Biologisch Dynamisch Imkeren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
DaanL
Contacteer:

Biologisch Dynamisch Imkeren

Bericht door DaanL »

Ik sprak laatst een BD imker die mij vertelde hoe hij met zijn bijen om ging. hij vertelde mij het een en ander. BD Imkers doen geen "ingrepen in het bijenvolk die tegen de natuur van het bijenvolk in zijn"

Dus:
    • Geen varroabestrijding
    • Geen zwermverhindering
    • Geen honing oogsten

en zo kan ik nog veel meer bedenken.
[?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?]
Ik vraag me af, wat is dan de lol van het imkeren? Ik bedoel ik houd bijen, omdat ik het bijvoorbeeld leuk vind om zo'n volk in leven te houden, zo gezond mogelijk, en, als dat kan een beetje honing oogsten.

Wat is de hobby bij het BD Imkeren? Ik kan het niet begrijpen.... Ik hoop dat iemand mij iets uit kan leggen!

Met vriendelijke groet,

Daan Ludwig
(Hoenderloo)
kole.amj
Contacteer:

Re: Biologisch Dynamisch Imkeren

Bericht door kole.amj »

Daan,

Praat nog eens met een andere BD-imker en wellicht kom je tot de conclusie dat BD-IMKEREN niet zo veel verschilt van gewoon imkeren.
Essentieel is het ontbreken van toepassingen van "chemische middelen
en vaak zijn dat kunstmatige chemische middelen".
Velen gebruiken wel raten,nemen honing af en doen in zekere mate aan
regulering van het zwermen.Alleen zij vinden zwermen een natuurlijk
proces dat positief werkt op een volk en ook de vitaliteit kan bevorderen.
Ik ken een BD-imker die zelfs geen spijkers,of andere metaal,aan zijn kasten gebruikt en daarom alles lijmt.(vraag niet met welke lijm).
Maar ik kan je verzekeren dat vele BD-imkers graag honing en was
oogsten alleen minder extreem als speciale gewone imkers die vele
ingrepen doen om een volk op maximale haalsterkte/productievermogen
te krijgen.
Gelukkig zijn we allemaal verantwoordelijk voor onze eigen daden en kunnen/kan er van iedere imker wat geleerd worden.
Ik heb de ervaring dat een gemiddelde gewone imker niet echt zoveel
verschilt van een gemiddelde BD-imker.
Mijn ervaring is dat er in de BD-benadering best interessante zaken zitten.Als het gemeld wordt op het forum krijg je beslist reacties,
maar na 1/2-1 jaar lees je vergelijkbare hypotheses van onze normaal imkerende collegea mbt een onderhavig probleem.
Dus probeer zoveel mogelijk op te steken van een BD-collega en gebruik die kennis bij de uitoefening van je imker-hobby.

Groet,
A-3
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

DaanL schreef:
Ik vraag me af, wat is dan de lol van het imkeren? Ik bedoel ik houd bijen, omdat ik het bijvoorbeeld leuk vind om zo'n volk in leven te houden, zo gezond mogelijk, en, als dat kan een beetje honing oogsten.

Wat is de hobby bij het BD Imkeren? Ik kan het niet begrijpen.... Ik hoop dat iemand mij iets uit kan leggen!

Met vriendelijke groet,

Daan Ludwig
(Hoenderloo)
Dag Daan,
Zelf ben ik geen BD imker, en vind ik het afnemen van wat honing een aardige bijkomstigheid. Mijn grootste plezier is echter meeleven met een bijenvolk. Observeren, doorkrijgen wat er in het bijenvolk echt gebeurt enz.

Er zijn ook mensen die genieten van solitaire bijen. Dat geeft geen opbrengst, op zijn hoogst kun je zelf wat nestgelegenheid bieden. Aan hun gezondheid is gelukkig weinig te doen. (niets zo schadelijk voor de bijengezondheid als imkers).
Kun jij je wat bij dat plezier voorstellen?
Romée
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Daan, als een imker besluit om geen honing te oogsten, geen varroa te bestrijden en geen zwermverhindering te doen is het nog geen BD-imker. Andersom bepalen deze niet-acties niet dat het geen BD-imker betreft.
De meerderheid van BD-imkers doen wel degelijk '˜iets' aan zwermonderdrukking maar meer natuurlijk, ook slingeren zij alle honing die het volk over heeft. Ze winteren wel merendeels op honing in. Varroa wordt bestreden met oxaalzuurverdamping of druppelen.

Als je er meer van wilt weten bezoek dan eens een bijeenkomst van deze imkers of lees hun visie op het houden van bijen en het telen van consumptiegewassen. De anthroposofische visie op de mens en zijn bestaan bepalen de houding. Ook wetmatigheden vanuit de kosmos worden erbij betrokken. Soms redelijk naar mijn mening , maar ook wel eens weinig plausibel, zoals de uitspraken van Maria Thun over gunstige teelttijden voor koninginnen. Die raken kant noch wal (naar mijn mening[:o)]).
Albert
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Beste Daan,

De "lol" is genieten en leven van de natuur zonder ingrijpen.
Het is voor deze imkers een levenshouding.
Ik ben zelf geen BD imker maar in de ogen van mijn buuren heb ik wel een wilde tuin. Erg plezierig voor de bijen.
Voor de wilde bijen heb ik houtblokken met gaten, voor de hommels hommelkasten en tel vlinders voor De Vlinderstichting.

Deze activiteiten leveren geen honing maar het is wel genieten[:)]

Bij het imkeren ga ik er van uit dat iedere ingreep de harmonie in een bijenvolk verstoord.

Afbeelding
Foto: Harry Keijzer

Vriendelijke groet,
Harry

Andere provider
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Albert,

Zo ken ik je weer.......
Laat Maria Thun maar publiceren,ik lees en kijk achteraf wel wat er waar is.Tot nu toe zie ik op dit forum,tot mijn verbazing meer bijval
dan dat ik voor mogelijk had gehouden.
De woorden van Romee daar kan ik wat mee.Plezier hebben in het observeren van en "werken" met de bijen.Als slot nog wat honing.
Fantastisch!!!
Maar iemand die zijn volken optimaal voorbereid en daarvan oogst
heeft net zo goed mijn bewondering en waardering.Beiden leveren mij
informatie waar ik mijn voordeel mee kan doen.De bijen beter begrijpen en misschien ook nog wel beter verzorgen en daardoor nog meer genieten.

Groet,
A-3
Plaats reactie