Hagelschotbroed - zakbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Hagelschotbroed - zakbroed

Bericht door wilde »

Vanmiddag heb ik de 2 probleemvolken nog eens nauwkeurig bekeken. Beide heb ik kleiner gezet en in de grootste (die van de eerste foto) heb ik een schoon gebruikt leeg raam in het midden van de 2e BK gehangen en gemerkt.
Het raam van de foto was inmiddels voor een groot deel belegd met eitjes in de open cellen. Ook elders. De moer zag er goed en actief uit. Het darrenraam van dit volk is verwijderd en ik onderzocht wat cellen. Opmerkelijk was ook hier hagelschot, maar minder dan in het werksterbroed. Van de ongeveer 60 cellen die ik opende, waren er opvallend veel, zo'n 7 à 10 dus minstens 10% met dode poppen of bijna rijpe darren. Die cellen waren nog wel geheel verzegeld. Het poetsgedrag van dit volk laat dus te wensen over. Ik vond ook 1 cel met varroamijten.

De broedraten in de 2e BK heb ik alle onderzocht. Vooral gelet op gedeeltelijk open cellen. Daarin waren inderdaad dikwijls dode larven aanwezig, doch niet in de vorm van het zakbroed. De larve of pop was als vorm goed herkenbaar. Het waren bij elkaar van 8 ramen niet meer dan ongeveer 10 cellen. Ik kon geen draden trekken van de dode larven. Toch ook hier vreemd, dat die niet opgeruimd zijn. Zure lucht heb ik niet geroken, wel een beetje kadaverstank. Dit was dus het bastaardvolk dat het eerder zeer goed deed.

Het andere volk is een F1 Buckfast (AM-lijn). Daar is het hagelschot wat 'normaler' van vorm, voor zover je van normaal kunt spreken. Van een broedraam heb ik onderstaande foto gemaakt. Zo zien de meeste ramen eruit. Omdat Thomas dit ook heeft, misschien in mindere mate, vraag ik mij af in hoeverre dit erfelijk kan zijn bepaald. De teeltmoer heeft dit niet. Inteelt op mijn erf lijkt mij onmogelijk met het geringe aantal Buckfast volken, zelfs ook nog van verschillende afkomst.

Albert

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/p ... hot02b.jpg
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Weet iemand de Latijnse naam van het zakbroedvirus
Bij mijn weten Morator aetatulae. ( even checken )
hennie oes
Afbeelding
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Zakbroed

Sackbrut. Sackbrut, Erkrankung der Bienenbrut, hervorgerufen durch das
Virus Morator aetatulae. Homepage Gesundheit (gesund, fit, schlank).
http://www.med1zin.de/t28/21/103.htm -

!Piet
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert, van dit hagelschot schrik ik wel een beetje. Bij mij gaat het zeker niet zover.
Ik heb zojuist elders op dit forum de volgende foto van mijn bovenbak geplaatst :
Afbeelding
Hoe is het met het aantal bijen bij jou in het AM volk? en wat is hun gedrag? (zetten ze doppen aan?)

Thomas
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dag Thomas,
De bovenkant van een geopende kast zegt niet zo veel. Het gaat om het aantal ramen met broed. Dat is bij mijn F1 (AM) een stuk of 10. Voor de tijd van het jaar en de huidige dracht is dat te weinig. Als dan nog 30% of meer verloren gaat door hagelschot blijft het veel te klein.
Bij toeval zag ik 1 dop met een kleine larve. Ik zocht er niet bewust naar. Zal over een week opnieuw kijken.

Dit volk en het andere hagelschotvolk ga ik geen zwerm afnemen of laten geven. Ik knijp alleen de moer dood, breek na 9 dagen alle doppen weg en geef ze een goede dop van een pleegvolk.
Een collega-imker in de buurt heeft meer nateelt van mijn AM-moer dan ikzelf gehad. Hij haalt meestal 30 larven per keer. Ik moet hem nog eens nadrukkelijk vragen of hij ook hagelschot heeft in die volken. Zo ja, dan teel ik niet meer na van die moer, maar het vreemde blijft, dat ze het zelf niet heeft.
Groetend, Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert, de bovenkant van een geopende kast zegt jou niet zoveel.
Ik kan dit wel een beetje begrijpen, maar ook weer niet helemaal.
Op het plaatje lijken het inderdaad weinig bijen, maar er zitten bij het broed in de onderbak ook nog behoorlijk wat bijen.

Als ik dit echter vergelijk met jouw bijenpopulatie va vorig jaar dan snap ik jouw antwoord.
Toen ik vorig jaar bij jou op het erf een moer kwam halen puilden de bijen werkelijk de kast uit! Dit deed mij ter plekke besluiten dat ik ook graag met Buckfast bijen "Wilde" imkeren. Ik kreeg echt ontzag voor die beesten !!
Jammer dat het dit jaar een stuk minder gaat ...

Thomas
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Vandaag heb ik 4 volken nagezien, waaronder het verdachte van zakbroed. Daar had ik op 3 mei een gemerkt leeg raam in het midden gehangen. De moer was het nog aan het beleggen. Dat viel tegen. Voor een deel was er honing in opgeslagen. De stukken raat die belegd waren leken aan 1 zijde van de raat redelijk aansluitende cellen met eitjes te hebben. De andere kant was duidelijk nog niet klaar.
In het volk zag ik opnieuw gedeeltelijk open cellen met dode verschrompelde larven of een vliesje met een hoopje vochtige smurrie er in. Dat laatste leek wel erg veel op de plaatjes die ik van zakbroed ken. Opvallend vind ik dat de dode larven of restanten niet snel worden opgeruimd. Misschien vergis ik me en zijn het er zo veel dat het niet veel sneller kan. Voor de kast op de grond ligt overigens nauwelijks afval van dien aard.

Alle buurvolken heb ik ook bekeken. Die zien er redelijk goed uit. Zelfs het andere volk met veel hagelschotbroed gaat vooruit. Gedeeltelijk open cellen of andere verdachte cellen zag ik niet. Het lijkt dus niet erg besmettelijk.
Het grootste volk van de 4 nageziene volken had 14 ramen met broed. In geen der volken vond ik belegde doppen. De zwermlust is er dus nog niet helemaal. Wel heeft het grootste volk veel darrenbroed en al veel darren in het volk. Van dit volk heb ik tegelijkertijd de moer gemerkt en geknipt. Ik had ze nog niet eerder gezien, want het nazien beperk ik dikwijls tot een raam of 5. Als die goed zijn gok ik erop dat de rest ook goed is. Nu heb ik het gehele broednest bekeken.

De andere (grotere) volken van mijn stand zal ik in de loop van de week nazien. Ik wil ze niet te veel storen.

Het 'zakbroedvolk' laat ik nog maar even doen. Ze hebben slechts 20 ramen tot hun beschikking en zitten dus redelijk warm. Zodra ik een teelt van nieuwe koninginnen zal opzetten, zal ik de moer verwijderen op het juiste (terug gerekende) tijdstip en ze een goede dop aanbieden. Andere remedies ken ik verder niet.
Heeft iemand misschien betere ideeën?

Albert
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Abert Schreef: Het 'zakbroedvolk' laat ik nog maar even doen. Ze hebben slechts 20 ramen tot hun beschikking en zitten dus redelijk warm. Zodra ik een teelt van nieuwe koninginnen zal opzetten, zal ik de moer verwijderen op het juiste (terug gerekende) tijdstip en ze een goede dop aanbieden. Andere remedies ken ik verder niet.
Heeft iemand misschien betere ideeën?
Albert
Dit is de enige wat je kan doen. Als het maar geen jonge moer is van de zelfde "familie", want dan is het dweilen met de kraan open. Dus een andere lijn gebruiken.
Hans.
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dus een andere lijn gebruiken.
Dat zal het probleem niet zijn. Van de teeltmoer heb ik zelf maar 1 nateeltmoer. Een collega heeft er veel meer, maar die zit 15 km verderop en daar zal ik geen zwerm van hebben geschept. Het betreft immers een wilde nazwerm op 5 kilometer afstand van mijn stand.

Door de bevruchting op mijn erf kan er wel enig effect van mijn teeltmoer in de werkbijen zitten.
Albert
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Bij zakbroed zijn er altijd wel larven die je met een pincet uit de raat kan halen, je ziet dan meteen waarom het zakbroed heet. Een nieuwe koningin inzetten helpt meestal, soms gaat het ook "vanzelf" over. Als het te erg is, ruimen wij het volk op en verbranden de ramen, maar dat is volgens deskundigen niet nodig.
Heb je ook gedacht aan P(arasitic) M(ite) S(yndrom) ? Het komt voor bij behoorlijk met varroa besmette volken en doet aan Amerikaans vuilbroed denken. Het hagelschotbroedpatroon brengt me op het idee. Volken die stebig met varroa zijn besmet gaan broed trekken.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Plaats reactie