zijn hommels beschermd?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
hbeugeling
Contacteer:

zijn hommels beschermd?

Bericht door hbeugeling »

Iemand belde me op met het volgende: "Ik heb een nestkast voor een koolmees in de tuin. Blijkt bij nader inzien nu het vlieggat bijna helemaal dichtgekit en telkens vliegt er een hommel uit".
Nu heeft zij de gemeente gebeld, die doet er niets aan en verwijst mevrouw door naar een ongediertebestrijder.
De vraag is: Zijn deze dieren beschermd en zo ja, welke dienst ontfermd zich over deze dieren. Of is het zo dat ze gewoon vernietigd moeten worden. De kast hangt op een plek waar veel mensen onder lopen en veel kinderen spelen. Anders had dat ding mogen blijven hangen.
Mevrouw woont in Briele.
Henk Klok

Re: zijn hommels beschermd?

Bericht door Henk Klok »

Hommels zijn volgens mij een beschermde diersoort, en ook al waren ze dat niet, dan zouden ze nog niet verdelgd moeten worden.
Het zijn vriendelijke insecten, steken nooit (of ze moeten echt in nood zijn door bijv. beklemming, of als hun nest wordt bedreigd).
Als het echt niet anders kan zou een imker of iemand die in hommels geïnteresseerd is het kastje kunnen ophalen.
Misschien is er iemand die in de buurt van Brielle woont?

Groet!,
Henk
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Henk(en),
De laatste week krijg ik de zotste reacties op mijn (eenvoudige) website over hommels. Soms zijn mensen gerustgesteld als ze lezen dat anderen er plezier aan beleven en dat ze geheel ongevaarlijk zijn, als je ze maar met rust laat.

Een mevrouw had het mezenkastje met een stok van de muur geslagen omdat ze dacht dat er wespen in zaten. Die had ze namelijk binnenhuis een paar keer gehad. Met de stok had ze op afstand ook het nest eruit gehaald. Dat lag nu zielig op het tuinpad en toen ze zag dat de hommels trouw het broed probeerden te bedekken, kreeg ze spijt. Ze had terechte twijfel of het wel wespen waren en wilde ze nog wel een ander plekje in de tuin gunnen ergens op de grond. Of ik daar goede raad bij had. Ze stuurde er zowaar een foto van mee: het waren boomhommels, die in mijn buurt nauwelijks zie.
Nou, ik heb ze een paar ideeën aan de hand gedaan, maar het blijft erg jammer van de verstoring, die geheel onnodig is.

Veel hommels blijken ook spouwmuren te 'verbouwen'. Daarover kreeg ik diverse meldingen en vragen. De meeste hommelnesten blijven gelukkig onopgemerkt, dikwijls dicht bij woningen.
Albert
http://www.ahw.dds.nl/indexhommel.html
hbeugeling
Contacteer:

Gelukkig zijn de hommels gered.
Mw was gerustgesteld door de mededeling dat ze betrekkelijk ongevaarlijk zijn, mits ze met rust gelaten worden en het nest niet wordt verstoord.
Heb mw. aangeraden met kleine kinderen op te letten die blootsvoets in de omgeving spelen. Volgens mij zie je hommels vaker op de grond kruipen dan wespen en bijen.
Ze zal het advies overnemen en vindt het uiteindelijk leuk het het hele proces te volgen.
Bedankt voor de antwoorden.
Henk
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Ik ben ooit een keer gestoken door een hommel : op de fiets met een vaart een heuvel af fietsend vloog er iets mijn t-shirt in. Mijn eerste reactie was om snel met mijn hand op het t-shirt slaan. Toen kreeg ik een steek. Onderaan de heuvel gestopt, en het t-shirt uitgeklopt. Er viel een arme hommel uit, op sterven na dood. De steek was wel voelbaar, maar niet eens erg pijnlijk.
Volgens mij zie je hommels vaker op de grond kruipen dan wespen en bijen.
Dat zou best eens waar kunnen zijn. Het mooie van hommels op de grond is dat ze, als je te dicht bij komt, een pootje optillen om schijnbaar te waarschuwen niet dichterbij te komen. Kom je toch dichterbij dan heffen ze nog een pootje. Volgens mij zie je hommels op de grond als ze uitgeput zijn. Ze moeten even op krachten komen om weer verder te kunnen. Ik geloof dat ooit eens wetenschappelijk is aangetoont dat hommels eigenlijk niet eens zouden kunnen vliegen met de vleugels die hen zijn toebedeeld [:)] , vanwege hun gewicht en omvang. Geef je ze als ze uitgeput zijn een beetje honing, dan nemen ze dit graag aan.
Groet!,
Henk
hbeugeling
Contacteer:

Beste Albert.
Een heel uitgebreid artikel op je site over hommels. Reuze leuk. Ik heb het uitgeprint en zal het de desbetreffende mw. toesturen.
Nogmaals bedankt
Henk
Plaats reactie