Bijenkroeg

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren

Bijenkroeg

Bericht door Frans vanTongeren »

Op 15 april 2001 was het Hoogfeest van Pasen...
Hoe ging het toen met de bijen (en de renners) ?
-
Vandaag is het Pasen. Sneeuwbuien in de ochtend.
De bijen willen wederopstanding. Als de zon maar een moment door de wolken breekt, vliegen ze massaal naar buiten; naar de vijver om water, water,waaa-ter!
De koningin is aan de leg en de larven moeten worden gevoerd.
De bijenwereld is hard. Een bijenleven telt niet. Ik zie het vijveroppervlak rimpelen. Een bij draait erin rond met trillende vleugels. Met grote krachtinspanning weet ze op een drijvend halmpje te klimmen. Maar de onderkoeling slaat toe en ze geeft het op.
De tv staat aan. Onherkenbare,vuilgrijze, fietsende, tempobeulen proberen het eerst in Roubaix aan te komen. Een vreselijke keienweg door een mastbos martelt de mannen op hun ranke fietsen en af en toe slipt iemand onderuit en blijft stil liggen..als een bij, die de strijd moet opgeven.
Ik spring er tussen, haal een platte schaal uit de schuur en steek die half in het water.
Op de waterlijn in de schaal, vlij ik een band van sterretjesmos. De bijen zoemen opgewonden en steken hun monddelen in het mos. Zwaar brommend vliegen ze na een poosje op . . richting bijenstal.
Ook renners zwoegen door. Opgeven zit hen niet in de genen.
Vraag U het maar aan Servais!

-
(Vandaag kwam het niet boven de acht graden; De Zweed Backstett wist Parijs-Roubaix te winnen)
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Bijenkroeg

Bericht door wilde »

Bij mij was het vandaag een drukke dag voor de volken. Naast stuifmeel en nectar was vooral het water halen van belang.
In de rand van mijn tuinvijver is het zeer druk. Alles wat een beetje nat is, lijkt geschikt om het iets opgewarmde water op te nemen. Dat geldt dus ook voor een natte zonnende groene kikker. Ze liepen er massaal overheen. De kikkers eten er geen meer op. Ze hebben geleerd dat dit minder aangenaam is.
http://www.ahw.dds.nl/pictures4/12apr04kikker05b.jpg

Groetend, Albert de Wilde
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ik heb overwogen om mijn tuinvijver dicht te gooien maar nu ik zie hoe ontzettend veel er door de bijen op gevlogen wordt, heb ik besloten om de vijver maar te laten bestaan.
Achter mijn huis is vorig jaar door de gemeente een park aangelegd met een heel grote vijverpartij. Hier groeien echter nog geen planten in en ik denk dat het daarom ook geen goede plek is voor de bijen om water te halen. Ik zie ze dan ook alleen maar op mijn eigen vijver vliegen. Dat water zal ook wel lekkerder zijn.

Met vriendelijke groet,
Wim
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Albert,
Mooie foto, digitaal? Ik dacht eerst 'het wordt een goed jaar voor de kikkers'
Plaats reactie