Onbekende wantsen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Onbekende wantsen

Bericht door wilde »

De eerste foto betreft de nimf van een wants die onlangs op het blad van de druif zat die tegen mijn huismuur groeit. Het beestje lijkt te behoren tot de familie van de schildwantsen (Pentatomidae). Weet iemand van welke soort dit een nimf is?

De tweede foto is van een volwassen wants die ik ook recent in mijn tuin vond. Ik denk zelf aan de Deraeocoris ruber (familie van de Miridae), omdat het dier er veel op lijkt qua buitenomtrek, gestalte, sprieten e.d., maar andere kenmerken laten mij twijfelen.

Beide plaatjes zette ik eerder op een ander forum, waar meer van dit soort beestjes besproken worden. Ik kreeg er echter geen enkele reactie op totnogtoe. Kan iemand mij helpen?

Afbeelding   Afbeelding

Klik op een foto voor een vergroting (800 x 600).

Groetend, Albert
J A Verwijmeren
Contacteer:

Re: Onbekende wantsen

Bericht door J A Verwijmeren »

Albert
Wat ik alleen weet is dat wanneer we frambozen moesten plukken en je had per ongeluk zo'n nimf in je hand het vreselijk begon te stinken.
Mijn schoonvader zei dan altijd dat het "bartelomeus" was of die man ooit zo heeft gestonken weet ik niet :D.

Groeten Jack
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Onbekende wantsen

Bericht door wilde »

Jack, waarschijnlijk was het dan de Palomena prasina. Deze wordt vanwege de mooie groene kleur wel appelwants genoemd. Anderen noemen het de groene stinkwants, want het beestje schijnt een echt smerige lucht te verspreiden. Ze zitten bij mij in de tuin maar ik heb het nooit geroken.
Plaats reactie