Crèmehoning

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Crèmehoning

Bericht door wilde »

Crèmehoning

De meeste honingsoorten zullen vroeg of laat kristalliseren. Als je de natuur zijn gang laat gaan wordt het meestal een keiharde substantie, waar je een mes op kunt breken. Dat is voor consumptie niet erg prettig. Een smeerbare honing is veel gemakkelijker en lekkerder (mondgevoel). Hoe krijg je dat voor elkaar en dan liefst blijvend, dus niet dat het na het in de pot doen weer geheel hard wordt. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Ze komen allemaal neer op dezelfde soort behandeling: roeren.

In veel handboeken wordt aanbevolen met een driekantige stok de pas geslingerde vloeibare, afgeschuimde honing een paar keer per dag te roeren, tot er zo veel kristallen zijn dat het een vastere massa wordt. Dat duurt minstens een paar weken! Dan in potten doen en het blijft smeuïg.
Het is de beste methode om een smakeloze honing te krijgen, want dat steeds openen van een vat en roeren doet alle vluchtige geurstoffen verdwijnen en bovendien wordt de honing kwalitatief negatief beïnvloed door daling van het suikergehalte vanwege de opname van vocht. Honing is immers zeer hygroscopisch. Die driekantige stok is bedoeld om er geen luchtbellen in te roeren, want dan zou je opnieuw een schuimlaagje kunnen krijgen. Het is een leuke theorie, maar in de praktijk gewoon niet waar. Ik gebruik nu een rechthoekige stok en daar kun je prima mee roeren zonder bellen toe te voegen.

Om een blijvend mooie crèmehoning te verkrijgen moet mijns inziens de honing geënt worden. Dat doe ik met een pot goede oude gekristalliseerde honing, die ik meng met verse honing. Ieder vat van 32 kg krijgt dan ongeveer 250 gram (meer mag ook, dat komt niet zo nauw) van dat mengsel toegevoegd. Het geheel wordt geroerd tot er geen slierten kristallen meer te zien zijn en het er homogeen uitziet. Die opgeroerde vaten worden koel in de schuur bewaard. Ik dek ze af met doek tegen vervuiling met stof, want mijn schuur is niet zo steriel.

Na een aantal weken is de honing in de vaten geheel gekristalliseerd. De honing wordt eerst een etmaal binnenshuis gezet om weer op temperatuur te komen. Zou je dat niet doen, en gelijk willen beginnen, dan zal het geopende vat beslaan met vocht en de honing is gelijk minder in kwaliteit. Ik zet de vaten 1 dag in de badkamer op 25° C. Langer zeker niet, want ook dat tast de kwaliteit aan door een sneller oplopend HMF-gehalte (Hydroxy-methyl-furfural).
Als je het erg professioneel wilt doen, moet je beschikken over een sterke boormachine met mixstaaf. Honing is zeer taai en vergt heel veel energie, ook van de persoon die de boor hanteert!

Het roeren doe ik met behulp van een zelf gemaakte houten stok, geheel op handkracht. Dat kost per vat een kwartier tot een half uur! De houten stok is van beukenhout en heeft scherpe kanten. De hoofdafmetingen zijn: 72 cm lang, 7 cm breed en 2 cm dik. Jarenlang heb ik een stevige gladde lat voor dat doel gebruikt, maar iets luxer met een handvat en een grotere dikte is toch wel gemakkelijk. Op onderstaand plaatje is een vat lichtkleurige luzernehoning te zien dat is behandeld als hiervoor beschreven.

Afbeelding

Het oproeren van het eerste deel is het lastigst. Ik heb dat deel hier reeds overgegoten in het aftapvat. Zo kun je een restant van de vaste honing nog zien. De roerstok gebruik ik hier om met de platte kant de honing laag voor laag af te schrapen. Het geheel wordt daarna nog wat extra geroerd en gestampt. Het is dan vloeibaar genoeg om in potten te doen. Dat moet wel gelijk na het oproeren, want anders zal het minder goed '˜lopen' doordat het weer wat opstijft.
Door de scherpe kanten van de stok kun je er goed mee schrapen. Hier nog een plaatje van het honingschrapen. Mijn honing wordt dus slechts twee maal geroerd: eerst bij het enten en de tweede keer bij het schrapen en oproeren. Zo probeer ik de kwaliteit optimaal te houden.

Afbeelding
Æbe
Contacteer:

Re: Crèmehoning

Bericht door Æbe »

albert,
laat ik vooraf zeggen dat ik van imkeren nog maar weinig kaas heb gegeten,en zeker omdat ik nooit een opleiding imkeren heb gevolgt maar met boeken en kennis van collega bijen houders en met schade en schande wijs geworden imker.
van creme honing had ik het verhaal aangehoord, ook over enten en roeren en dat de kwalitijd van honing achteruit gaat in de open lucht en zeker ook in mijn ruime badkamer die voor slingerwerk uitstekend op temperatuur is te brengen.voor het gemak ,ook voor vrouw en kinderen ,die kunnen de badkamer geen dag missen, ent ik sinds een paar jaar mijn voorjaarshoning door middel van een klein lepeltje goede creme honing van een vorig jaar ,zonder roeren
en wel zo,honing slingeren ,potten afvullen,mespuntje cremehoning bij de pot in,en de deksel er op.in handzame dozen weg zetten en 1 maal per dag de doos met potten omkeren een dag of tien en dan laten rusten.
dan krijg je ook fijne creme honing maar zonder veel inspanning.
groeten,Æbe.

Æ.
heidecap
Contacteer:

Re: Cremehoning

Bericht door heidecap »

E e n van mijn potjes honing, geoogst juni van dit jaar (2003) zag er vandaag zo uit :

Afbeelding foto op eigen server thomas

Weinig kristallen dus.
Mijn honinganalyse zegt het volgende :

- Vloeibare, vrij lichte honing met heerlijke smaak.

- Vochtgehalte/drogestof = 18,3% / 81,7%

voornamelijk : diverse Rosaceae - Prunus

geregeld : witte klaver
Lonicera=heesters kamerfoeliefamilie
Hemelbloem-boom = Ailanthus altissima

enkele stuks :
wilg
herik
koolzaad
esdoorn
campanula
tamme kastanje
paardekastanje
gewone (kleine) bereklauw
kaasjeskruid
sneeuwklokje
gras

Wat doe ik verkeerd ?

Groeten, Thomas
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Albert,
een goed verhaal; een kleine opmerking mijnerzijds; jij schrijft:
Om een blijvend mooie crèmehoning te verkrijgen moet mijns inziens de honing geënt worden. Dat doe ik met een pot goede oude gekristalliseerde honing,

Honing die keihard kristalliseert, is honing die bij het kristalliseren grove kristallen maakt (koolzaad b.v.). Als je gaat enten, moet je dat doen met een honing die van zichzelf fijne kristallen heeft en daarom smeuïg blijft; het meest hiervoor in aanmerking komt klaverhoning; de fijne kristallen van de klaverhoning maken, dat ook de geënte honing fijne kristallen maakt. Je hoeft dan ook niet te wachten tot die honing al gekristalliseerd is; voor de kristallisatie doe je de gekristalliseerde klaver erbij en tijdens de kristallisatie ga je roeren om deze met fijne kristallen te laten plaats vinden; dat scheelt je denk ik spierballenpijn.
met groet,
hennie oes

Afbeelding
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

... en tijdens de kristallisatie ga je roeren om deze met fijne kristallen te laten plaats vinden.
Hennie, dat is nu juist het probleem. Met roeren krijg je iedere honing (blijvend) zacht. Alle smaak- en geurstoffen worden op die manier echter gedecimeerd. Daardoor is die honing voor mij niet te pruimen en doe ik liever wat meer moeite voor een goede crèmehoning.
Wat jij zegt heb ik ook wel gedaan, maar dan wordt het toch soms weer keihard als het te vroeg in de potten gaat. Dan heb ik dus eenmaal geroerd totdat de honing en homogene massa was met de enthoning en daarna direct de potten gevuld. Dat werkt dus niet bij mij.

Æbe, het dagelijks op de kop zetten van honingpotten zal inderdaad ook een soort mengeffect hebben door de dagelijkse verstoring van de kristallisatie. Het grootste nadeel vind ik echter dat het deksel geheel besmeurd is na die acties. Ik heb het nooit geprobeerd en moet dus geloven wat je beweert, nl. dat het ook crèmehoning oplevert. Ik heb er wat twijfels bij voor bepaalde honingsoorten. Het kan ook een toevalligheid zijn, want niet alle honingsoorten kristalliseren zo hard. Sommmige zijn ook zonder enten en roeren redelijk smeerbaar.

Ik heb soms veel luzernehoning. Die heeft zeer fijne kristallen en is dus zeer geschikt om mee te enten. De pure luzernehoning is echter keihard, ondanks de kleine kristallen, misschien wel dank zij de kleine kristallen.
Wat het crème-effect bepaalt weet ik niet. In elk geval liggen de afzonderlijke kristallen minder dicht tegen elkaar aan en dat blijft dus zo na een bepaald stadium te hebben bereikt.

Thomas, als je honing lang vloeibaar blijft, zal er een relatief hoog gehalte fructose in zitten en minder andere suikers. Daar is niets mis mee. Toen ik pas begon met imkeren had ik enkele jaren met veel luzernehoning. Die bevat ook veel vruchtensuikers en kristalliseert daarom in principe traag. In die tijd deed ik niets aan de honing dan klaren en direct in potten doen. Die honing was soms in april van het volgtende jaar nog glashelder. Tegenwoordig lukt dat niet meer en ik doe er ook geen moeite voor.

Het kan ook te maken hebben met een nevendracht. Die is bij mij dikwijls bladrammenas. De honing van die plant kristalliseert - net als koolzaad - vrij snel. Dit jaar had ik bij het slingeren van luzernehoning ook wat bladrammenas in dezelfde raten, die al half gekristalliseerd was. Dat heeft ook invloed op het totale product. Bovendien is het lastig slingeren en vooral lastig zeven. De zeef raakt te snel verstopt door de kristallen en je kunt daarom niet opschieten.

Voorlopig ben ik nog wel zoet: ik moet nog ongeveer 200 kg oproeren tot crèmehoning, maar doe dat wijselijk wat in etappes. Dan lukt het redelijk goed. Na afloop sterk ik dan aan met een glaasje mede.:D

Thomas, aub. doen wat Hennie vraagt: plaatje verkleinen.
Groetend, Albert
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Bij mij op kantoor wordt veel honing gegeten. Het was heldere zomerhoning die door de medewerkers als 'echte' honing wordt beschouwd. Toevallig gisteren is gebleken dat de inmiddels spontaan gekristallisseerde, lekker cremehoning als 'bedorven' wordt gezien en niet meer gegeten wordt. Smaken verschillen.
Ik heb nog 20 kilo zuivere accacia staan die nooit kristalliseert, mogen ze die eten.
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

albert,
de samenstelling van honing varieert denk ik van jaar tot jaar en daarom kristallizeert voorjaars honing het eene jaar prachtig creme maar het andere jaar bikkel hard daarom maak ik voor de vraag
creme honing omdat mijn honing afnemers daarvoor belangstelling hebben
de andere honing,voorjaar,zomer,najaars, verkoop ik altijd vers omdat ik de oogst in de diepvries bewaar.
smerige deksels hoeft niet ,als je de pot maar op de goede kant zet.
andere honing soorten heb ik niet omdat ik een stads imker ben,alleen als ik de bijen op vakantie stuur krijg ik bij goed weer ook nog heide honing
groeten, Æbe

Æ.
Plaats reactie