Hallo Henk is mijn naam. Ik volg op dit moment een cursus. Het was de bedoeling een aflegger te maken. Alles in gereedheid gebracht 2 weken terug, koningin in de onderste bak, rooster erop en 2 weken wachten.
Vandaag tot onze verbazing bleek de koningin gevlogen. In de onderste bak diverse open doppen gevonden. Wel broed.
Dus geen aflegger meer en alles blijft bij het oude.
Mijn vraag is echter: zou het niet verstandiger zijn geweest de koningin in de 2e bk te zetten. Zo kan in ieder geval de koningin niet de kast uit en in de onderste bk kunnen de doppen aangezet worden.
Helemaal verkeerd gedacht?[:I]
te laat met aflegger
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
Re: te laat met aflegger
Dag Henk,
Je had de aflegger wellicht anders moeten aanpakken.
Nu heb je het zelf afgelegd !
De bedoeling is dat je het hoofdvolk afzwakt(zwermtijd) door het wegnemen van broed. De koningin blijft in het hoofdvolk achter en ramen met uitlopend broed worden in een andere kast gehangen. Die gaan redcellen aanzetten of worden voorzien van een gepaarde koningin.
Je had de aflegger wellicht anders moeten aanpakken.
Nu heb je het zelf afgelegd !
De bedoeling is dat je het hoofdvolk afzwakt(zwermtijd) door het wegnemen van broed. De koningin blijft in het hoofdvolk achter en ramen met uitlopend broed worden in een andere kast gehangen. Die gaan redcellen aanzetten of worden voorzien van een gepaarde koningin.
-
- Contacteer:
Re: te laat met aflegger
Bedankt Frans,
We hadden dus in feite de moer niet apart hoeven zetten. Wat ramen broed in een nieuwe bak en wachten tot die redcellen aanmaken.
Ik hoorde dat dit niet zonder risico's is. Vooral roverij werd hierbij genoemd. Maar toch.. zo te zien een betere oplossing dan nu een lege kast.
Groeten Henk
We hadden dus in feite de moer niet apart hoeven zetten. Wat ramen broed in een nieuwe bak en wachten tot die redcellen aanmaken.
Ik hoorde dat dit niet zonder risico's is. Vooral roverij werd hierbij genoemd. Maar toch.. zo te zien een betere oplossing dan nu een lege kast.
Groeten Henk