Welke bij is dit?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door Wim Joosten »

Dag Huib,
de bij was ons elke keer te snel af om zich te laten fotograferen. Ik heb de bij op grotere hoogten in bergachtig gebied gezien. Één keer zelfs op het hoogste punt van La Palma: 2426 m.
Het is inderdaad jammer dat het niet gelukt is om deze bij op de foto te zetten. Ik heb deze bij een paar keer waargenomen tijdens mijn wandelingen in hoofdzakelijk bergachtig gebied met veel wilde bloemen.
Ik meende dat ik deze bij een keer op een foto had gezien maar kan deze niet weer terugvinden.
Ik zal een volgende keer toch beter mijn best doen om do'n bij op de foto te zetten. Stel je voor dat het toch een uniek dier was [8D]

Met vriendelijke groet,
Wim
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Bij mij in de tuin is er al een paar weken lang een kleine wilde bij actief op de rand van een grasveldje, gedeeltelijk tussen het gras, maar het meest op de kale grond ernaast. Ook kale grondhellingen zijn in trek bij dit insect. Er worden kleine nestgangen gegraven en daarin wordt stuifmeel gebracht. Ik schat de lengte van het bijtje op 10 à 12 mm. Ze hebben soms veel moeite om een eerder gegraven nestgang terug te vinden. Dat is vooral moeilijk als ik net heb gemaaid. Vermoedelijk maken ze gebruik van geurstoffen om de holte gemakkelijk terug te vinden. Als ik die wegmaai wordt het dus moeilijk. Het bijtje lijkt algemeen te zijn, tenminste bij mij, want er zijn er wel 10 actief. Opvallend is de beharing van het achterlijf: 3 brede lichte haarrijen, meer dus dan bij de zijdebijen die ik ken. Het stuifmeel wordt vrij hoog aan de poten gedragen en ook wel in de '˜oksels'. Misschien zelfs onder de buik. Ik maakte vanmiddag een stuk of 6 goede foto's van een vrouwtje. De mannetjes heb ik niet meer waargenomen. Het is vermoedelijk dezelfde soort die ik eerder noemde.
Heeft iemand een idee welke naam hierop geplakt kan worden?

http://www.ahw.dds.nl/pictures1/andrenaflavipes06b.jpg

Albert de Wilde
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Dag Albert,

Ik zou zeggen een vrouwtje Witbaardzandbij (Andrena barbilabris). Veel gegevens heb ik nog niet gevonden, zal dat eens opzoeken, maar ik heb ook een foto'tje van haar, van onderen gefotografeerd waarbij opvalt dat het stuifmeel in de oksels zit.

http://home.wanadoo.nl/kanteel25/andren ... abris.html

groet,
Huib
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dag Huib, leuk dat je me kon helpen. Die Andrena barbilabris van Kees van der Krieke lijkt inderdaad veel op mijn bijtje. Bij mij nestelen ze ook in een soort groepsverband. Er zijn wel 20 gangetjes te vinden binnen een paar meter.
Opvallend was ook nog, naast die 3 lichtkleurige viltranden, het geheel kale eerste deel van het achterlijf. Het bijtje is verder behoorlijk behaard, dus dat viel sterk op. Op onderstaand plaatje is dat goed te zien.
De naam '˜witbaardzandbij' vind ik niet zo geslaagd. Het gezicht is zeker niet wit behaard, maar meer crèmekleurig en er zijn erg veel andere soorten die ook zulke kopbeharing hebben.
Albert

http://www.ahw.dds.nl/pictures1/andrenaflavipes02b.jpg
http://www.ahw.dds.nl/pictures1/andrenaflavipes03b.jpg
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

De naam '˜witbaardzandbij' vind ik niet zo geslaagd.
Albert, de foto die jij gemaakt hebt is een vrouwtje....
te zien aan het halen van stuifmeel en aan de lengte van de antenne.
Heb je ooit een vrouw met een baard gezien? :D
De naam is gekozen vanwege de witte 'baard' bij het mannetje!

groet
Huib
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Afbeelding
Dag Albert, In de duinen kwam ik veel mannetjes tegen en maar een paar vrouwtjes.
De mannetjes zitten niet echt stil. Ze proberen zich steeds tussen mijn vingers uit te wurmen. En dan met de andere hand een foto maken.
Dus vandaar niet helemaal scherp, maar het witte baardje is goed te zien: en de naam is nu duidelijk: witbaardzandbij.
groet Huib
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Hoi Albert,

Hier een berichtje van mij. Wat een mooie foto's maak jij! Ik durf zelf bijna geen foto's meer te laten zien.
Het bijtje op de foto herken ik zo niet. Een duidelijk kenmerk is in ieder geval het ontbreken van een haarband op het eerste tergiet. Jammer genoeg heb je geen echte rugfoto (hoezo veeleisend). Ik dacht zelf namelijk aan Andrena dorsata - de haarband van het 2e tergiet moet in het midden dan echter ook een klein beetje doorbroken zijn. Momenteel vliegt de A.dorsata (korfjeszandbij) op de Schelphoek - Wolphaartsdijk. In de heemtuin vliegen momenteel veel A.chrysosceles (goudpootzandbij). Ook deze heeft een onbehaard eerste tergiet, maar de goudkleurige poten zijn opvallend - evenals gekleurde kontje.
Wil je echter zekerheid, vang er dan eentje voor me (even droppen bij het museum) - sorry Huib, maar hier in Zeeland is dat met die enkele bijenliefhebbers nog wel verantwoord. Ik ben sinds een week in het bezit van bijna alle determinatiewerken (dankzij Chiel Jacobusse).
Groetjes,

Erik
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Hoi Erik,

Als je toch gaat determineren, kijk dan ook eens naar deze (vanmiddag gevonden):

http://www.kanteel25.myweb.nl/andrena_250404.jpg

Ze heeft niets in de gaten, ze probeert in een bandenspoor-taludje een nestgang te graven. Wellicht weet jij het zo al, ik probeer dinsdag nog een betere foto te maken...

Van de determinatietabellen mist bij mij alleen nog Apidea 2 van Amiet.
Als je die toevallig ergens tegenkomt, hoor ik het graag.
groet
Huib

Mocht je nog eens een dagje naar Zandvoort gaan....

Gewoon de Rosse metsel hoor ik van Jeroen.... maar ja, die was sinds de melding in 1967 niet meer bij EIS opgenomen voor dit gebied.
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Ik ben sinds een week in het bezit van bijna alle determinatiewerken (dankzij Chiel Jacobusse).
Erik, dan heb je kennelijk een betere ingang dan ik, want ik zond het Zeeuwse Landschap een aantal foto's met de vraag om hulp bij determinatie en kreeg geen enkele reactie terug, ook niet na een 2e vraag om antwoord. Dat verbaast me, want daarmee toon je een lage dunk van je eigen leden en stel je je onterecht elitair op, terwijl ze dacht ik juist bezig zijn met een boek over de wilde bijen in Zeeland. Daarnaast is het gewoon onelegant.

Vandaag (25apr04) verbleef ik merendeels elders in Nederland voor andersoortige culturele activiteiten. Toch heb ik vanmorgen nog een klein bijtje gefotografeerd (8 à 10mm) op appelbloesem. De appels (enkele ha. naast mijn erf) staan in volle bloei. Er is geen honingbij op te bekennen. Ik wilde wat plaatjes maken van honingbij op appelbloesem. Dat is de hele week al moeilijk, want ze zijn zeer spaarzaam aanwezig. Daarentegen wel wat wilde bijen, ook bijv. zag ik een paar keer het roodgatje en wat hommels.
De kleine bij zal ik later tonen. Misschien kan iemand die op naam brengen, hoewel dat met alleen een plaatje moeilijk blijft.

Een licht onderbroken viltbandje heb ik niet gezien. Foto nr. 2 geeft toch wel een redelijk duidelijk beeld van de bovenzijde van het achterlijf? Ik kan nog wel eens een poging wagen voor een andere foto, maar het is geen gemakkelijk spul, ze zijn zeer ongedurig en ik moet er met de camera zeer dichtbij kunnen komen: enkele centimeters! Ik zag dat ze ook in de paadjes van mijn moestuin nestelen. Die spit ik nooit en dat komt ze waarschijnlijk goed uit. Als zandbij doen ze hun naam bij mij geen eer aan: het is gewone Zeeuwse klei, niet al te zwaar.
Ik zag dat Kees van der Krieke ook twijfelt aan de naam: hij zet er op zijn website een vraagteken bij. Als je er 1 wilt hebben, kom dan een keer bij me langs in de 2e helft van de middag, dan ben ik meestal thuis.
Albert
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Hoi Albert,

Toevallig vertelde Chiel (2 weken terug?), dat hij van jou foto's had gekregen. Ook heeft hij mij de vermoedelijke naam van het beestje genoemd, maar ik ben deze (excuses!) vergeten. Ik had hetzelfde bijtje in dezelfde week op speenkruid gefotografeerd - deze foto was echter niet zo goed gelukt.
Chiel is op het moment druk bezig met het verwerken van de laatste gegevens voor het Zeeuwse bijenboek. Misschien dat hij jou hierdoor is vergeten. Ik ken hem nog niet zo goed, maar hij komt op mij absoluut niet elitair over - voor mij als beginner op het wilde bijenvlak had hij in ieder geval voldoende tijd en geduld. Hij heeft me o.a. geholpen met het op naam brengen van een aantal wespbijen. Er zaten een paar hele leuke bij, die nog niet bekend waren uit deze regio.

Het roodgatje zag ik afgelopen vrijdag ook nog vliegen.
Heel leuk waren de vosjes de afgelopen weken - ze bevlogen massaal een tiental bostulpen. Ik had dit nog niet eerder waargenomen. Tot nu toe kende ik ze alleen van wilg, sleedoorn en zwarte bes. Op deze laatste vlogen ze vorig jaar het beste. De zwarte bes staat trouwens nu bijna weer in bloei en ik ben benieuwd, hoe ze er dit jaar op zullen vliegen.

Bij de foto van Kees van de Krieke staat een vraagteken, omdat je nooit met (100%) zekerheid vanaf een foto een bij op naam kunt brengen. Je moet hiervoor vaak delen van de bij (bijv. bestippeling van een deel van de romp) zien, die niet zichtbaar zijn op de foto. Alleen zeer opvallende bijen kun je met zekerheid op naam brengen (vosje, sachembij e.a.). Van minder opvallende bijen kun je eigenlijk alleen het geslacht bepalen.
En Albert, ik hoef niet echt een bijtje van je te hebben, maar ik dacht dat je de naam persé wilde weten. Een andere keer als ik wat meer tijd heb kom ik graag een keer binnenvallen.
Groetjes,

Erik
Plaats reactie