'verpotten' van propolis

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Frans vanTongeren

'verpotten' van propolis

Bericht door Frans vanTongeren »

'Verpotten' van propolis is geen soepel gebeuren.
Ik dacht aan onze 'ent-ofiel' en de problemen die hij ermee zou kunnen krijgen.
Als ik plakkerige kasten bevrijd van propolis, deponeer ik deze antiseptische smeerboel in jampotjes.
Deze keer wilde ik wat grotere glazen potten vullen met ongeveer vier ons propolis.
Het wordt dan oppassen en uitkijken; de propolis is dusdanig hard geworden dat een wrikkende schroevendraaier de pot kan doen breken.
Idee... !
Nadat ik de propolis TWINTIG SECONDEN met pot en al in de MAGNETRON had gezet, was de propolis lichtjes opgewarmd en redelijk soepel geworden.
Rijp voor een flexibele 'verpotting'.
*
2119 uur
Antisceptisch moet zijn..:antiseptisch
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: 'verpotten' van propolis

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dag handelsmannetje!

Wel eens gedacht aan voedselveilighid???
Of ga je volledig op in economische doemscenario's????

####

Ik ken nog zo'n schraper als jij! Een vuttertje die tijd in overvloed heeft voor een propoliswinterkarweitje. Twee jaar geleden liet hij mij een hele trom en plastic zak vol zien met bij elkaar gekrabt propolis. Vreemd kwamen mij daarin voor de stukjes verf, alluminiumkrabsel en noem maar op.
Een beetje perplex stond ik. Hij liet mij ook de propolis zien die hij van Mutsaers terugkreeg. "Gebruik ik voor houtwerk". Een bak (voor af te nemen honing) zette hij in de oplossing. Het hout kreeg er een duurzaam karakter van.

Een beetje anders werd het toen ik datzelfde jaar Marieke Mutsaers trof op een bijenmarkt. Ze vertelde me vol lof over de goede genezende werking van haar propolispilletjes. Even moest ik slikken. (nu wil ik niet beweren in dit stukje dat Mutsaers haar pilletjes vervuild zijn met giftige stoffen) Gelukkig ben ik nog jong en hoef ik geen pilltje voor een betere darmwerking, maar je zult maar vutter zijn.

Zelf heb ik ook ooit eens propolis gewonnen. Ik heb twee roestvrijstalen gaasjes in het voorjaar op een zwart bijenvolk gelegd. Binnen de kortste keren hadden ze deze twee tochtdeuren dichtgekit.
Ik heb dat op de faculteit verder laten bewerken. Eerst bevroren in vloeibare stikstof, vervolgens fijngemalen en verder opgelost in alcohol en rond laten draaien in een centrifuge. Deze schoon gewonnen propolis durfde ik zonder zere ziel later aan te bieden aan een kippenfokker. Hij beweerde dat zijn kippen er donkere ogen van kregen (en dat niet door verfresten). Voor entwas is het niet zo erg ietwat propolisschraapsel te nemen.

J.P.

P.S. Frans, ik zou de propolis in papier of plastic zakjes verpakken. Die potjes met propolis aan de binnenkant zijn naderhand bijna niet te gebruiken, omdat ze zeer slecht weer schoongemaakt kunnen worden.
Frans vanTongeren

Dag JP,
Is het wel tot je doorgedrongen waar mijn artikeltje over ging?
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

FRANS,

Jij doet propolis in potten,waarom?
In mijn onnozelheid zou ik het in een plastiek zakje in een vierkant
doosje doen.Zodra het hard is eruit halen en dan is het gemakkelijk
te verwerken.
Een tweede vraag luidt,hoe zuiver jij de propolis van hout-,was en
stofresten.
Ik neem aan dat je geen verf op de binnenkanten van je kamers
hebt maar zo ja hoe kan de verf uit de propolis verwijdert worden?
Dit op en praktische manier natuurlijk want ik heb geen goed
uitgerust laboratorium zelfs eventjes geen goed uigerust lijf en/of
uitgeruste geest. Maar deze winter hoop ik weer wat kasten te verzorgen
en dan komt toch wat propolis vrij.
Overigens sta ik niet sceptisch tegenover de septische werking van
propolis. Maar een goed CHINEES spreekwoord zegt "olee.olee
voolzlichtig elmee,het oplosmiddel lost niet alles llll..op"

Groet
A--3
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Jij doet propolis in potten,waarom?
Adri, over het zuiveren van gewonnen ruwe propolis is hier al meer wat geschreven. Het is bijzonder handig om glazen potten daarvoor te gebruiken en daarin de hoeveelheid te doen die je nodig hebt om tinctuur te maken. De ruwe propolis moet wel redelijk schoon gewonnen worden. Het mag dus geen verfafschraapsel en ingekapselde bijen bevatten. Ook oude propolis van opgeslagen materiaal is denk ik minder van kwaliteit omdat de bevolkte bijenkast waarschijnlijk de beste opslagruimte is. Het glas maak ik niet verder schoon na de oplossing met behulp van alcohol. Ik gebruik het steeds opnieuw. Alleen de deksels van de potten vernieuw ik wel eens. Zo heb ik steeds wel een stuk of tien potten staan.

In juni 2003 schreef ik daarover het volgende:
Voor consumptie is alleen ethyl alcohol geschikt. Voor 70% alcohol, die voldoende is om propolis in op te lossen betaalde ik onlangs 48,50 Euro per liter. Dat is dus niet goedkoop.
Methyl alcohol is dodelijk giftig en gewone spiritus is dus ook niet geschikt. Filteren door koffiezakjes (houder is niet meer bruikbaar voor wat anders nadien!) en je hebt een prima tinctuur, die onbeperkt houdbaar is.

Ik gebruik glazen potten die ik voor 35% vul met ruwe propolis. Daarna vullen met alcohol tot 80% van de pot vol is (er moet wat ruimte zijn om te kunnen schudden). Aangezien ruwe propolis voor ongeveer de helft uit was bestaat is er veel restant, maar je krijgt op die wijze een circa 10 - 15% oplossing. In de handel is het meestal maar 5% of minder. Een paar weken lang iedere dag schudden en de propolis is opgelost.
De prijs van alcohol 70% is zeer variabel. Laatst wilde ik 3 liter kopen en moest 73 Euro per liter betalen bij een andere drogist. Gauw terug naar de eerste die nog dezelfde prijs hanteerde.

De waarde van propolis wordt ook elders erkend. Bij mij komt regelmatig een oudere kweker van tropische kleine vogels om honing, maar hij krijgt graag ook een portie propolis mee. Ik heb meestal genoeg op voorraad staan. Ik reken er niets voor. De prijs van propolistictuur wordt merendeels bepaald door de prijs van de alcohol.
Hij gebruikt de ruwe propolis als volgt: een paar uur in de vriezer om te harden. Dan malen in een oude koffiemolen en het stof waarin dus ook wasdeeltjes zitten wordt verdeeld in kleine porties over het 'prakje' (paté) dat hij maakt van zaden en andere ingrediënten als krachtvoer.
In bladen van verenigingen van vogelkwekers wordt door bepaalde leveranciers ook propolistinctuur voor dit doel te koop aan geboden. Het viel mij op dat het erg duur was. De tinctuur moet op dezelfde wijze door de paté worden verwerkt, enkele druppels, waarvan de alcohol spoedig zal verdampen.

Voor een algemene toelichting op propolisgebruik zie ook de volgende tekst van mijn hand:
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/propolis.doc
De daarin beschreven toepassingen heb ik niet zelf verzonnen maar verzameld uit diverse andere bronnen.

Groetend, Albert
Frans vanTongeren

Hallo Adri,
(Kwistniet dat Albert ook 'Frans' als voornaam had [:)]
Maar niet getreurd; zijn inbreng is zeer waardevol]
-
vraag 1
Momenteel ga ik de varroa's weer met bierviltjes te lijf en dan weet je dat papieren zakjes niet geschikt zijn voor propolis. Als de propolis ietsjes warm wordt in het zakje, gaat het kleven als de hel en dan krijg je het papier er niet meer af.
Plastic zakjes krijgen te maken met hetzelfde mankement; dus ook dat moet je niet doen.
Glazen potten zijn keihard en na een rondje magnetron, kun je de propolis eruit 'trekken'.
vraag 2
Ik zuiver de propolis niet van hout, was- en stofresten, maar probeer te voorkomen dat het erin komt !
De kasten schilder ik alleen aan de buitenkant; daar valt geen propolis te winnen, dus met verfresten heb ik niets te maken.
Propolis wordt hanteerbaar bij een pietsie warmte; daarom strijk ik eerst met een verfbrander subtiel langs de propolis; als het gaat glanzen, schraap ik het af met de bijenkastbeitel.
Door de verworven weekheid van die 'bijensmeer' blijft het hout achter in de kast en niet in de propolis
Die brander moet je zo min mogelijk hanteren; de etherische olien van de propolis mogen niet verdampen.
-
Adli.., nog wat Chinees vool je:
'Flans heeft nog wat plopolis
Koop 't is !'
(voor maal 1.60 eulo per hondelt glam)
-
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dag JP,
Is het wel tot je doorgedrongen waar mijn artikeltje over ging?
Niet helemaal, nadat ik deze opmerking las. Kan jij het mij misschien iets verduidelijken??
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Flans en Albert,

Als ik het goed begrijp.Propolis oplossen in Alcohol (FLANS???) en dan
laten voor wat het is. Het bezinksel laten liggen in het potje?
Dan doe ik het verkeerd want ik heb wel hout en wasdeeltje en stof.
Hoe kan ik dat scheiden?
En wat kun je doen met Propolis opgelost in Spiritus?

Groet,
A-3.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dan doe ik het verkeerd want ik heb wel hout en wasdeeltje en stof. Hoe kan ik dat scheiden?
Adri, dat kun je niet meer gemakkelijk scheiden denk ik, maar het is niet zo'n groot probleem als er geen verfresten in zitten. Hout en wat stof (niet van bestrijdingsmiddelen natuurlijk:D) zullen de kwaliteit niet direct negtatief beïnvloeden. Wasdeeltjes zitten altijd in propolis. Het hangt wat van de samenstelling af maar dat kan gemakkelijk oplopen tot 50% of meer. Dat zie je bij het filteren. Er blijft heel veel restant over en dat is merendeels was.
En wat kun je doen met Propolis opgelost in Spiritus?
Die oplossing is uitstekend geschikt voor het met een kwastje insmeren van de binnenkanten van de kasten. Je bespaart de bijen een hoop werk. Als je die onderdelen een paar dagen laat staan is de spirituslucht er wel voldoende af. De kwast wel reinigen naderhand, want ook op de kwastharen zal de spiritus verdampen, zodat de propolis hard wordt.

Groetend, Albert
Plaats reactie