tenminste houdbaar tot 12 / 2007
tenminste houdbaar tot 12 / 2007
tenminste houdbaar tot 12/2007. Dit stond op het potje honing dat mijn schoonmoeder bij de C1000 had gekocht.
Het potje was van het merk "Dr Krieger's"
Ik had toch ergens gelezen dat honing slechts maximaal een jaar houdbaar is en geen vier (!!!!) jaar ??
Bovendien stond er op het potje niet uit welk land het afkomstig is. Dit is toch vanaf 2004 verplicht ?
Wie weet hier meer van ?
Groeten, Thomas
Het potje was van het merk "Dr Krieger's"
Ik had toch ergens gelezen dat honing slechts maximaal een jaar houdbaar is en geen vier (!!!!) jaar ??
Bovendien stond er op het potje niet uit welk land het afkomstig is. Dit is toch vanaf 2004 verplicht ?
Wie weet hier meer van ?
Groeten, Thomas
-
- Contacteer:
Re: tenminste houdbaar tot 12 / 2007
Thomas,
Staat er op dat het in ongeopende toestand zolang houdbaar is ?
In sommige landen is het gebruikelijk de honing te pasteuriseren, dan kan ik me voorstellen dat je het wel een paar jaar kunt bewaren.
groet,
Hennie
Staat er op dat het in ongeopende toestand zolang houdbaar is ?
In sommige landen is het gebruikelijk de honing te pasteuriseren, dan kan ik me voorstellen dat je het wel een paar jaar kunt bewaren.
groet,
Hennie
-
- Contacteer:
Dat vind ik wel erg kort. Als honing goed afgesloten en koel wordt bewaard, is het minstens twee jaar. Ik dacht dat het enige gevaar vocht is waardoor het gaat gisten. De HMF waarde gaat wel omhoog, maar zelf hebben wij nooit nadeel daarvan ondervonden, misschien lijken we alleen maar zo gezond [:)]Ik had toch ergens gelezen dat honing slechts maximaal een jaar houdbaar is en geen vier (!!!!) jaar ??
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar hier wordt sinds de hoge prijzen honing verkocht als een mengsel van Argentijns/Canadees. Dat blijkt 1% Canadese honing te bevatten.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Zie bij de Documenten de pdf nederlandse wetgeving, of de pdf van het honingcursusboek.
Henk
Henk
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
In het 'Honingcususboek' staat een opmerking over de houdbaarheid van honing, waar je niet erg veel aan hebt. Hetzelfde heb ik eerder elders ook wel gelezen als volgt (of woorden van gelijke strekking):
Uit jarenlange ervaring is gebleken dat honing met een vochtgehalte van 20% maximaal 3 maanden houdbaar is.
Wie die jarenlange ervaring had staat er niet bij, maar ik heb ook een jarenlange ervaring en zulke honing (80% suikers) kan gemakkelijk in een gesloten pot koel worden bewaard gedurende 6 maanden na het slingeren. Dat is dus 2 maal zo lang!
Indien de honing beter is en dus minder vocht bevat, kan als vuistregel worden genomen, dat per vol procentpunt meer suikerwaarde (= minder vocht) 3 maanden extra kan worden bewaard. Honing met een vochtgehalte van 18% kan dus 12 maanden worden bewaard. Misschien wel langer, maar zo pas ik het toe.
Ik gebruik momenteel zelf voor mijn dagelijkse boterham met honing de laatste potten voorjaarshoning uit 2002. Die zijn nu ongeveer 20 maanden oud. De honing is nog prima. Er is geen smaakverschil met eerder, geen gisting en de kristallisatie is mooi.
De beste honing houd ik altijd voor mezelf, want die kan lang worden bewaard. Toch was die oogst slechts gemiddeld van kwaliteit (18% vocht). De bewaartermijn van deze oude honing is echter al lang (per juni 2003) verlopen volgens mijn eigen regels. Verkopen doe ik ze niet, dus niemand heeft er last van.
Het bewijst mij dat er voldoende marge zit in mijn eigen regels.
In de regelgeving wordt nergens aangegeven wat de juiste bewaartermijnen en omstandigheden zijn. Iedereen kan dat dus zelf bepalen. Daarmee blijft de bewaartermijn een onzeker punt. Vier jaar is echter wel erg lang. Na 2 jaar schijnt het HMF-gehalte te veel te zijn gestegen en niet meer acceptabel te zijn. Dat gehalte gaat harder omhoog als niet koel wordt bewaard. Bij gepasteuriseerde honing is dat zeker het geval, want die is verhit geweest en verhitting doet het gehalte ook stijgen.
Zeg Thomas, hoe is de verhouding met je schoonmoeder? Laat je ze die 'troep' eten of krijgt ze tzt. van jou echte honing?[:o)]
Groetend, Albert
Uit jarenlange ervaring is gebleken dat honing met een vochtgehalte van 20% maximaal 3 maanden houdbaar is.
Wie die jarenlange ervaring had staat er niet bij, maar ik heb ook een jarenlange ervaring en zulke honing (80% suikers) kan gemakkelijk in een gesloten pot koel worden bewaard gedurende 6 maanden na het slingeren. Dat is dus 2 maal zo lang!
Indien de honing beter is en dus minder vocht bevat, kan als vuistregel worden genomen, dat per vol procentpunt meer suikerwaarde (= minder vocht) 3 maanden extra kan worden bewaard. Honing met een vochtgehalte van 18% kan dus 12 maanden worden bewaard. Misschien wel langer, maar zo pas ik het toe.
Ik gebruik momenteel zelf voor mijn dagelijkse boterham met honing de laatste potten voorjaarshoning uit 2002. Die zijn nu ongeveer 20 maanden oud. De honing is nog prima. Er is geen smaakverschil met eerder, geen gisting en de kristallisatie is mooi.
De beste honing houd ik altijd voor mezelf, want die kan lang worden bewaard. Toch was die oogst slechts gemiddeld van kwaliteit (18% vocht). De bewaartermijn van deze oude honing is echter al lang (per juni 2003) verlopen volgens mijn eigen regels. Verkopen doe ik ze niet, dus niemand heeft er last van.
Het bewijst mij dat er voldoende marge zit in mijn eigen regels.
In de regelgeving wordt nergens aangegeven wat de juiste bewaartermijnen en omstandigheden zijn. Iedereen kan dat dus zelf bepalen. Daarmee blijft de bewaartermijn een onzeker punt. Vier jaar is echter wel erg lang. Na 2 jaar schijnt het HMF-gehalte te veel te zijn gestegen en niet meer acceptabel te zijn. Dat gehalte gaat harder omhoog als niet koel wordt bewaard. Bij gepasteuriseerde honing is dat zeker het geval, want die is verhit geweest en verhitting doet het gehalte ook stijgen.
Zeg Thomas, hoe is de verhouding met je schoonmoeder? Laat je ze die 'troep' eten of krijgt ze tzt. van jou echte honing?[:o)]
Groetend, Albert
Hennie, er wordt niet gepraat over enkel "ongeopende toestand".
Op het etiket staat zelfs dat je de honing tussentijds mag verhitten tot (ik meen) 40 graden als deze gaat kristalliseren om het kristalliseren ongedaan te maken.
Zelf het ik mijn honing laboratorisch laten onderzoeken. Mijn honing is slechts maximaal uiterlijk een jaar houdbaar vanwege het relatief hoge vochtgehalte. Het kan inderdaad gaan gisten. Maar, wat deze buitenlandse honing nou vier jaar houdbaar maakt? Zou er iets zijn toegevoegd. Ik heb 'm geproeft en hij was erg smaakloos. Geef mij maar mijn bederfelijke goud !
Thomas
Op het etiket staat zelfs dat je de honing tussentijds mag verhitten tot (ik meen) 40 graden als deze gaat kristalliseren om het kristalliseren ongedaan te maken.
Zelf het ik mijn honing laboratorisch laten onderzoeken. Mijn honing is slechts maximaal uiterlijk een jaar houdbaar vanwege het relatief hoge vochtgehalte. Het kan inderdaad gaan gisten. Maar, wat deze buitenlandse honing nou vier jaar houdbaar maakt? Zou er iets zijn toegevoegd. Ik heb 'm geproeft en hij was erg smaakloos. Geef mij maar mijn bederfelijke goud !
Thomas
Toen ik meedeed aan de honingkeuring van de ANI heb ik op het etiket gezet dat die pot nog 18 maanden goed was. Volgens mij stond dat ook in het regelement. Voor de verkoop doe ik ook altijd 18 maanden maar ik eet zelf honing die soms al langer dan 18 maanden mee is. Volgens mij makt het niet veel uit als het HMF gehalte maar goed is.
Maar 2007 vind ik wel heel lang....
Met vriendelijke groet,
Daan Ludwig
(Hoenderloo)
Maar 2007 vind ik wel heel lang....
Met vriendelijke groet,
Daan Ludwig
(Hoenderloo)
Henk,
Ik pobeer het honingcursusboek te downloaden via DOCUMENTEN.Helaas
nog zonder succes.Ook de jeugd kan mij niet helpen.
MOET ik extra programma's hebben of hulpmiddelen of is er een ander foefje?
Groet,
A-3
Ik pobeer het honingcursusboek te downloaden via DOCUMENTEN.Helaas
nog zonder succes.Ook de jeugd kan mij niet helpen.
MOET ik extra programma's hebben of hulpmiddelen of is er een ander foefje?
Groet,
A-3
-
- Contacteer:
Adri,
Om pdf bestanden te kunnen lezen heb je inderdaad iets extra's nodig.
Namelijk het programma Acrobat reader van Adobe. Het is een gratis programma dat je kunt vinden op deze pagina: http://www.adobe.com/products/acrobat/readermain.html
groet,
Hennie
Om pdf bestanden te kunnen lezen heb je inderdaad iets extra's nodig.
Namelijk het programma Acrobat reader van Adobe. Het is een gratis programma dat je kunt vinden op deze pagina: http://www.adobe.com/products/acrobat/readermain.html
groet,
Hennie
Hennie,
We hebben ACROBAT 5 al in de PC maar weten het niet verder.
Welke handelingen moet ik toepassen?
Groet,
A-3
We hebben ACROBAT 5 al in de PC maar weten het niet verder.
Welke handelingen moet ik toepassen?
Groet,
A-3