Demarreeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Demarreeren

Bericht door Wim Joosten »

(Ik heb dit bericht gewijzigd. Mijn excuses hiervoor als hierdoor verwarring door ontstaat.)

Demarreeren is een vorm van zwermverhindering. Vanmorgen kwam dit onderwerp bij ons in de imkersoos ter sprake.
De methode is vernoemd naar dhr. Demarree.

Een korte opsomming van deze methode volgt hieronder:
1. Moer apart zetten in knijpkooitje of bv. een zesramer;
2. Lege broedkamer nemen;
3. Hierin alle verzegelde en kort voor het verzegelen staande broed alsmede alle opzittende bijen hangen;
4. In onderste broedkamer de broedramen met eitjes en hele jonge larfjes alsmede uitlopend broed;
5. Op de onderste broedkamer een broedkamer met 3 tot 4 uitgebouwde ramen en 6 tot 7 ramen met kunstraat;
6. Moer in deze beide broedkamers hangen;
7. Moerrooster plaatsen;
8. Honingkamer erop;
9. Daar bovenop de broedkamer met verzegeld broed;
10. na 9 dagen alle eventuele redcellen in bovenste bak vernietigen.

Een voordeel is dat je het volk behoorlijk sterk houdt. Er hoeft immers geen kunstzwerm afgehaald te worden. En de moer blijft gewoon doorgaan met leggen.

Ik vroeg me af of er binnen dit forum ook mensen zijn, die hier ervaring mee hebben. Of gewoon een reactie hierop willen geven.

Met vriendelijke groet,
Wim
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Demarreeren

Bericht door Hans van der Post. »

Dit demarreren, is een ingewikkelde zaak. Als je voortdurend met bijen bezig wil zijn moet je dat doen!
Mijn ervaring is eens maar nooit weer. Vaak gaat het ook nog mis met de jonge koningin. Bij de terugkomst van de bruidsvlucht oriënteert ze zich op het sterselen van bijen. Mocht nu net een grote groep jongen bijen op de vliegplank van de onderkast hun eerste thuiskomst vieren met vreugdevol gestertsel. De thuiskomende jonge moer wordt hierdoor misleid en vliegt op de vliegplank van de onderkast aan en komt jammerlijk om.
Hans
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Hans, jij bedoelt dan dat er een separator gebruikt wordt.
Zoals ik het begrepen heb, dan is de onderste kamer alleen d.m.v. een koninginnerooster van de andere kamers gescheiden. En er is een bevruchte moer in de kast. De bedoeling is juist dat er geen nieuwe moer bijkomt en er ook geen kunstzwerm afgehaald hoeft te worden.

Deze opstelling is net als die Stephaan beschrijft maar dan met een ander doel.

Met vriendelijke groet,
Wim
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ik maak een vegissing, demarreren is inderdaad met een moerrooster. Maar verder zijn het ingewikkelde handelingen, die uiteindelijk veel gedoe opleveren maar niet het in de hand houden van het zwermen. In Nederland is "het weer" wat de spelbreker is. Doordat dit niet standvastig is de dracht dat ook niet.
Lees eens de methode Renson, deze staat "verborgen" onder "Methoden" boven in het scherm.
Hans.
Plaats reactie