Thymovar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gert Schreuder
Contacteer:

Thymovar

Bericht door Gert Schreuder »

In "het Bijenjaar" een handreiking voor beginnend imkeren van het VBBN lees ik dat in deze periode het wintervolk wordt geboren.
Is het dan wel raadzaam om het volk nu met thymovar te behandelen?
Volgens de handleiding op de verpakking kan thymovar immers het broed aantasten.
Zie tevens het jaarschema varroabestrijding van het PPO.
dickvanleeuwen
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door dickvanleeuwen »

Gert Jan,

maak je geen zorgen. Jij had er dit jaar geen honingkamer op, dus al een behoorlijke laag honing in de top.

Het kan een probleem zijn als je de honingkamer afhaald en dan de Thymovar geeft. Dan zit het broed vaak direct boven. Op die plaats kan schade optreden en wordt ook de suiker niet goed opgenomen.

Maar het effect is buitengewoon. Ik winter nu 11 volken in. Op alle volken zit Thymovar. Daags na het zetten van de plaatjes zagen alle bodems al zwart van de varoa!!!!

Ik heb de bodems overigens met karton afgesloten. Daar liggen de boosdoeners.
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door Erik Speksnijder »

Gert Jan,

Als je niet wilt, dat Thymovar je broed aantast of "wegjaagd" - vorig jaar was bij mij de koningin met haar broed helemaal gevlucht naar de uiterste hoek van de kast - dan moet je het Thymovar wat hoger aanbieden. Als je een lege honingkamerrand over hebt, leg die dan bovenop het volk en prik de thymovar tegen het deksel. Het broed en koningin zitten nu wat verder van de plaatjes vandaan en ondervinden geen last.

Erik
Plaats reactie