Beste imkers,
Graag zou ik 3ramers maken voor de koninginnenteelt.
Ik heb ergens gelezen dat er ongeveer 600 gr jonge bijen in moeten.
Mijn vraagje nu: hoeveel ramen (Zander) moet men daarvoor afkloppen en
hoeveel 3-ramers kan of mag men maken van 1 normale productiekast.
Ik veronderstel dat je alle ramen niet mag afkloppen.
Groeten,
Stefaan
grootte 3-ramer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
- Locatie: Belgium
- Contacteer:
- wilde
- Berichten: 1641
- Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Locatie: Koudekerke
- Contacteer:
Re: grootte 3-ramer
Stefaan,
De meeste vliegbijen zullen terugvliegen naar hun kast.
Je zegt niet waar de 3-ramers komen te staan. Als dat elders is, kun je het gemakkelijker bepalen.
Als de 3-ramers op de eigen stand blijven , en het is geen bezwaar dat er ook darren in terechtkomen, kun je de afgeschudde bijen eerst laten afvliegen. Dan houd je dus de jonge, nog niet georiënteerde bijen over. Als er voor een bevruchtingsstation geen darren in mogen zitten moet je het wat anders aanpakken, maar daar ga ik nu even niet vanuit.
Ik doe het wel eens als volgt:
Bij een kast met 20 ramen broedruimte sla ik 10 ramen met bijen af, nadat ik eerst het raam met de moer tijdelijk apart heb gezet.
De bijen sla ik af in een plastic teil. De bijen in de teil hebben de neiging naar boven te lopen en over de buitenkant aan de rand te gaan hangen. Af en toe ga ik er met mijn hand(schoen) langs en probeer ik ze weer in de teil te krijgen. Een korte tik op de teil doet de rest ook weer op de bodem belanden.
Na al die acties zijn er meestal voldoende opgevlogen (de oude bijen) en ga ik de bloemenspuit gebruiken. Ik sproei ze licht nat en daardoor blijven ze gemakkelijker bij elkaar in de teil.
De 3-ramers staan klaar om te vullen en ze krijgen alle 2 scheppen met een plastic bakje (flinke pollepel). Het middelste raam van de 3-ramer is tijdelijk verwijderd. Na de 2 scheppen bijen stoot ik het 3-ramertje een keer op de grond, zodat de bijen op de bodem vallen. Daarna vlug het derde raam er in laten zakken en van de klaarstaande bijna rijpe moerdoppen er 1 of 2 toevoegen aan de bovenkant tussen de raten.
De 3-ramers hebben bij mij voldoende ventilatie als ze dicht staan. Ik zet ze 2 dagen in een koele donkere schuur en aan het eind van de 2e dag zet ik ze op de bestemde plaats.
Als er geen roverij ontstaat gaat het meestal goed. Vooral geen open voer meegeven, alleen verzegelde ramen.
Succes, Albert
De meeste vliegbijen zullen terugvliegen naar hun kast.
Je zegt niet waar de 3-ramers komen te staan. Als dat elders is, kun je het gemakkelijker bepalen.
Als de 3-ramers op de eigen stand blijven , en het is geen bezwaar dat er ook darren in terechtkomen, kun je de afgeschudde bijen eerst laten afvliegen. Dan houd je dus de jonge, nog niet georiënteerde bijen over. Als er voor een bevruchtingsstation geen darren in mogen zitten moet je het wat anders aanpakken, maar daar ga ik nu even niet vanuit.
Ik doe het wel eens als volgt:
Bij een kast met 20 ramen broedruimte sla ik 10 ramen met bijen af, nadat ik eerst het raam met de moer tijdelijk apart heb gezet.
De bijen sla ik af in een plastic teil. De bijen in de teil hebben de neiging naar boven te lopen en over de buitenkant aan de rand te gaan hangen. Af en toe ga ik er met mijn hand(schoen) langs en probeer ik ze weer in de teil te krijgen. Een korte tik op de teil doet de rest ook weer op de bodem belanden.
Na al die acties zijn er meestal voldoende opgevlogen (de oude bijen) en ga ik de bloemenspuit gebruiken. Ik sproei ze licht nat en daardoor blijven ze gemakkelijker bij elkaar in de teil.
De 3-ramers staan klaar om te vullen en ze krijgen alle 2 scheppen met een plastic bakje (flinke pollepel). Het middelste raam van de 3-ramer is tijdelijk verwijderd. Na de 2 scheppen bijen stoot ik het 3-ramertje een keer op de grond, zodat de bijen op de bodem vallen. Daarna vlug het derde raam er in laten zakken en van de klaarstaande bijna rijpe moerdoppen er 1 of 2 toevoegen aan de bovenkant tussen de raten.
De 3-ramers hebben bij mij voldoende ventilatie als ze dicht staan. Ik zet ze 2 dagen in een koele donkere schuur en aan het eind van de 2e dag zet ik ze op de bestemde plaats.
Als er geen roverij ontstaat gaat het meestal goed. Vooral geen open voer meegeven, alleen verzegelde ramen.
Succes, Albert
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
- Locatie: Nederland
Re: grootte 3-ramer
Ik doe het zelfde als Albert,
alleen doe ik er een uitgelopen moer bij.
Het darren vrij maken doe ik met een
zwermbak, een tienramer met in de lange zijde
een stukmoerrooster. Voor het moerrooster
zit een schuine klep waarmee ik de kast kan
afsluiten. Hierin sla ik de bijen in af, de darren
blijven dan buiten de kast. In de kast alleen
jonge bijen daar ik de broedramen afsla.
Niet meer dan gewoonlijk drie ramen per volk.
De drie ramer voorzie ik van een voerraam,
een uitgebouwd raam met het liefst stuifmeel
en in het midden een raam met kunstraat.
Als de moer goed is wordt die uitgebouwd.
Na een paar nachten in de kelder naar een
bevruchtingsstation, wel water geven.
Het voordeel voor mij is dat onze vereniging
een eigen bevruchtingsstation heeft met darrenvolken.
Omdat ik jonge bijen gebruik van die verse volken
is er minder kans op afsteken, Volgens de methode
van Albert ook niet omdat de moer in het volk
uitloop. Wel graag het zelfde ras gebruiken,
anders na het bevruchten regelmatig op doppen
nazien en breken.
Mvrgr Frits
Frits
alleen doe ik er een uitgelopen moer bij.
Het darren vrij maken doe ik met een
zwermbak, een tienramer met in de lange zijde
een stukmoerrooster. Voor het moerrooster
zit een schuine klep waarmee ik de kast kan
afsluiten. Hierin sla ik de bijen in af, de darren
blijven dan buiten de kast. In de kast alleen
jonge bijen daar ik de broedramen afsla.
Niet meer dan gewoonlijk drie ramen per volk.
De drie ramer voorzie ik van een voerraam,
een uitgebouwd raam met het liefst stuifmeel
en in het midden een raam met kunstraat.
Als de moer goed is wordt die uitgebouwd.
Na een paar nachten in de kelder naar een
bevruchtingsstation, wel water geven.
Het voordeel voor mij is dat onze vereniging
een eigen bevruchtingsstation heeft met darrenvolken.
Omdat ik jonge bijen gebruik van die verse volken
is er minder kans op afsteken, Volgens de methode
van Albert ook niet omdat de moer in het volk
uitloop. Wel graag het zelfde ras gebruiken,
anders na het bevruchten regelmatig op doppen
nazien en breken.
Mvrgr Frits
Frits
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten