11 raams kasten
11 raams kasten
Ik hoorde vanmmiddag dat het een voordeel is om met 11ramers te werken omdat je dan een midden hebt. Wat is het voordeel? Ik kan mij niet voorstellen dat het iets uit maakt.
Ik benieuwd,
Daan
Ik benieuwd,
Daan
Re: 11 raams kasten
Met elf ramen komt het broednest mooi in het midden. dit is de warmste plek. Wil je het midden van het nest vinden dan hoef je dus alleen het middelste raam uit te nemen .Bij een kast van dezelfde grootte komen de ramen dichter opeen te staan, er ontstaat meer warmte, ook voordelig bij tegengaan van varroamijt.
Ik denk dat de ramen wel eerder aan elkaar zullen worden gebouwd, en door de kortere afstand ook moeilijker uit de kast kunnen worden getild.
(Heb ik tenminste begrepen uit berichten en van horen zeggen, zelf gebruik ik tien ramen).
groet,
Henk
Ik denk dat de ramen wel eerder aan elkaar zullen worden gebouwd, en door de kortere afstand ook moeilijker uit de kast kunnen worden getild.
(Heb ik tenminste begrepen uit berichten en van horen zeggen, zelf gebruik ik tien ramen).
groet,
Henk
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hallo Daan,
zie ook hier: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3063
Met vriendelijke groet,
Wim
zie ook hier: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3063
Met vriendelijke groet,
Wim
Hallo allemaal,
Wat is bij Bijen in de natuur de afstand van hart tot hart tussen 2 raten ? Deze afstand lijkt mij de meest ideale maat omdat de Bijen zelf het beste weten wat goed voor ze is.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
Wat is bij Bijen in de natuur de afstand van hart tot hart tussen 2 raten ? Deze afstand lijkt mij de meest ideale maat omdat de Bijen zelf het beste weten wat goed voor ze is.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
-
Erik Rene
lees het advies van Wim J.
Daar kom je verder mee...!
lees het advies van Wim J.
Daar kom je verder mee...!
Hallo Frans.
Je hebt gelijk, bedankt.
Het blijft een groot probleem bij de communicatie dat er niet goed wordt geluisterd of gelezen.
PS. Is het met de uitvinder van de 11 raamsstrip nog goed gekomen ?
Vriendelijke groeten
Erik Rene
Je hebt gelijk, bedankt.
Het blijft een groot probleem bij de communicatie dat er niet goed wordt geluisterd of gelezen.
PS. Is het met de uitvinder van de 11 raamsstrip nog goed gekomen ?
Vriendelijke groeten
Erik Rene
-
Hallo Erik Rene,
Zelfs naar de bijen wordt door menig imker slecht geluisterd !
Sommigen onder hen hebben een soort Quantanamo-opvatting...!
Hoe het in '04 met Albert gaat, weet ik niet; al jaren heb ik hem uit het oog verloren (maar niet uit het hart).
Zelfs naar de bijen wordt door menig imker slecht geluisterd !
Sommigen onder hen hebben een soort Quantanamo-opvatting...!
Hoe het in '04 met Albert gaat, weet ik niet; al jaren heb ik hem uit het oog verloren (maar niet uit het hart).
Maar als je een zachte winter hebt dan? Dan zitten de bijen verder uit elkaar en als je da 11 ramen hebt lijkt het me dat ze ook meer warm moeten houden.
Toch?
Daan
Toch?
Daan
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
De bijen houden alleen zichzelf warm, niet de plaats waar ze niet op zitten (onbezette raten). 11 raten betekent minder tussenruimte en dus kunnen ze compacter op elkaar zitten, ze hebben dan minder verlies aan warmte.
Mogelijk zijn is ook de luchtstroming minder wat bij een kleinere bijenafstand en levert dat ook ietsje warmtewinst op voor de wintertros.
Ik gebruik zelf alleen 11-raams broedkamers en tot nu toe bevalt het goed. Toplatten/bouwramen worden strakker uitgebouwd dan in een 10-raams spaarkastopzet. Alleen moet ik wat voorzichtiger manipuleren om geen bijen te pletten en/of het eerste raam eruit halen en dan raam voor raam bekijken ipv ze er snel en "grof" uit te trekken.
L.
Mogelijk zijn is ook de luchtstroming minder wat bij een kleinere bijenafstand en levert dat ook ietsje warmtewinst op voor de wintertros.
Ik gebruik zelf alleen 11-raams broedkamers en tot nu toe bevalt het goed. Toplatten/bouwramen worden strakker uitgebouwd dan in een 10-raams spaarkastopzet. Alleen moet ik wat voorzichtiger manipuleren om geen bijen te pletten en/of het eerste raam eruit halen en dan raam voor raam bekijken ipv ze er snel en "grof" uit te trekken.
L.
-
Hans vroeg onlangs naar een verklaring van die vergrootte afstand tussen de raampjes. Een afstand die groter is dan de afstand waar de bijen zelf voor zouden kiezen.
Wellicht zal dat ons imkerwinstbejag weer zijn.
De bijen zullen streven naar een raamfstand die zo nauw is dat twee bijen elkaar 'zonder slag of stoot' kunnen passeren. Ze gaan net zo lang door met bouwen tot ...dat nauwe pad is bereikt.
Het gevolg hiervan is dat de raat in de raampjes breder zal kunnen worden. Hierdoor zal er meer stuifmeel in de cellen kunnen worden opgeslagen en ook meer honing.
Voor het broed zal die vergrootte diepte wellicht een nadeel/een last kunnen zijn voor de bijen.
Wellicht zal dat ons imkerwinstbejag weer zijn.
De bijen zullen streven naar een raamfstand die zo nauw is dat twee bijen elkaar 'zonder slag of stoot' kunnen passeren. Ze gaan net zo lang door met bouwen tot ...dat nauwe pad is bereikt.
Het gevolg hiervan is dat de raat in de raampjes breder zal kunnen worden. Hierdoor zal er meer stuifmeel in de cellen kunnen worden opgeslagen en ook meer honing.
Voor het broed zal die vergrootte diepte wellicht een nadeel/een last kunnen zijn voor de bijen.