bijenschuur

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren

bijenschuur

Bericht door Frans vanTongeren »

Ik heb heel wat bijenschuurtjes gezien; vaak is het er veel te donker.
In het Deventer Dagblad zag ik een stukje van een voor mij bekende man; een bijenhouder uit Deventer In 1985 hebben wij samen een beginnerscursus bij Albert Muller gevolgd.
Het verhaal in de krant is voor imkers wel bekend, maar zijn bijenschuur is een prachtding (bij mijn weten) !
Surf naar:
http://www.destentor.nl/regioportal/STN ... 3_,00.html
hkeijzer
Contacteer:

Re: bijenschuur

Bericht door hkeijzer »

Frans, met de link kom ik bij:
de Stentor
Eenmalige registratie Klik hier
Om onze site nu en in de toekomst beter op uw wensen af te stemmen vragen wij u eenmalig om enkele gegevens.
Deze bijenschuur:D bedoel je niet zeker of is het invullen van al mijn gegevens de moeite waard daar te komen.
Vriendelijke groet,
Harry
Frans vanTongeren

Hoi Harry,
Wat een ellende tegenwoordig bij al die kranten !
Zelf ben ik wel geregistreerd als regionaal menneke, maar..dat inschrijven is een hele klus...
Nou Harry, het dak maakt een hoek van 120 graden en het deel naar de achterkant heeft glazen /kunststof platen.
De voorzijde van het dak heeft dakpannen of shingles.
Weet je nu genoeg !
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ik heb me wel geregistreerd. Kleine moeite. En Frans heeft gelijk, het is een prachtding en dus is het zeker de moeite van het registreren waard. Een mooie afbeelding, die zeker de nodige inspiratie zal geven aan degenen, die nog een schuurtje willen bouwen.

Met vriendelijke groet,
Wim
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Deze stal ziet er aardig uit, maar is denk erg onpraktisch. De bijen vliegen naar het licht toe en daarom heeft deze imker bij het behandelen van de volken heel veel bijen achter de kasten en tegen de ruiten. Dit zou ik zo nooit doen.

Een goede kennis van mij heeft een stal met een geheel glazen dak en een open achterkant. Dat is een veel betere oplossing, want dan kunnen de bijen weg. In mijn stal is alleen aan de voorkant licht. Ik zou niet anders willen.
Groetend, Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Het registreren duurde bij mij een ewigheid omdat mijn username kennelijk al bestond (kan het me niet voorstellen)
Wie zich alle ellende van registreren wil besparen kan op mijn registratie kijken :

heidecap @ lycos.nl
password : helpdesk

Ik vind het maar een mager stalletje. Beetje rommelig, weinig plek om je achter de kasten te bewegen. En, staan in het stalletje zal ook niet zo gemakkelijk gaan. Ik ben 1.94
Met het tegen de ramen vliegen zal het toch wel meevallen, Albert. Alle ramen zijn erg smoezelig en beslagen. Het middelste staat zelfs open. Bijen zijn misschien geen slimme wezens, maar ze zullen hier toch geen kamikazevluchten gaan uitvoeren ...?

Een stal waar ik mij helemaal aan vergaap is die van paringsstation Kreverhille. Echt een topper !!

Als je op benedenstaande link naar het maandblad van november gaat en dit vervolgens in PDF formaat aanklikt krijg je een fantastische foto van een complete bijenstal :

http://www.konvib.be/

Heel veel ruimte in de stal ..., dak lichtdoorlatend met niet lichtdoorklatende platen afgewisseld. Hoog genoeg en genoeg bergruimte voor hulpmiddelen.
Geweldig !

Voor wat betreft het maandblad, echt een aanrader. Voor 26 Eurootjes per jaarheb je een prachtig full color blad, waar het blad bijen qua lay out niet tegenop kan. Ook de artikelen zijn zeer de moeite waard en gaan vaak begeleid met prachtige kleurenfoto's

Groeten, Thomas
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Wat mij aansprak bij die stal van Harrie Beijer was de eenvoud en goedkope materialen, die voor de bouw gebruikt werden. Voor degenen, die hiervoor niet te diep in de buidel willen tasten, lijkt me dze stal een prima oplossing.
Frans, weet jij ook of er sprake van was, dat de bijen naar het licht vlogen en dat dit dientengevolge ook een probleem was?

Met vriendelijke groet,
Wim
Frans vanTongeren

Wim, ik zal Beijer eens bellen en vragen of hij tevreden is met z'n stal.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

In Kreverhille is er wat diffuus licht aan de voorzijde van de stal. Het is een zeer brede stal die voor een gemiddelde imker niet haalbaar is, denk ik. Eerder gaf ik wat plaatjes van Kreverhille waar ook de stal is te zien.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2042

Zij hebben het licht dus slechts aan de voorkant en dan kun je er goed in werken. Dat heb ik zelf kunnen vaststellen.
Albert
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

bijenstal; een idee voor zelfbouw.
Ik heb het voordeel buiten de bebouwde kom van Maurik te wonen; een huis te hebben annex schuur en een mooi aantal vierkante metertjes grond eromheen. Toen ik er ging wonen, had ik een vijftal bijenvolken en wilde dat aantal vertienvoudigen om te zien of daarmee kiet te imkeren was; opbrengst vooral uit bestuivinggelden en honingverkoop.
Om die volken onder te brengen bouwde ik een stal rond een hoek van de schuur. Een balk van plm 4 meter vanuit de hoekpunt van het dak van de schuur bepaalde de maten. De achterzijde bedekte ik met massieve golfplaat, boven de kasten is de golfplaat doorschijnend. Het effect, zoals ook Albert meldde, is dat de bijen niet de stal invliegen en ik toch goed zicht op de kasten heb; ik had indertijd ook veel korven waarvoor ik een tweede etage aanbracht. Een afbeelding kan de constructie verduidelijken:

Afbeelding
De maten van de gebruikte schuurmuren zijn 3,75 m bij 4,50 m.; achter de kasten heeft de stal een ruimte van 1,5 m.; de buitenmaten zijn dan ongeveer 6 m. bij 6.50 m.
Omdat er geen aparte achterwand nodig is en de dakbedekking aansluit aan- en steunt op het dak van de schuur zijn de kosten van zo'n stal relatief beperkt.

Afbeelding
Soms kan ik nog met heimwee kijken naar de stal toen hij nog volop bevolkt was. Hier de zuidzijde. 's Zomers waren de kasten grootdeels uithuizig. Thans staan er nog elf volken, die in de omgeving voldoende voedsel vinden om reizen onnodig te maken.
Ik denk, dat je het aantal volken, als je er niet mee reist, nauwkeurig moet afstammen op de dracht in de directe omgeving.

Hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie