inwinteren zesramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: inwinteren zesramer

Bericht door maartenkleijne »

Het volkje had in het voorjaar nog voer zat want ze waren ruim ingewinterd.
Ik had er in augustus tien ramen honing af kunnen nemen als ik gewild had, ondanks de drachtloze periode alhier door de droogte. Op het hoogtepunt had het 20 ramen met broed. Groter was de kast niet.
Het was een jonge koningin uit augustus 2001, en had pas drie halve honigkamerramen broed bij het inwinteren. Hele mooie grote donkere bijen, daarom hoopte ik er het beste van.
Als het kleine, valse, gele stekers waren geweest had ik de moeite w.s. niet genomen.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Maarten,
Wat kunnen we hiervan leren?
--WAT GOED IS KOMT SNEL
--KLEIN MAAR DAPPER
--Ook al lijkt het droog,blijkbaar is er voor die bijen
genoeg te halen geweest.En 20 ramen broed is ook niet
niks,dat heeft toch ook wat honing gekost?
--GOOI NIET TE GAUW IETS WEG(maw je hoeft niet altijd te
verenigen om een sterk volk in het voorjaar te hebben.Nu
is dat volk natuurlijk zoals je zei niet groot/sterk
geweest in het voorjaar.)
--OF,LAAT JE ALS ERVAREN IMKER MAAR PRETTIG VERRASSEN,
immers voor zulke volken/ervaringen doen we het toch
eigenlijk allemaal,dat is de hobby ten voeten uit.

Groet,
A-3
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Zelfs in het vroege voorjaar een voorraadtekort aanvullen zou met fondant moeten, omdat de bijen een waterige suikeroplossing bij onvoldoende temperatuur niet goed kunnen verwerken. Als de suikeroplossing te lang staat komen daarin schimmels.
Albert,
Ik kreeg vandaag de tip om de bijen 's winters binnen te voeren. Als je de voerbak erop hebt gezet plaats je de kast in een ruimte waar de temperatuur net hoog genoeg is om ze het voer op te laten nemen. Dan hoef je dus niet met duurder fondant te werken.

Lennard
Mijn experiment met een klein volkje inwinteren gaat niet door. Ik heb vanmiddag de inhoud uit elf apidea kastjes gekregen. Alles zit nu in een zesramer. De apidea raampjes in twee rijen naast elkaar bovenin. Om te voorkomen dat de pleuris uit zou gaan breken heb ik alle ramen voordat ik ze in de zesramer hing even besproeid met "thijmolie van dr Zander".

Hennie
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie, jouw idee om bijen binnen te voeren lijkt me een beetje ver gezocht.

Geeef nu een kilootje meer zou ik zeggen, dan hoef je over 2 maanden niet alles te verstoren.

Gegroet, Thomas
Hennie Peters
Contacteer:

Thomas,

Ze zitten net in de zesramer, daarin kunnen ze de winter wel doorkomen als ze nu nog voldoende dagen met hoge temp. krijgen om het voer op te nemen.

In de drieramer was het een ander verhaal. Er zat heel veel broed in. Ruimte voor voedselopslag was beperkt omdat ze ook de beide buitenkanten minder efficient gebruiken.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Hennie,
doe geen moeite om dit bijeen geraapte volkje in je 6-ramer suiker te voeren en op te laten slaan. Dat zal ze nooit efficiënt lukken omdat de bijen afkomstig waren uit elf apidea'tjes. Die kastjes zijn destijds ongetwijfeld uit diverse volken gevuld. Bijen, afkomstig uit verschillende volken hebben vaak een 'taal'
Hennie Peters
Contacteer:

Dag Els,

De apidearaampjes heb ik niet in de broedbak van de zesramer opgeslagen.
Ik heb daar de drie broedramen uit de drieramer ingehangen plus drie bijna volle voerramen. De apidearaampjes hangen in een bak daarboven. Zodra alle bijen uit de apidearaampjes zijn uitgelopen gaat die bak erweer vanaf en terug naar de eigenaar.

Om de komende winter fondant te voeren hoef ik niet te gaan kokkerellen. Ik heb een bijna volle doos apifonda op zolder staan. Ook staat er nog een volle kan bee-fit. Ik heb niet de hongerwinter meegemaakt maar ben wel een hamsteraar :-)

Vandaag lagen er veel dode bijen rond de kast. Hopelijk heeft de moer deze slachtpartij overleefd. Toen ik gisteravond de voerramen in de kast hing (dit deed ik een paar uur na het verenigen) zag ik dat de moer was "ingepakt" in een laagje bijen. Er was denk ik geen sprake van inballen omdat er hooguit tien bijen omheen zaten.
Is dat de manier om de moer te beschermen ?

Hennie
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Hoi Hennie,

Ben bang dat het toch inballen was, een koningin wordt juist alle ruimte gegund op de raat. Als je bijen uit zoveel verschillende volkjes bijeen zet had je beter de koningin een dagje in een kluisje kunnen opsluiten in het volk zodat alle bijen aan haar geur konden wennen.
Wellicht is het een troost voor je als ik je vertel dat vandaag ook bij een van mijn volken de moer werd ingebald toen ik keek of het volk al voldoende wintervoer had en het ook goed had opgeslagen. Heb de bijen van de koningin afgehaald en haar daarna met wat water natgemaakt. Daarna lieten de bijen haar met rust en liep ze over de raat weg, zo op het oog zonder mankementen.
Zullen we samen duimen voor onze moeren?

Els
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Els,
Uit ervaring weet ik dat ook roofmate door bijen aangeknaagd
wordt.
Een imker uit Stein had het gebruikt als kantraam, maar er waren
cellen in uitgeknaagd.Dit is een zeer ervaren imker en een buurman
van bdg, beslist geen vriend van hem.
Maar de cellen waren zeer goed te zien in de roofmate
Mvrgr Frits

Frits
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Wist niet dat zelfs roofmate werd aangeknaagd. Bedankt voor de info Frits.
Plaats reactie