Heidehoningmede

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Heidehoningmede

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Friezen zijn niet zo gesteld op heidehoning. Ze vinden het over het algemeen te pittig en te duur. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Ik en mijn imkercollega verslinden heidehoning. Overigens is mijn buurman in het heide honing verslinden afhankelijk van mijn gulheid.
Zelfs als ik de heidehoning verslind duurt het nog minstens drie jaar voordat ik door de voorraad heen ben. Ik wil dus de deze honing gaan vermeden.
Mijn eerste poging vorig jaar is mislukt en ik heb vervolgens uit het troebele mengsel alchohol laten stoken. Deze 'alcohol' kwam pas vrij als het mengsel vier tot acht graden extra werd verhit dan het normale kookpunt van alchol. (Weet iemand wat er is gebeurd??)
Ik houd nu een literfles 'alchol' achteruit voor het opzetten van beesten.

Verder met de heidehoningvoorraad. Pittige heidehoning zal pittige mede opleveren. Krijg je van heidehoning lekkere mede? Is het wenselijk om deze honing te gaan mengen met andere neutralere honing. Of is dit not done?

j.p.
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Heidehoningmede

Bericht door Wim Joosten »

Jelte Pieter, mede heeft een lange rijpingstijd (> 2 jaar) nodig. In het begin kan mede niet goed smaken. Dus geduld hebben.
Jammer overigens dat je niet aangeeft wat er mis gegaan was met je mede.
Volgens mij kun je van heidehoning ook mede maken.
Heb je nog andere ingrediënten dan honing toegevoegd aan je mede?

Met vriendelijke groet,
Wim
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

JP,

alcohol vrij na 4-8 graden hoger....

Bij al mijn destileren hangt de thermometer vlak voor de koeler. De alcohol zal rond zijn 83 graden gaan koken/vervliegen maar bij deze temperatuur is er een evenwicht tussen vervliegen en condenseren. Dit evenwicht ligt eerst (lage temperatuur) fysiek VOOR de koeler, de condenserende alcohol loopt langs de nek van de fles terug de oplossing in. Om dat evenwicht te verschuiven moet de nek van de fles (kolf, whatever) ook heet worden. Pas als de nek 85-89 graden is wordt het evenwicht de koeler in geduwd, als de thermometer in de nek meet geeft die dus 85-89 graden aan. Meestal heeft men geen zeer precieze (geijkte) thermometer, dus daar kan ook nog een fout van een graad of 2 in sluipen.
Als je heel precies (zacht) wilt stoken is het goed om nek en begin van de koeler goed met aluminiumfolie te isoleren zodat je daar geen energie verliest en geen evenwicht krijgt. Condenseren geeft energie af aan het glas/metaal whatever, als dat niet kan gebeurt het verderop, bij voorkeur in de koeler.
Hoe zachter je stookt (evenwicht precies binnen de rand van koeler), hoe minder water er mee komt en hoe puurder je alcohol is.

50 % alcohol brand op een lepel bij kamertemperatuur (ongeveer).

Als je (heide)honingalcohol hebt zou ik zeggen: geen vieze beesten in doen! maar verdunnen tot 50 % en mengen met ahornstroop. Zo'n mengsel kan het ruimschoots opnemen tegen Southern comfort of Grand Marnier.

groeten,
Lennard
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Jelte Pieter, mede heeft een lange rijpingstijd (> 2 jaar) nodig. In het begin kan mede niet goed smaken. Dus geduld hebben.
Jammer overigens dat je niet aangeeft wat er mis gegaan was met je mede.
Volgens mij kun je van heidehoning ook mede maken.
Heb je nog andere ingrediënten dan honing toegevoegd aan je mede?

Met vriendelijke groet,
Wim
Wim,

het was mijn 'eerste keer' dat ik mede maakte a la de prodecedures van Hans van der Post en Els Kleijendorst (te vinden hier op het forum). Bij nader inzien heb ik enkele (kleine) fouten gemaakt in het bereidingsproces voorafgaand aan het op fles zetten. Pijnlijk dat zo'n eerste keer mislukt, maar aan de andere kant ook leerzaam en dus zinvol.

Wat mis ging was het klaringsproces. Het troebele mengsel klaarde niet. Dit heeft misschien te maken met de foutjes in de bereidngswijze, maar ook denk ik met de temperatuurschommelingen van het huis: ik heb geen goede ruimte waar een constante temperatuur heerst.

Ter klaring heb ik een fles witte wijn bij het troebele mengsel gegooid. Ook de maanden daarna zag ik geen enkele verbetering. Ik heb dus geen 'kunstmatige' klaringsmiddelen gebruikt en verder had ik ook geen andere ingrediënten toegevoegd.

J.P.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

JP,

alcohol vrij na 4-8 graden hoger....

Bij al mijn destileren hangt de thermometer vlak voor de koeler. De alcohol zal rond zijn 83 graden gaan koken/vervliegen maar bij deze temperatuur is er een evenwicht tussen vervliegen en condenseren. Dit evenwicht ligt eerst (lage temperatuur) fysiek VOOR de koeler, de condenserende alcohol loopt langs de nek van de fles terug de oplossing in. Om dat evenwicht te verschuiven moet de nek van de fles (kolf, whatever) ook heet worden. Pas als de nek 85-89 graden is wordt het evenwicht de koeler in geduwd, als de thermometer in de nek meet geeft die dus 85-89 graden aan. Meestal heeft men geen zeer precieze (geijkte) thermometer, dus daar kan ook nog een fout van een graad of 2 in sluipen.
Als je heel precies (zacht) wilt stoken is het goed om nek en begin van de koeler goed met aluminiumfolie te isoleren zodat je daar geen energie verliest en geen evenwicht krijgt. Condenseren geeft energie af aan het glas/metaal whatever, als dat niet kan gebeurt het verderop, bij voorkeur in de koeler.
Hoe zachter je stookt (evenwicht precies binnen de rand van koeler), hoe minder water er mee komt en hoe puurder je alcohol is.

50 % alcohol brand op een lepel bij kamertemperatuur (ongeveer).

Als je (heide)honingalcohol hebt zou ik zeggen: geen vieze beesten in doen! maar verdunnen tot 50 % en mengen met ahornstroop. Zo'n mengsel kan het ruimschoots opnemen tegen Southern comfort of Grand Marnier.

groeten,
Lennard
Hoi Lennard,

iemand bood me aan om mijn troebel mede-mengsel te verstoken tot alcohol, of eigenlijk hij mocht het van mij hebben. Deze vrij ervaren stoker meldde mij dat 'mijn' alcohol vrij kwam bij een hogere temperautuur dan hij normaal gewend was. Hij durfde hetzelf niet te gebruiken. Ik heb dit destileren dus laten doen, ik heb dus niet zoveel verstand van de praktijk van destileren.

Verder bedankt voor de tip. Maar ahornstroop, wat is dat en waar kun je het kopen??

J.P.
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Er zijn klaringsmiddelen te krijgen: bentoniet en het klaren schijnt ook te werken met een lepel bloem. Er zijn nog meer middelen. Ik haal mijn spullen vaak bij van Rein in Valthermond. Dit is tevens een postorderbedrijf: 0599 661737. Deze heeft ook allerlei artikelen voor het destilleren.

Ahornsiroop wordt gemaakt van het sap van de esdoorn (in Canada, the Maple). Ik koop het in een biologische winkel.

Bij het stoken destilleert de methylalcohol (giftig) eerst (de voorloop), daarna de drinkbare alcohol. De juiste temperaturen weet ik niet meer maar het scheelt maar één of twee graden geloof ik. Dus de thermometer goed in de gaten houden.
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo JP,
Toevallig heeft Laus, mijn man, vorige week alle hier aanwezige mede tot alcohol verstookt. Reden : de mede was niet lekker.
De alcohol zit nu met morellen, frambozen, aalbessen, zwarte bessen en allerlei kruiden in grote flessen. Lekker voor later.
Momenteel zit hij in het boekje van Broeder Adam te lezen hoe hij de mede voortaan moet maken.
De titel van het boekje luidt : Onze bedrijfsmethode op de Buckfast Abdij.
Molenhoek uitgave.

Nu wat betreft de alcohol. Ik zie dat anderen ook al een oplossing aandragen maar Laus dicteert :
De temperatuur boven in de kolom gemeten, bij 40o C zonder koeling gaat de alcohol iets druppelen. Dan wordt de koeling aangezet en tussen de 70 en 75o C komt er goed alcohol. Als het alcohol ver boven deze temperatuur goed gaat lopen, dan kan het zijn dat er ergens een lek zit in het dampgedeelte van de ketel. Er is dan meer druk nodig om door die koeler heen te drukken. Daar de koeler toch altijd een restrictie (vernauwing) is. Het water dat uit de koeler komt mag niet hoger dan ongeveer 25o C zijn.

Succes met je heidemede enz.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ha JP,

inderdaad een lek zou ook nog kunnen. Alleen hou je dan heel weinig alcohol over en krijg je vooral water. Wat geeft jouw stookvrind als reden om de alcohol niet te gebruiken? bij sacharose/glucose/fructose vergisting door wijngist kan de grootste fractie eigenlijk alleen maar ethanol zijn...veel anders zit er niet in noemenswaardige hoeveelheden in.

groeten,
Lennard
Plaats reactie