Najaarsdracht (4): hennep

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Najaarsdracht (4): hennep

Bericht door wilde »

Najaarsdracht hennep

Als najaarsdracht zou hennep zeer goed zijn voor de bijen. Hennep wordt in Groningen en andere plaatsen verbouwd als zogenaamde '˜vezelhennep'. Daar maken ze er van alles van: touw, kledingstoffen, autobekleding en nog veel meer. De hennepplant is tweehuizig, dat wil zeggen dat er aparte vrouwelijke en mannelijke planten zijn. Als de hennep als wiet geteeld wordt zijn alleen de vrouwelijke bloemen van belang. De bijen hebben daar maling aan en laten de vrouwelijke planten geheel links liggen. Ze geven vermoedelijk geen nectar af, omdat het windbestuivers zijn. Ze hoeven voor de bevruchting dus geen insecten te lokken met nectar. De mannelijke planten daarentegen worden zeer druk bezocht voor het struifmeel.

Voor de consumptiewiet (Nederwiet) worden andere, veredelde soorten gebruikt. Die rassen produceren een vele malen hogere waarde van de roesbevorderende stof THC (tetrahydrocannabinol). De henneprassen voor vezel- en zaadwinning maken die stof slechts in zodanig geringe mate aan, dat THC daaruit niet goed gewonnen kan worden. Mannelijke planten bij de wietteelt worden direct verwijderd, zodra het geslacht zichtbaar is, omdat die veel minder THC produceren. Onderstand een deel van een vrouwelijke plant.
Klik op de plaatjes voor een vergroting.

Afbeelding

In Groningen is dit jaar (2003) meer dan 2000 ha. vezelhennep verbouwd en volgend jaar wordt een verdubbeling verwacht. Het zou een fantastische najaarsdracht zijn als er wat later zou worden geoogst. De hennepplant bloeit pas in de 2e helft van september, maar wordt al geoogst omstreeks eind augustus, tenminste dat heb ik begrepen. Het is waarschijnlijk zo, dat de plant op dat moment uitgegroeid is, maar nog niet bloeit. De bloeiwijzen moeten dus nog geheel verschijnen. Het is echter merendeels om de vezel te doen en daarom worden ze geoogst als de plant uitgegroeid is. Die vezel zit vooral in de bast. Van de houtige binnenkant wordt strooisel gemaakt. Bij de oogst wordt de plant in stukken van ongeveer een halve meter gehakt en dat geheel blijft op het land liggen om te roten, zoals ook vlas wordt behandeld. Het wordt ook nog op het land gekeerd, zodat alle kanten aan bod komen en een goed product wordt verkregen. Daarna wordt het in pakken geperst en later verwerkt in de fabriek. In de volgende website worden, naast vezelhennep, ook andere alternatieve gewassen genoemd.
http://www.agriholland.nl/achtergronden ... assen.html

Een klein deel van het hennepareaal wordt benut voor de zaadteelt. Hennepzaad is bekend als mengzaad voor vogelvoedermixen. Deze teelt heeft uiteraard juist de mannelijke planten hard nodig om voldoende bestuiving te verkrijgen. Een dergelijke hennepakker zou voor de bijen in het najaar geweldig goed zijn voor de stuifmeeldracht, maar het is mij niet bekend of het zaad in Nederland of België geteeld wordt.

Andere websites geven wat algemene informatie over de hennepproductie en de producten die van de vezels gemaakt kunnen worden. Zie bijvoorbeeld:
http://www.hempflax.com/ml/hf.asp?ML=1

De website van het Belgische ministerie van Landbouw geeft de in België toegestane variëteiten van de hennepplant (Cannabis sativa L.).
http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/lan ... 0317c.html

Dit jaar kende een mooie septembermaand. De spaarzame mannelijke hennep die wél bloeide had over bijenbezoek niet te klagen. Ze halen dikke bollen crèmekleurig stuifmeel op de planten. Ik heb er wat plaatjes van gemaakt en had slechts één plant (3 meter hoog) ter beschikking die werkelijk gonsde van de bijen, zie onderstaande foto van delen van die mannelijke plant.
Voor de illustraties heb ik het mezelf wat moeilijk gemaakt door ook te proberen vliegende bijen te fotograferen. Het is een paar keer gelukt.

[
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Najaarsdracht (4): hennep

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Meer studeren op het onderwerp Hennep???

Surf naar : http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1282

J.P.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Morgen (26-10-2003) in het radioprogramma Vroege Vogels
(Radio 1 van 08.00-10.00uur) aandacht voor deze drachtplant: de milieuvriendelijkheid van Cannabis.
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Huib, ik heb het programma-onderdeel over hennep beluisterd. Het gaf slechts algemene informatie, die overigens misschien wel stimulerend kan werken. Vooral de kledingstoffen werden besproken. Juist die tak van de productie geschiedt niet in Nederland. De stof komt volgens het interview uit China en Roemenië. Mijn vrouw vertelde mij jaren geleden een hennepzomerbroek te hebben gehad. Ik kan het mij niet herinneren[:I]. Ze klaagde over het vele krimpen van de stof. De pijpen waren na een aantal keren wassen bijna 10 cm korter geworden. Je zal de stof dus goed (warm) moeten voorwassen voor je er een kledingstuk van maakt. Katoen heeft overigens hetzelfde probleem.
Jammer genoeg kwamen de bijen niet aan bod[V].

Groetend, albert
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Huib, ik heb het programma-onderdeel over hennep beluisterd. Het gaf slechts algemene informatie, die overigens misschien wel stimulerend kan werken.
Nee, ik had ook liever het geluid van insectengezoem gehoord dan het
geluid van een naaimachine. In de teleac-serie over de Landschappen van Nederland kwam ook even de teelt van hennep aan de orde. Dat dit vroeger rondom elke boerderij op een klein stukje gedaan werd, o.m. om touw te maken.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik denk binnenkort eens af te dalen naar Baflo. Natuurlijke overhemden zijn daar te kopen. Ze passen helemaal in het straatje van 'een beter milieu begint bij je zelf'.

J.P.

Nu ook online aanbiedingen op http://www.natuurstoffen.nl
Ralph
Contacteer:

Bericht door Ralph »

Hallo, Ik ben Ralph

even over deze onderwerp.
En ik heb een klein probleempje mijn hennep zaadjes die ik had gekocht bij de visserzaak willen niet groeien, ze zaten in een potje met water (denk ik). allee 4 komen niet uit.

weten jullie misschien de probleem, ik heb ook gewoon pot grond gebruikt.

Grtz
Ralph
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Ralph, je zit hier denk ik op het verkeerde forum. Het gaat hier over bijenteelt, niet over wietteelt. Daarvoor zijn overigens bij enig zoeken op Internet voldoende aanwijzingen beschikbaar.

Groetend, Albert
Plaats reactie