bollen en knollen; muizen en mollen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

hkeijzer
Contacteer:

Re: bollen en knollen; muizen en mollen

Bericht door hkeijzer »

vorige herfst 300 krokussen uitgepoot; de mollen vonden de knolletjes heerlijk; er zijn er drie opgekomen.
hennie oes
Veel knol-, bol-, en wortelstokgewassen zoals Sneeuwklokje, Bostulp, Holwortel , Krokus etc. zijn afhankelijk van symbiose met bodemschimmels.
Verder hebben deze gewassen veel kalk en humus nodig. Voor het nodige mineraalaanbod en het verhogen van de bodemdynamiek is het omwoelen door bodemdieren zoals woelmuizen, mollen, regenwormen en mieren, van groot belang.
De meeste van deze gewassen zijn, voor hun zaadverspreiding, afhankelijk van mieren.
Het is dus niet helemaal onbegrijpelijk dat elders krokustapijten staan te bloeien en in je eigen tuin niet.

Vriendelijke groet,
Harry
marregie
Contacteer:

Bericht door marregie »

Voordat er jacht gemaakt wordt op mollen, het zijn de mollen niet die bolletjes eten maar wel muizen.
Mollen zijn insecteneters, maken de grond los en vreten heel wat vervelende beestjes in de grond op.
Met vriendelijke groet

Marregie
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Frans vanTongeren schreef: (24-03: heb het onderwerp maar van naam veranderd. Werken aan Dracht was de oorspronkelijke titel)
Jammer, want ik had nog willen zeggen, dat ik twee Tetradiums Danielii heb geplant. Ééntje had ik gekocht en de ander kreeg ik later van een clublid van onze bijenvereniging.
En ik had ook willen zeggen, dat ik een zakje korenbloemenzaad heb uitgestrooid in het nieuwe park bij mijn huis. Ik ben overigens benieuwd of dit nog wat wordt want er zal vast wel geschoffeld gaan worden wat tot nu toe nog niet gebeurd is.

Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie