korven van eikenhout

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: korven van eikenhout

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ondanks dat mijn gemeente een streng bomenbeleid voert, (bijvoorbeeld dat voor het weghalen/snoeien een haag van meer dan twee meter een kapvergunning nodig is) floreren de (illegale) kappraktijken. Grote ergernis veroorzaakt dat in mij. Zo erg zelfs dat ik al meerdere malen de telefoon in ben geklommen en met de desbetreffende ambtenaar hier over heb gesproken. Niet alleen hierover: er is nl ook veel mis met het andere groen. Dan spreek ik als imker.

Ik kan zo vijftig gevallen opnoemen, waarbij groen (in de meeste gevallen (bomen/heesters) het de laatste vijf jaar af moest leggen tegen nieuwbouw/restauratie.

~~~~~~~
Intermezzo:
Vorige week kreeg ik een spontane woedeaanval toen ik bij een oud huisje (wat gesloopt zal worden) zag dat de drie monumentale vruchtbomen zijn gekapt. Vruchtbomen waarvan ik mij had voorgenomen om enten te gaan nemen. De bomen, 1 peer en twee appelbomen, waren op zijn minst 70 jaar oud of ouder. Ik had natuurlijk ook wel in de gaten dat er gevaar dreigde, maar om dat het huis er nog stond vond ik het nog niet nodig om enten te gaan snijden'¦'¦'¦.had ik maar'¦..

Wat is de achterliggende situatie? De eigenaar van het gekochte huisje had maar liefst vier bouwplannen ingeleverd om de oude bomen (die in puike conditie waren) te sparen. Maar ja bij de sparende variant schenen de autolampen, bij het oprijden van de oprit, in de buren hun ramen en dat kan nou ook weer niet'¦'¦dus het bleek onmogelijk om de bomen te sparen. De eigenaar is wel verplicht om vruchtbomen her te planten.

Naar mijn mening was dit niet onmogelijk, omdat de bomen eigenlijk achterin en op de zijkant van het perceel stonden, maar goed ik ben geen ambtenaar. Maar nu komt het'¦..het allerergste is dat per 1 november van dit jaar het per APV verboden is om oude vruchtbomen, die solitair staan bij een oud huis of boerderij te kappen. Onze gemeente is natuurlijk daar een voorloper in, omdat zij vind dergelijke oude vruchtboomrassen moeten worden behouden. Helaas kon zij deze vruchtbomen, omdat het nog geen 1 november was, niet meer behouden.

Einde intermezzo

~~~~~
Bovenstaand recent intermezzo geeft aan hoezeer het mis is als het gaat om het behoud van groen/bomen. Veel te vaak moeten bomen/groen het veld ruimen. Mijn bomenlievende gemeente zal heus niet de enige gemeente zijn waar teveel (illegale) kappraktijken zijn. Het kan echt anders.
Hier ligt dus een open ruimte waar imkers een belangrijke rol kunnen vervullen. Natuurlijk eerst door aanplant van (dacht)bomen, maar ook zeker door op te komen voor bomen en zeker niet zoals Frans, bomen illegaal te gaan kappen. Ik zou pleiten voor een illegale-bomenkap-kliklijn. Imkers kunnen niet alleen, maar moeten zelfs deze lijn voeden.

J.P.
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ik zou pleiten voor een illegale-bomenkap-kliklijn. Imkers kunnen niet alleen, maar moeten zelfs deze lijn voeden.

J.P.

Oorspronkelijk geplaatst door Jelte Pieter Dijkstra - 18/11/2003 :  21:06:51
LOL. Jelte Pieter, bedoel je klokkeluiders??

Met vriendelijke groet,
Wim
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Wim kom liever even hier naar toe als het gaat om kapwerk:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2779

Ik wil liever niet bij Frans zijn houtsnijwerk in de weg staan. Bang ben ik dan om door rondvliegenmde spaanders geraakt te worden (en door Zwiterse hakmessen)

J.P.

P.S. Lol is het niet, het is bittere noodzaak. Ik zou ze liever stille klokkenluiders willen noemen.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Beste JP,
Natuurlijk heb ik over mijn plan nagedacht.
Die boom staat drie cm naast mijn buitenschuur en hij wilde deze constructie nu op gaan tillen. Hij heeft het jaren naar zijn gehad en en ons een goed gevoel gegeven.
Op een gegeven moment werd ie erg dominant. Ons woonhuis zette hij ook in de schaduw en als mens moet je dan kiezen tussen gevoel en verstand.
Dat laatste moet uiteindelijk zegevieren.
(Ik heb meer bomen geplant dan weggehaald)
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Beste Frans,

Nog voordat de Sint bij jouw is geweest, zal ik je creatie aanschouwen!

J.P.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

JP EA

Binnenkort ga ik weer behoorlijk aan de gang in mijn boomgaarden.Met de moterzaag haal ik de dikste takken weg of zaag die bomen om die naar mijn gevoel teveel schaduw voor andere bomen geven.Dit alles
zonder vergunning van derden.Wie gaat nu bepalen wat ik moet zagen?
Wellicht is dit absurd,maar als er een boom in de weg staat dan moet
toch de eigenaar in kunnen grijpen of komt de intolerantie in de plaats van tolerantie.Immers binnen de kortste keren komt er iemand
naar je toe en zegt dat je geen koninginnen mag doden,volken mag afzwavelen ed.Ik kan me voorstellen dat menig imker zal zeggen
"maar dat doe ik niet voor de lol''''''" En zo is het ook met rooien.
Natuurlijk voor een buitenstaander is het gemeend jammer,maar de
gebruiker heeft er over nagedacht.
Ik heb meer problemen met overheden die grote stukken land platwalsen dit ten behoeve van moeilijk te definieren doelen.De eigenaar wordt
er afgezet(2x)en derden halen de buit binnen met achterlating van
een vlakte.
Maar de show gaat door en economisch gezien,en daar houden we van,is het zelfs goed dat er gesloopt wordt want herbouw,dus nieuwe ontwikkeling,leidt tot economische groei. Moeilijk te begrijpen voor
iemand die niet wil vernietigen maar wel een economisch feit.
Dus met beleid en verstand rooien met daaraan gekoppeld herinplant geeft nieuwe groei en ontwikkeling.(econ. en plantkundig)en houdt de cyclus gaande.Of je het GELOOFD of niet.Immers GELOOF is ook aan verandering onderhevig maar behoud wel haar wortels.(WIM)
En we houden Frans in de gaten ivm geest(en)ige opmerkingen.

Groet,
A-3
Frans vanTongeren

Nadat ik Manni Weertman (ja,..van het imkerforum) had uitgezwaaid, ben ik met beitelen begonnen.
In de bossen rondom hoorde ik geknetter van een kettingzaag, maar beitel-klopjes klinken veel beter. Mooi werk is dat; vooral een beitel die eruit zien als een aangescherpte lepel. Daar kun je alle kanten mee op. Een haakse beitel heb ik eigenlijk niet nodig; ik hoef geen schuiflaadje te maken onder de korfjes.
Daar vloog ie aan; een roodborstje op een halve meter nabij.., maar splinters zijn geen lekkernij voor dit vogeltje.
Om de 'ringen' van de korf strak en regelmatig te kunnen houden, gebruik ik een sisaltouwtje dat ik rond de stam span.
Een paar uurtjes heb ik nu gehakt; met gereedschap van mijn opa(wagenmaker/timmerman) uit Noord-Holland en met gereedschap uit Zwitserland.
Ik hoop dat het wat gaat worden !
Terroristen kunnen op de loer liggen. Jaren geleden had ik een 'Kleutzbeute' gemaakt van een stuk vers eikenhout. Er kwamen een soort boktorren(natte) opaf. Die bijzondere, rode insekten vraten alles kapot.. in weinig tijd !
Wim Joosten
Erelid
Contacteer:

Maak je af en toe ook foto's om het hele proces vast te leggen? In ieder geval heb je het dan vereeuwigd voor het geval je kunstwerk door die rode terroristen ten gronde wordt gericht.

Met vriendelijke groet,
Wim
Frans vanTongeren

Vanmorgen een uur lang onder de groene lakens van de kaakchirurg gelegen.
Zou de eikeboom dat gebeitel op dezelfde manier ervaren?
Wim Joosten
Erelid
Contacteer:

Misschien... Als jij op dat moment bepaalde onkiese gedachten over die kaakchirurg had, zoals: "wat een eikel..." [:)]

Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie