Drachtplanten van Uruguay

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Huib Koel
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Huib Koel »

Hans, het waren echt honingbijtjes'¦
Ze vlogen alleen af en aan en ze wilden niet poseren voor de camera, vandaar wellicht de a-typische houding.

Glaudia, (onze pen-vriendin in Uruguay) introduceerde ons een paar dagen later bij een oude vrouw (81) die alleen op een Estancia woont. Deze boerderij lag bovenop een heuvel aan de andere kant van de rivier Yi, op nog geen kilometer vanwaar ik het '˜slangekruid-bijtje' op de foto nam. Een landweg vol kuilen en hobbels leidt naar de boerderij. De landerijen zijn verpacht en het land in de directe omgeving is 40 jaar geleden aangeplant met verschillende bomen, het was net een aangelegd park waar de weg doorheen liep. En tussen de bomen'¦. Bijenkasten.

Afbeelding
De kasten hebben m.i. hetzelfde formaat als onze spaarkast. Er stonden ook enige zesramers. Deze hadden allemaal veel bijen aan de buitenkant. Met de imkers van deze kasten heb ik geen contact gehad. Irma, mijn vrouw, vond deze bijen '˜niet lief'. Ze zetten het op een lopen. De estancia was 7 jaar geleden afgebrand. Nu gedeeltelijk weer gerestaureerd... geen electra, geen stromend water... maar een uitzicht en een rust!
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

[img]../beeld/h/huibkoel/huibkoel_sarandi1.jpg[/img]
Het materiaal in Uruguay ziet er nieuw uit. Ik vermoed dat de meeste agrariers pas sinds een paar jaar aan het imkeren zijn gegaan. Dit uit pure noodzaak. De economie van Uruguay is alleen gericht op de export van vlees naar de USA en naar Europa. BSE, Mond- en Klauwzeer, etc hebben de vleesconsumptie geen goed gedaan. De landen die daarvan juist afhankelijk zijn worden het zwaarst getroffen. Elke neveninkomst is meegenomen.
Over het imkeren in Uruquay zal ik een nieuw onderwerp in een andere rubriek starten.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Huib,
In jouw verhalen lees ik regelmatig dat het aantal drachtplanten voor de honingbij beperkt is.Heeft het aantal toch aanwezige grassen dan geen functie als oa pollenleverancier.Je veronderstelt toch dat daar waar koeien kunnen grazen er ook planten bloeien.Al is het maar om de soort in stand te houden.Mogelijk is de dichtheid zo gering dat het te beperkt is voor de honingbij maar wel bruikbaar voor een solitaire
bij? Of is er een duidelijk verschil per streek en is de pampa te arm?

Groet,A-3
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Adri, een citaat:
Heeft het aantal toch aanwezige grassen dan geen functie als oa pollenleverancier.
en een foto:
Afbeelding
Grassen zijn windbestuivers; bloemen zijn er niet. De helmknoppen hangen aan fijne draadjes en bij een zuchtje wind geven zij een wolk fijn droog stuifmeel af, dat onmiddellijk verwaait.
Bijen hebben hier absoluut niets te zoeken.
Met groet,
hennie oes
Afbeelding
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Hennie,

Bijen kunnen toch pollen los bijten?En in honingmonsters wordt toch regelmatig stuifmeel van grassen gevonden? Ook in de literatuur worden
toch grassen genoemd als pollenleverancier?Of zit ik helemaal op het verekeerde spoor.Wat betreft windbestuiving meen ik te weten dat fruit-
bloesem ook windbestuivers zijn maar ik zag er toch regelmatig bijen op,ergo ik zet zelfs mijn volken in de boomgaard,tussen de windbestuivers,met doel-bestuiving-.Als extra rij ik er met een propeller door om wind te maken,dus dat doe ik erBIJ naast de bij,en wind..
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Mogelijk is de dichtheid zo gering dat het te beperkt is voor de honingbij maar wel bruikbaar voor een solitaire
bij? Of is er een duidelijk verschil per streek en is de pampa te arm?
De streek die ik bezocht in Uruguay was gewoon een groen grasland gebied, met tussen het gras veel klaver en het 'slangekruid'. Wilgen in het natte gedeelte (die waren al uitgebloeid), de sinaasappelboom stond ook volop in bloei (levert die nectar?), van de eucalyptus weet ik de bloeitijd niet.

In de periode dat ik er was, bood het grasland voldoende dracht voor honingbijen. De honingkamers op de volken zaten vol met nectar. De imker die ik bezocht noemde het klaverhoning.

De situatie in Patagonie was totaal anders. Geen enkele honingbij aangetroffen en ook op mijn vraag naar imkers... geen antwoord. Wel enige solitaire bijen gevonden, maar die zijn zeer plant specifiek en vliegen slechts gedurende een beperkte periode.
groet,
Huib
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Adri,
(naar aanl. van de laatste artikeltjes op pg 1 van dit onderwerp:

Sla mijn artikel over windbestuiving eens op en lees dat eens aandachtig na; daarna kunnen wij misschien verder praten.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... bestuivers

hennie oes

Afbeelding
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Hennie,

Ik heb je artikel gelezen,als jij nu zegt waar ik fout zit dan wat mij betreft verder praten.
Plaats reactie