Spanje en Thailand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
lamheuv
Contacteer:

Spanje en Thailand

Bericht door lamheuv »

Hallo Maarten.
Wat bedoel je met een verbod voor bijen bij de sinaasappelplantages in Spanje ?
Teveel pitten en dat men geen pitten wil ?
En wat bedoel je met de agrariers in Thailand ?
En met kleinschalige bedrijven in ons land ?

Graag je antwoord. Het interesseert mij.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Spanje en Thailand

Bericht door maartenkleijne »

In sinasappellanden halen de imkers natuurlijk graag oranjehoning.
Nu zij er rassen die heel lekkere sinasappelen geven maar niet pitloos zijn als ze worden bestoven. De sinasappelboeren zijn in Spanje lekker belangrijk en ze hebben een verbod voor elkaar gekregen om bijen bij die betreffende boomgaarden te plaatsen.
In Thialand is op initiatief van de koning gekozen voor kleinschalige landbouw met een diversiteit aan gewassen vooral voor de lokale markt, en b.v. verplicht ook viskwekerij. Het is goed voor het milieu en goed voor de portemonnee. In Maleisie wordt hoofdzakelijk grootschalig veevoer gekweekt voor de export naar Europa, de boeren en het milieu hebben het er moeilijk, maar onze boeren kunnen tenminste varkens fokken.

Ik weet niet waar je woont Elze maar overal zijn wel boerderijen waar diversiteit en biokwaliteit de voorrang heeft boven kwantiteit. Vaak wordt direct aan consumenten verkocht en mogen allerlei burgers als vrijwilliger komen meehelpen. Dit laatste is bijna noodzaak omdat de consument nog niet geleerd heeft te betalen wat het echt kost, gewend als ie is aan de zwaar gesubsidieerde massaproducten.
Hetzelfde geldt voor honing: als de imker arbeidsloon zou berekenen zou de honing veel duurder moet zijn. In Italie waar de imkerij veel meer semi-professioneel is de honing ook al duurder dan hier.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

De sinasappelboeren zijn in Spanje lekker belangrijk en ze hebben een verbod voor elkaar gekregen om bijen bij die betreffende boomgaarden te plaatsen.
Maarten, jouw bericht daarover op dit forum is mijn enige bron, want ik hoorde dit niet eerder. Is er meer over te vertellen? Ik ben zeer verbaasd, want dat kan toch nauwelijks zinvol zijn voor die boeren. Er zijn ook in Spanje volop hommels en andere insecten die ook bestuivend werken. Die kun je toch niet weren?

Of spuiten ze alles zo veel mogelijk dood?
Hoe verdraagt het verbod zich met EG-regels?
Is er een Internetbron over dit onderwerp beschikbaar?
Houd mij aanbevolen voor nadere informatie.

Groetend, Albert
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Albert, ik heb het meer dan een jaar gelezen in een krant. In eerste instantie heb ik het met een korreltje zout genomen. Later hoorde ik hetzelfde verhaal van iemand uit Spanje met een imkerkennis. Toen ben ik het gaan geloven.
Plaats reactie