voorjaarsinspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

heidecap
Contacteer:

Re: voorjaarsinspectie

Bericht door heidecap »

Kan iemand mij een indicatie geven hoeveel dagen het ongeveer duurt om in april/mei 10 honingkamerramen uit te bouwen ?

Groeten, Thomas
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Dit ligt helemaal aan het weer (temp.) de dracht enz.
Als alles goed is, is het van kunstraat tot verzegelde ranen in tien dagen klaar.
Meestal wat langer een kleine drie weken.
Vergeet het rooster de eerste vier dagen, pas daarna leggen. Kijk uit dat je de moer niet in de honingkamer opsluit.
Hans.
J A Verwijmeren
Contacteer:

Bericht door J A Verwijmeren »

Als je op een dracht staat waar echt veel te halen is voor de bijen dan bouwen ze hem in een week tijd helemaal uit.
Maar is er bijna geen dracht dan kan je het wel vergeten en wordt er helemaal niet gebouwd.
Dit alles gaat ook samen met de sterkte van het volk.

Groeten Jack
Kees Overeem
Contacteer:

Bericht door Kees Overeem »

Albert;
Mijn stellig overkomende zin (sorry, ik zit al 30 in het onderwijs en moet nog veel afleren)is bedoeld voor het imkeren met gezonde volken over een langere periode gezien.
Je hebt best gelijk dat je met uitgebouwde HKramen wat eerder voorjaarshoning kunt winnen. Maar als er genoeg dracht is met goed weer en voldoende sterke volken gaat er m.i. niets boven het veel laten bouwen en volken doen dat dan als een speer.
Het zal jullie verbazen als ik zeg dat ik geen enkel uitgebouwd raam in voorraad heb op dit moment en ik heb er ook helemaal geen behoefte aan.
Zeker na de lezing van Job van Praagh op 12 december j.l. in Harskamp ben ik in die mening gesterkt. Zijn visie op de grote bijensterfte van het afgelopen jaar is dat we niet schoon genoeg kunnen werken.
Met schoon bedoelde hij: aan een kunstzwerm geen enkel broedraam meegeven en de bijen nog veel meer laten bouwen dan we gewend zijn.
Als we dat niet doen dan zullen in een jaar met minder goede omstandigheden bacterien en virussen, geholpen door varroamijten, genadeloos toeslaan en wintersterfte veroorzaken.

Al zo lang ik me kan heugen komen alle 40-45 volken van mij goed door de winter en vormen ze in loop van het voorjaar 3-4 baks torens met alleen door hen uitgebouwde kunstraat.

Vr. groet
Kees Overeem
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Kees, dat je volken goed de winter uit komen is prima, maar daarin ben je echt niet alleen. Dat doen mijn volken ook, al jarenlang.
Het veel laten bouwen is jouw keus, maar dan begrijp ik niet dat je geen ramen in voorraad hebt. Ik heb er nog tientallen staan en laat veel minder bouwen door de hoofdvolken.

Honingkamers gaan bij mij zeer lang mee, want die worden nooit bebroed. Virissen en bacteriën zullen er best zitten in oude raat, maar dat was vroeger niet anders en nu zeker ook niet in natuurvolken en wilde zwermen in schoorstenen. Het komt wel voor dat wat raat wordt weggknaagd (vooral bij schimmel), maar bijen hechten aan goede oude raat. Die kan heel lang meegaan.

Let bijv. eens op van welk materiaal de meest belangrijke cellen worden gebouwd: moerdoppen worden meestal van oude, donkere was gemaakt. Ze houden dus niet van verspilling. Oude raat wordt het eerst belegd als je ze de keuze laat, dus aan de ene kant van het broednest een lege zwarte raat en aan de andere een net uitgebouwde kunstraat hangen. Kijk maar welke ze kiezen. Zo zijn er diverse indicaties, dat in een natuurlijke wijze van bijen houden oude raat niet te snel zou mogen worden weggedaan. Ik geloof in de kracht van een bijenvolk om virissen en bacteriën te weerstaan. Daarvoor is raatvernieuwing niet echt nodig denk ik. Van belang is wél dat raat wordt gebruikt. Dus een volk moet de raat ook kunnen onderhouden.

Ik heb beide methoden voldoende lang toegepast om van enige ervaring te kunnen spreken. Het niet of zeer spaarzaam aanbieden van vellen kunstraat ervaar ik als het beste toe nu toe en dat blijf ik dus doen.

Zo zie je dat meningen aardig kunnen verschillen. Dat is goed ook, want anders was er geen vergelijking mogelijk. We moeten gewoon niet allemaal klakkeloos hetzelfde doen, want dan mis je bepaalde ervaringen.

Groetend, Albert
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Dit wordt mijn eerste voorjaar, als imker, met 3 volken (Bucfkfast). Mijn mentor heeft mij geadviseerd de eerste honingkamer te voorzien van uitgeboude raten, omdat er nog een gebrek is aan bouwbijen. Later wordt de tweede honingkamer geplaatst bovenop de eerste en voorzien van kunstraat, behalve de zijramen.

Vriendelijke groet,
Harry
Plaats reactie