Zware Varroa besmetting?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kole.amj
Contacteer:

Re: Zware Varroa besmetting?

Bericht door kole.amj »

JACK

Dat verhaal is/was duidelijk,nu ADMIRE.
Maar je hebt gelijk,daarom ook mijn vragen eerst inven-
tariseren daarna pas beslissen om te experimenteren.
Zeker met genoemde middelen.Ik denk dat mierezuur en
oxaalzuur ook zo bruikbaar gemaakt zijn.

Groet,
Adri.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Ik denk dat mierezuur en oxaalzuur ook zo bruikbaar gemaakt zijn.
Adri, dat zijn organische zuren. We zijn net van de chemische troep af en jij wilt weer een ander chemisch middel invoeren. Wat schiet je daarmee op? Resistentie oproepen waarschijnlijk en veel ellende.
Groetend, Albert
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

albert,

Het kunnen wel organische zuren zijn,maar het gaat om het bestrijdings
effect van een middel.En als ik goed lees dan zijn mierezuur en het
gerelateerde oxaalzuur niet alleen bij-onvriendelijk maar ook niet
overal afdoende.
Ik zocht een alternatief,maar volgens jou in de verkeerde richting.
Je had het over chemische "troep",maar wist je dat de natuurlijke
stoffen als NICOTINE en PYRETROIDEN door onze sector ivm grote
giftigheid en brede werking al lang niet meer gebruikt mogen
worden? Dus chemisch of organisch is niet HET kriterium.
Wel natuurlijk, resistentie of beter tolerantie
zonnig46
Contacteer:

Bericht door zonnig46 »

Het kunnen wel organische zuren zijn,maar het gaat om het bestrijdings
effect van een middel.

Het is mij opgevallen dat in deze discussie heel makkelijk over oxaalzuur wordt gesproken, dit zuur is niet alleen voor de varroamijt dodelijk maar ook voor imkers heel gevaarlijk. Waarschijnlijk is dit de reden dat oxaalzuur een verboden middel is in Nederland.
Hoewel iedereen voor zichzelf moet weten of hij of zij oxaalzuur toch gebruikt voor de bestrijding van varroa moet dit forum volgens mij terughoudend zijn in het afgeven van signalen naar oxaalzuur-onervaren imkers.
Ik heb om deze reden de twee URL's een paar dagen geleden in deze discussie geplaatst als waarschuwing voor de imkers die met oxaalzuur zouden willen gaan beginnen. Een 3% oplossing op de huid trekt al brandblaren, de longen kunnen ernstig beschadigen door de dampen enz.
Niet iedereen heeft een ruime accomodatie en/of de juiste materialen waardoor kleine ongelukjes grote gevolgen kunnen hebben.
Onlangs stond in de krant een bericht over een imker die struikelde achter zijn 2 kasten en tegen zijn kasten aanviel met alle gevolgen van dien.
Er zijn ook automobilisten die in de winter het slot van hun benzinedop ontdooien met een aansteker of mensen die het vuur in de BBQ willen opstoken door er spiritus in te gieten, dit zijn allemaal onnadenkende ongelukjes maar ze gebeuren dagelijks. Je moet er toch niet aan denken dat een onervaren imker wordt gestoken met een fles oxaalzuur in de hand of dat een imker denkt zuinig aan te doen en geen gasmasker aanschaft want hij denk toch uit de wind te gaan staan enz.
PAS OP WAT U DOET, OXAALZUUR IS NIET ONGEVAARLIJK !

Vriendelijke groeten ,
Erik Renee.

Erik
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dus chemisch of organisch is niet HET kriterium.
Dat is mijn criterium Adri. Mag dat ook aub.? Ik wil geen chemische middelen meer in mijn broedkamers. Dat is ook een factor die mede bepaalde dat ik zo veel mogelijk uitsluitend uit honingkamers slinger, die niet eerder voor broed gebruikt zijn. Daarover was elders een item en ik wil het niet opnieuw starten.
... imker wordt gestoken met een fles oxaalzuur in de hand ...
Erik, oxaalzuur wordt gebruikt in kristalvorm, een soort poeder. Dat zal dus wel meevallen. Er gelden inderdaad strenge veiligheidseisen bij de toepassing: masker, rubberen handschoenen en beschermende kleding. De restkristallen op het materiaal worden wel overdreven naar mijn mening. Ik ben daar minder streng in geworden (schoonmaken) na wat voorzichtige proeven. Ik heb geen enkele schade kunnen bewerkstelligen door huidcontact met de resterende kristallen. Bij het schoonmaken van rabarber krijg je volgens kenners een veelvoud van deze zuren aan je handen.

Oxaalzuurverdamping geeft wel de beste resultaten van alle toepassingsmiddelen die voorhanden zijn, zonder resistentie van de mijten en noemenswaardige vervuiling van de raat. Daarom is het jammer dat het ondeskundig gebruik van dit middel voor de imker (of de toeschouwers) behoorlijke schade kan opleveren.

Groetend, Albert
Plaats reactie