Vorig jaar heb ik een vijver in mijn tuin aangelegd. Dat was direct een groot succes en dit jaar nog leuker. Er zitten geen vissen in, maar des te meer andere dieren, waaronder veel libellenlarven. Van de amfibieën zijn bruine en groene kikker en kleine watersalamander in redelijke aantallen aanwezig. Van de groene kikker telde ik vandaag 7 exemplaren. Ze zijn er spontaan in gekomen. Waarschijnlijk afkomstig uit een sloot in de buurt, maar dan hebben ze toch tientallen meters over het land moeten afleggen.
Vanmiddag zag ik voor het eerst een groene kikker een waterhalende honingbij in een flits weghappen en doorslikken. Dat had ik niet verwacht. Ik heb ze wel al vliegen en wormen zien vangen, maar een honingbij leek me door de stekerigheid niet zo geschikt voor een kikker. Dat was bezorgdheid die niet nodig was, want het dier vertrok verder geen spier. Het zal de eerste niet geweest zijn, want het wemelt soms van de bijen die water halen.
Heeft een ander dit ook wel eens waargenomen en zo ja, zou het veel bijen kunnen kosten? Vooralsnog ben ik zeer gesteld op de aanwezigheid van de kikkers. Met het kwaakseizoen volgend jaar wordt dat misschien anders. Als ze dan ook nog veel bijen eten, ja, dan is dat minder leuk.
Groetend, Albert
Groene kikker bijen-predator?
Re: Groene kikker bijen-predator?
Hallo Albert,
ik heb zelf vorig jaar ook een vijver aangelegd waar net zoals jij een hele hoop kikkers en andere waterbeesten zitten. Jou verhaal komt mij bekend voor, ik zie regelmatig kikkers bijen opeten. Maarja.. wat doe je eraan?? Ik vind het gekwaak wel leuk, als het maar niet te hard is. Het is een leuk gezicht om ze te "zien" kwaken, de wangen komen dan helemaal naar buiten alsof het kauwgom is. Of het veel bijen kost? Als die kikker het lekker vind wel.
Laat hem maar een keer gestoken worden, dan leeft hij het wel af
Daan.
ik heb zelf vorig jaar ook een vijver aangelegd waar net zoals jij een hele hoop kikkers en andere waterbeesten zitten. Jou verhaal komt mij bekend voor, ik zie regelmatig kikkers bijen opeten. Maarja.. wat doe je eraan?? Ik vind het gekwaak wel leuk, als het maar niet te hard is. Het is een leuk gezicht om ze te "zien" kwaken, de wangen komen dan helemaal naar buiten alsof het kauwgom is. Of het veel bijen kost? Als die kikker het lekker vind wel.
Laat hem maar een keer gestoken worden, dan leeft hij het wel af

Daan.
Re: Groene kikker bijen-predator?
Hoi Albert,
Ik heb al wat langer een vijver in de tuin waar ook groene kikkers in voorkomen. Mijn ervaring is dat jonge kikkers in het begin nog wel bijen eten, maar als zij een paar keer gestoken zijn (je kan dit zien doordat de kikker de bij weer zo snel mogelijk wilt uitspuwen) deze links laten liggen. De groene kikkers kunnen wel goed het verschil tussen darren en werksters herkennen. Af en toe kruipen er wel eens darren op de grond bij de kasten en als ik deze naar de kikkers gooi dan eten ze deze wel!
Groet,
René
Ik heb al wat langer een vijver in de tuin waar ook groene kikkers in voorkomen. Mijn ervaring is dat jonge kikkers in het begin nog wel bijen eten, maar als zij een paar keer gestoken zijn (je kan dit zien doordat de kikker de bij weer zo snel mogelijk wilt uitspuwen) deze links laten liggen. De groene kikkers kunnen wel goed het verschil tussen darren en werksters herkennen. Af en toe kruipen er wel eens darren op de grond bij de kasten en als ik deze naar de kikkers gooi dan eten ze deze wel!
Groet,
René