Darrenrooster

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
lamheuv
Contacteer:

Darrenrooster

Bericht door lamheuv »

Heren koninginnentelers.
Wat is de breedte van de openingen in het darrenrooster?
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Darrenrooster

Bericht door Hans van der Post. »

Elze dat is 5 mm(een staalboor als ijkmaat) Een darren rooster kun je maken met fiets-spaken. Het staat me nog bij: als je met de drieramers naar het kon. station op Schier aan kwam werd er eerst door Hr Geskes met een staalboor van 5 mm gemeten. Die staalboor had een bepaalde plaats; gestoken in een balk van de bijenstal.
Als het rooster niet voldeed aan de maat kon je weer met je drieramer huiswaarts keren.
Hans.
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo Hans,
De darrenroostertjes die mijn dochter in 'Het Bijenhuis' heeft gekocht meten 5 mm. heb ik geconstateerd met de schuifmaat van Laus.
In het boekje van Harry Toben over koninginnenteelt wordt over een opening van 5,2 mm. geschreven, net als in de tekst die Jan Trip mee stuurt, in zijn e-mail aan jou.
Nu het volgende.
Op de bijeenkomst van de B.B.V. in Eelde heb ik met de verloting een koningin gewonnen van Joost Pesschier.
Bij mij was de indruk gewekt, dat ik een raszuivere Buckfast koningin had gewonnen.
De afspraak onder de koninginnentelers was echter dat het een F1 zou moeten zijn. Ik heb verschillende mensen gebeld om de afspraak te controleren.
Joost wist van mijn indruk af'¦..
Op de dag dat ik mijn F1 koningin ging ophalen, kreeg ik een raszuivere koningin mee met het volgende verhaal:
Joost had bij Bert Pranger darrenroostertjes gekocht, zijn 20 bevruchtingskastjes daarvan voorzien, en deze naar Marken gebracht, waar zijn koninginnen bevrucht zouden worden.
Van de 20 koninginnen zijn er maar 2 in haar kastjes teruggekeerd. Hij gaf de roostertjes de schuld dat de dikke bevruchte koninginnen niet door de openingen konden terugkeren haar kastjes in.
Omdat de 2 koninginnen voor selectie voor hem geen waarde hadden, kreeg ik er 1 van.
Dit verhaal en bovenstaande maken mij dus ernstig aan het twijfelen.
De koningin is inmiddels in de bijenhemel. Met allerlei kunstgrepen moest ik de boel in stand houden. Ze had steeds een te klein broednest, te weinig bijen. (De kip en het ei '“ verhaal). De winter heeft ze niet overleeft.

Wat is nu de eindconclusie ?
5 mm. of 5,2 mm ?

Antwoord van Jan Trip en jou is nu 5,2 mm.

Ik zorg dat de opening iets groter wordt uitgevijld.

Met vriendelijke groet, Laus en Elze Lammerts.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

lamheuv schreef:
Hallo Hans, Joost had bij Bert Pranger darrenroostertjes gekocht, zijn 20 bevruchtingskastjes daarvan voorzien, en deze naar Marken gebracht, waar zijn koninginnen bevrucht zouden worden. Van de 20 koninginnen zijn er maar 2 in haar kastjes teruggekeerd. Hij gaf de roostertjes de schuld dat de dikke bevruchte koninginnen niet door de openingen konden terugkeren haar kastjes in.
5 mm. of 5,2 mm? Antwoord van Jan Trip en jou is nu 5,2 mm. Ik zorg dat de opening iets groter wordt uitgevijld. Met vriendelijke groet, Laus en Elze Lammerts.
Koninginnen blijven niet steken door het gevulde achterlijf maar door het borststuk evenals dat bij darren het geval is.
Overgens ik ben ook wat wijzer geworden, dank voor je vraag.
Hans.
Plaats reactie