhaal dat je koninginnen opgestuurd hebt naar Oostenrijk. Nu heb ik daarover een vraagje. Zit bij z'on zending een gezondheidsverklaring? Elke imker weet dat je een papiertje nodig hebt om met bijen de landsgrens te paseren. Ook naar Nederland worden er ongetwijfeld koninginnen opgestuurd vanuit het buitenland.
Trouwens een gezondheidsverklaring stelt ook niet echt veel voor. Een telefoontje is vaak voldoende, mits er geen besmettelijke ziektes in je omgeving voorkomen. Als je vraagt of ze je bijen willen zien alvorens een verklaring te schrijven zeggen ze vaak "ik geloof het wel, ik ben niet graag gestoken". Op dit moment heerst er Amerikaans vuilbroed in ons werkgebied. Dus een gezondheidsverklaring krijgen we nu niet in onze regio, en terecht.
Wel zijn er afgelopen jaren in ons werkgebied, koninginnen vanuit Denemarken per post aangeleverd van een zeer bekende Buckfast teler. Twee imkers die koninginnen ontvangen hebben vanuit Denemarken zijn inmiddels geheel of gedeeltelijk geruimd. Uiteraard hebben die imkers aangegeven dat ze koninginnen uit Denemarken hebben ontvangenaan aan de onderzoekende instantie. Deze instantie bleek zeer geintereseerd in een gezondheidsverklaring, die gelukkig aanwezig was. Ik neem aan dat jij ook zulke verklaringen hebt bijgesloten toen je koninginnen opstuurde naar her buitenland. Mocht dat niet zo zijn zou ik dat de volgende keer wel doen, anders zou je zending wel eens een vervelend staartje kunnen krijgen. Misschien ben ik te bang uitgevallen, maar mensen let op, met verzenden en ontvangen van bijen uit verre oorden breng je misschien ook iets mee waar imkerend Nedeland niet op staat te wachten. Denk maar eens aan de bijenkastkever of het kaschmir virus.

Dus: bezind eer ge begind.
Ed Pieterse
Contacteer:

Bericht door Ed Pieterse »

Beste mensen,

Laat ik even Albert vertellen dat ik ook eens een koningin heb ingevoerd met de begeleidende bijen erbij. Dat ging goed, maar dat het een wet van meden en perzen zou zijn wist ik niet, want je hoort wel vaak anders. Maar goed ik geloof je op je woord dat het dus mogelijk is.

Verder wil ik graag nog eens duidelijk maken dat het Primorsky materiaal wat ik heb om te testen eerst door het Amerikaanse wetenschappelijk Instituuut is getest op allerlei mogelijke ziekten en plagen en dat het daarna nog eens door het Duitse instituut is getest. Ik krijg dan koninginnen met een paar begeleidende bijen en geen hele volken. Ook de koninginnen die ik zelf uit Amerika heb opgehaald hadden gezondheidscertificaten. Al eerder heb ik daar over geschreven. Dat men nu volgens zeggen in Duitsland 10000 volken uit Nieuw Zeeland heeft geimporteerd is gevaarlijk, daar dat niet zo snel en goed is te controleren volgens mij.
Wij kunnen hier in Nederland alleen op AVB laten testen (en elke koninginneteler doet dat), want er is geen instituut dat meer voor ons kan doen. Maar ook de bijen van Schier zijn in Celle getest, daar PPO-bijen er geen belangstelling voor had, die konden op afstand blijkbaar de diagnose stellen.
Je schreef:
Mocht dat niet zo zijn zou ik dat de volgende keer wel doen, anders zou je zending wel eens een vervelend staartje kunnen krijgen.
Dat begrijp ik niet of bedoel je dat imkerend Nederland dan een probleem er bij zou krijgen?
Er zitten meer prominente wetenschappers in onze stichting dan er ooit in een Nederlandse stichting hebben gezeten. Ik denk dat daardoor de voorzichtigheid in onze stichting een zeer grote rol speelt. En terecht.

Ed Pieterse
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Oude draad maar heb inmiddels wat ervaring met het verzenden van een koningin per post.
Eerste keer ging het helemaal mis met verzenden binnen NL wegens te zacht deeg (pure apifonda) en een dag waarop het 30 graden was.
Alles kwam een dag later aan elkaar geplakt aan en de moer en 8 begeleidende bijen overleefden het niet.

Tweede keer ging er een moer naar Belgie.
Gewoon om iemand te helpen met een bastaard moer uit een zwermpje van een andere imker dat ik in de binnenstad geschept had.
Ik had apifonda maar even zoveel poedersuiker door elkaar gekneed en daar nog eens een theelepel kristalsuiker door weten te kneden.
Dit gewapend beton bleef wel zitten.
Echter het ging mis met de post, had de moer op een woensdag voor 19:00 u bij postkantoor afgegeven ging dus die woensdag nog wel weg, maar bleef op postkantoor liggen. Het was inmiddels vrijdag en ik dacht dat de moer gejat was.
Niks ervan vrijdag werd ie levend en wel bezorgd. Ze heeft dus 8 dagen in het kooitje geleefd tezamen met de begeleidende bijen.
De moer is ingevoerd heb nog geen bericht of ze aan de leg is gekomen.

Freek
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Freek je moet een moer op maandag verzenden!

Verder vind ik het jammer dat je dit draadje van stal hebt gehaald!
Er zijn in de topic mensen die niet meer kunnen antwoorden omdat niet meer in leven zijn.............. :?
Als je nog zo iets doet kun beter de link boven in het scherm kopiëren en plakken in jou bericht.
!Hans.
Plaats reactie