Een weekje Denemarken ...

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Een weekje Denemarken ...

Bericht door heidecap »

... is ons goed bevallen. Lekker bijtanken !
Gelukkig deed er zich op dag 1 een storend probleem voor in het vakantiehuisje : Er zat een bijennest onder het dak !
De bijen vlogen af en aan maar wel in een zeer slopend tempo!
Ze waren absoluut niet vergelijkbaar met mijn snelle Buckfastbijen. Waarschijnlijk waren het dan ook e e n of ander soort wilde bijen ...
Helaas heb ik maar 1 redelijke foto van deze van de onderkant oranjegeelkleurige bijen kunnen maken en die ziet er zo uit :

Afbeeldingstaat op de server van Thomas
Frans vanTongeren

Re: Een weekje Denemarken ...

Bericht door Frans vanTongeren »

Zijn het niet de z.g. metselbijen?
solitaire bijen die in groepsverband ieder hun eigen nestje hebben en af en aan blijven vliegen. Ze zijn behoorlijk zwart/zwaar behaard en oranje aan de onderkant.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Ha, die Frans!

Ik zal me zeer binnenkort even in de metselbijen verdiepen. In ieder geval gingen ze zeer traag te werk en ze waren inderdaad zeer behaard !... Ze kropen werkelijk omhoog langs het huisje naar de openingen onder het dak.
Omdat ik niet precies wist wat ik hier beet had heb ik de eigenaar van het huisje geinformeerd (links op benedenstaande foto)
Deze heeft een (wat later bleek beginned) imker ingeschakeld (rechts).
Hun antwoord op het gebeuren was Deens :

Afbeelding
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Dag Thomas,

Een echte deense kast, ik had ze vorig jaar ook al gespot :-)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2304

groet,
Hennie
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie, inderdaad, heb jouw item erbijgepakt. Schijnt dus een vrij gangbaar Deens model te zijn.
Het grote voordeel van 1 grote langgerakte broedkamer zoals bij deze kast t.o.v. bijvoorbeeld een spaarkast is dat een inspectie veel sneller gaat.
Met een scharnier draai je het deksel naar boven. Het is geen getop en getil met broedkamers...

Thomas
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Thomas,

Ik vraag me af of deze kast wel zo handig werkt. De broedramen zijn vrij hoog en als je ze eruit wil tillen dan moet je vrij diep met je armen in de kast. Ook denk ik dat darrenbroed dat vrij ver uitsteekt het niet overleeft wanneer je de ramen eruit haalt. Kleinere ramen kun je toch iets beter sturen.
Heb jij kunnen zien hoe de honingramen worden geplaatst ? Ik zie geen enkele rand waarop de bovenlat kan steunen.

groet,
Hennie
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Hoi Thomas,

Terugkomend op jouw
redelijke foto
... jammer dat je niet de mogelijkheid had om betere foto's te maken... solitaire bijen steken alleen als je ze knijpt, ze hebben immers geen volk te verdedigen, dus wellicht had je dichterbij nog een foto kunnen maken... deze foto gaat de drachtplantengids niet halen, ben ik bang. Wellicht de rosse metselbij?
groet
Huib
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Huib, nu begin ik te begrijpen waarom die Denen zo snel aan het bier zaten :

Afbeelding

Owe, rechts op het plaatje had er al vrij snel 1 te pakken met z'n blote handen ...

Thomas
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie, de bezwaren die je noemt tegen de getoonde Deense kast zie ik niet direkt. Wel de voordelen. Wat betreft het plaatsen van de honingkamer; daar kan ik niets over zeggen. Daarover heb ik helaas niet genoeg doorgevraagd. Maar die Denen zijn vast wel handig.
Verder was het erg opvallend, maar ook begrijpelijk, dat de natuur in Denemarken enkele weken achter loopt. Bij mij is het koolzaad grotendeels uitgebloeid. In Denemarken is de bloei in volle gang :

Afbeelding
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Huib Koel schreef:
Hoi Thomas,
... deze foto gaat de drachtplantengids niet halen, ben ik bang. Wellicht de rosse metselbij? groet Huib
Ik heb aan Thomas het orginele plaatje gevraagd dacht er wat aan te kunnen freubelen maar volgens mij had de fotograaf ook een biertje op.[;)]meer kan ik er niet van maken, Hans
Afbeelding
Plaats reactie