spaar of simplex

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hbeugeling
Contacteer:

spaar of simplex

Bericht door hbeugeling »

Ga zondag bij iemand langs die bijenkasten te koop heeft. Ik wil graag alvast het een en ander klaar hebben staan voor het geval dat er een volkje zich aandient.(halverwege de bijencursus en nu al niet meer te houden) De man heeft spaarkasten en simplexkasten staan.
Kan iemand mij vertellen wat nu eigenlijk het verschil tussen deze twee is?[?]
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: spaar of simplex

Bericht door Oude Essink »

hallo hbeugeling:
dat kan heel kort: de simplexkast heeft losse binnenbakken en buitenranden; als je het volk wilt bekijken, haal je eerst de buitenrand weg vervolgens wrik je de binnenbak los en bekijkt het volk. De spaarkast is één geheel; de buitenkant van de broed- honingkamer is tevens de buitenkant van de kast.
mijn ervaring is, dat de simplex veel lastiger werken is; als je gaat beginnen, raad ik je de spaarkast aan. simplex wordt alleen nog door de oudere imkers gebruikt. De raammaten van beide soorten zijn dezelfde.
hennie oes

Afbeelding
hbeugeling
Contacteer:

Kijk daar heb ik wat aan. Bedankt voor de info. Het is inderdaad een oudere imker die de kasten te koop aanbiedt.
Ga dan ook zeker voor de spaarkasten. Weet je toevallig gangbare prijzen voor 2e hands kasten?
Henk
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Dat is moeilijk ongezien te zeggen; hoe is de kwaliteit, onderhoud, omvang, varoabodem, hoeveel broedbakken, hoeveel honingbakken. enz.
ik waag mij er niet aan.
Oudere imkers zullen je doorgaans niet overvragen.
hennie oes

Afbeelding
hbeugeling
Contacteer:

En ook in deze branche geldt natuurlijk: Wat de gek er voor geeft. Ik zal je wel laten weten of en wat ik gekocht heb.
Groeten Henk
hbeugeling
Contacteer:

Hallo Hennie,
Vandaag maar liefts 3 spaarkasten gekocht. Alle met drie broekamers, een voerbak, moerroosters en zelfs een extra vliegplank voor de zogeheten koolzaadplaatsen (zo hebben de bijen meer plek om aan te vliegen en groeien er geen koolzaadplanten voor het vlieggat. Alles in prima conditie en in de fraaie kleuren geel met groene plank en deksel.
Als een kind die een leuk stuk speelgoed krijgt.
En nu nog een volkje. Ik hoop dat er iemand een keer een aanbod zal doen.
Groeten Henk
Plaats reactie