Postduiven en propolis

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Postduiven en propolis

Bericht door wilde »

Lancard schreef:
HH Imkers,
Zelf ben ik geen imker, maar wil u een vraag stellen over bijenprodukten m.b.t. postduiven.
Zelf gebruikte ik voorheen altijd honing en propolis, een kennis van mij gaf zijn duiven ook nog koninginnegelei.

Mijn vraag is aan uw hoeveel(dosering), hoevaak dient een duivenmelker deze producten te geven? Welk van deze produkten heeft de beste uitwerking op de dieren of welke twee of misschien alle drie?

Wie kan mij hier mee verder helpen?
Voorheen gaf ik honing en propolis in het drinkwater, en dan een dosering voor honing 2-3 eetlepels en propolis 25-30 druppels (tinctuur) op 2 liter drinkwater voor 16 duiven. Let wel de duiven drinken een vierde tot de helft op. Beide gaf ik 1x per week.

Ik hoop dat er iemand onder u is die hier ervaring mee heeften die me verder kan helpen.
vr.gr. Lancard
Lancard,
De honing zal bedoeld zijn voor wat extra energie. Vooral de vruchtensuikers zullen enig effect hebben, maar de hoeveelheden zijn via het drinkwater mijns inziens toch minimaal. Je moet er geen wonderen van verwachten.

De propolis die jij geeft en die oplosbaar zou zijn in water, heeft mijns inziens nauwelijks waarde. Er zullen nu wel wat anderen over me heen vallen, maar dat zij dan zo. Mijn stelling is: echte propolis is niet oplosbaar in water. Een druppel tinctuur zal een vliesje op het water geven, maar er nooit in oplossen.
De propolisoplossing die jij koopt is vermoedelijk een bewerking waaraan ooit wat propolis te pas kwam, maar die bijna alles van de heilzame stoffen kwijt is door de extreme verdunning en speciale bewerkingen. Als je erin gelooft, blijf het dan doen, maar ik zou menen dat het verspilde moeite is. Propolis is een zeer complex product dat zich mijns inziens niet laat omvormen tot een homeopathische verdunning met dezelfde krachtige werking.

Ik lever al jarenlang aan een kweker van kleine tropische vogels ruwe propolis. Hij weet wat kwaliteit is, want hij wint jaar op jaar prijzen met zijn vogels. Inmiddels is hij al wat bejaard (ik eigenlijk ook, maar hij wat meer) en beperkt hij de hobby iets, maar de propolis laat hij niet achterwege.

Hij geeft deze in wat hij noemt "paté". Dat is een iets vochtig krachtvoermengsel dat hij zelf maakt. Daarin zit dacht ik ook gekookt ei, gewelde zaden e.d. De ruwe propolis bewaart hij in de vriezer. Met een oude koffiemolen wordt het tot gruis gemalen. Dat kan alleen in die koude toestand, want propolis is bij normale temperatuur plakkerig. Het gemalen gruis mengt hij door de paté.
Zijn vogels eten het graag en varen er wel bij. De propolis krijgt hij van mij gratis, omdat ik meestal genoeg heb. Ik maak tinctuur met een oplossing van propolis in alcohol, die in principe ook in de paté te verwerken zou zijn, want de alcohol verdampt en daar hebben de vogels dus geen last van. Het is alleen veel duurder.
Als duiven ook een dergelijke paté zouden willen eten, zou je een dosering moeten bedenken die in verhouding staat met wat een mens kan verdragen. Dat is van een tinctuur ongeveer 50 druppels (of iets meer) per dag. Meer dan éénmaal per week zouden ze dit niet moeten krijgen. Het is geen pepmiddel, maar een onderhoudsmiddel voor darmen en constitutie, waardoor de gehele conditie verbetert.

Groetend, Albert de Wilde

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/propolis.html
piml
Contacteer:

Re: Postduiven en propolis

Bericht door piml »

Beste collega's

In de regio Haarlem gebruiken vele tientallen duivenhouders reeds vele jaren propolis in het drinkwater voor de duiven. De reacties zijn zeer positief. Zo zien de duivenhouders onder meer de ontlasting van de vogels beter worden (harder) en ook de glans van de veren wordt beter!

Dus propolis in het drinkwater helpt echt bij 'zieke' duiven, aldus de duivenhouders.

Groeten,

Pim Lemmers
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

... propolis in het drinkwater voor de duiven.
Pim, wat ze voor wondermiddel dan gebruiken blijft wat raadselachtig, want propolis is echt niet oplosbaar in water. Waarschijnlijk wel een aantal stoffen die er in voorkomen, maar belangrijke delen gewoon niet.
Nogmaals, als ze in dat andere product geloven moeten ze dat vooral blijven doen. Propolis kan het niet zijn. De wens is hier mogelijk de vader van de gedachte. Ik blijf bij de mening dat het afgeleide product slechts een fractie van de waarde heeft van 'echte' propolis. Het is waarschijnklijk nog duurder ook en daarmee niet het juiste middel. Maar ja ... wat is juist? Als je tevreden bent met wat je hebt, is daar dan iets mis mee?

Mijn voorkeur zou in elk geval sterk uitgaan naar het complete natuurlijke middel en niet naar surrogaten of afleidingen.

Groetend, Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

propolis is echt niet oplosbaar in water
Albert, slaolie is ook niet oplosbaar in azijn, doe er een ei door en je hebt mayonaise. Mogelijk maken ze ook hier gebruik van een emulgator.

groet,
Hennie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Hennie Peters schreef:
propolis is echt niet oplosbaar in water
Mogelijk maken ze ook hier gebruik van een emulgator.

groet,
Hennie

Wat denk je van propolis oplossen in alcohol en dat weer verdunnen met ........... water.
Hans.
P.S. ben nuchter :D
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hans van der Post. schreef:Wat denk je van propolis oplossen in alcohol en dat weer verdunnen met ........... water.
Hans.
Hans, ik maak juist alcohol-oplossingen van propolis. Druppel je die van wasdeeltjes en andere ongerechtigheid gezuiverde propolis op water, dan vormt zich direct een film van propolis op de oppervlakte. Probeer het eens. Die alcoholverdunning laat zich dus ook niet mengen met water.

Met een emulgator zou het wellicht kunnen, maar ik kan niet bedenken welke daarvoor geschikt kan zijn.

Groetend, Albert
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Propolis is wel in water op te lossen, maar dit is minder effectief dan de alcoholmethode, d.w.z. er worden minder propolis-eigen bestanddelen uit de ruwe propolis gehaald. Het oplossen in water kan op 2 manieren gebeuren: door het mengsel water/propolis te koken of door het diverse dagen te laten weken. De verhouding is evenals bij het propolis/alcohol mengsel 1 deel propolis op 9 delen alcohol of water (het aandeel alcohol is ook afhankelijk van het alcoholpercentage en alle ingrediënten moeten altijd gewogen worden).

Het propolis/water mengsel heet officieel Aqueous extracted propolis (AEP) en heeft zeer zeker bacterie- en schimmelwerende eigenschappen. Wetenschappers hebben dit aangetoond. De oplossing wordt gezeefd en hierna tot een dikke pasta ingedampt. Het wordt gebruikt bij de fabricage van eindproducten waarin geen vetten of oliën voorkomen. Worden aan deze producten toch een propolistinctuur op alcoholbasis toegevoegd, dan zal het eindproduct zich weer vrij snel splitsen en er onappetijtelijk uit gaan zien, tenzij er emulgatoren zijn toegevoegd.
(vandaar dat de propolistinctuur op alcoholbasis zich niet goed door het drinkwater van de duiven laat mengen).

Overigens is propolis ook oplosbaar in propylene glycol (sorry, ken de vertaling niet) en in oliesoorten als olijfolie of amandelolie. Een olie/propolis mengsel is echter niet lang houdbaar en moet altijd in de koelkast worden bewaard.

Zowel het mengsel op water- als op alcoholbasis heb ik sinds 4 dagen 'in bewerking' thuis staan en zijn bestemd voor de 'doe-avonden' bij afd. Hollands Midden. Ben zelf ook heel benieuwd naar het eindproduct van propolis op waterbasis. Hou jullie ervan op de hoogte.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Dames,Heren

Is het juist dat je propolis,ook in fijne vorm,in water kunt gooien.
Zonder van een oplossing te spreken,want dat is niet duidelijk
omschreven,kunnen de duiven die combinatie tot zich nemen.In de maag zitten steentjes en maagsappen.De steentjes kunnen de propolis indien nodig zo fijn malen en de maagsappen deze eventueel oplosbaar maken
zodat ze in die vorm door bloed opgenomen kunnen worden.
DUS ook al gooi je bijv. een graankorrel in het water en de duif slurpt dat samen op dan wordt die graan korrel ook al lost die niet direct op in water,indirect opgenomen in het maag-darmsysteem.
Ik denk danook meer aan een andere uitleg van begrippen dan aan onmogelijkheden.

Groet,
A-3
Plaats reactie