[img]http://bijenhouden.nl/beeld/h/henkklok/ ... elnest.jpg[/img]
Vanmiddag een hommelnest van boomhommels (volgens mij, zie inzet) moeten weghalen uit de muur van een oude schuur. Morgen zouden bouwvakkers komen om ze dood te spuiten. Erg rustig die hommels, zelfs als je hun nest openbreekt valt hun reactie in het niet bij wat er zou gebeuren als je hetzelfde met een bijenvolk zou uithalen: breken, trekken en scheuren om bij het nest te komen.
Ik vraag me af of ze het overbrengen naar een nieuwe lokatie uiteindelijk als volk wel zullen overleven, niet alle hommels zijn meegekomen. Ik had niet de mogelijkheid om te wachten tot ze allemaal weer op het nest terug gevlogen waren, en op de nieuwe plek gingen ze natuurlijk weer vliegen bij het installeren.
Maar goed, beter dit dan niets gedaan.
Groet!,
Henk
Hommelnest
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Re: Hommelnest
Hallo Henk,
Bij de lagere school van mijn kinderen is een nestkastje met hommels precies boven de deur, ik heb hen er op gewezen, en de beschrijving uit het artikel "zijn Hommels beschermd" erbij gegeven.
Nu kan het zijn dat ze zich nog niet helemaal op hun gemak voelen?
Wil je me dan op de hoogte houden van het verplaatsen, want dan zou dat een optie kunnen zijn.
Wil je me op de hoogte houden of de verhuizing gelukt is.
Groeten Harmen
Bij de lagere school van mijn kinderen is een nestkastje met hommels precies boven de deur, ik heb hen er op gewezen, en de beschrijving uit het artikel "zijn Hommels beschermd" erbij gegeven.
Nu kan het zijn dat ze zich nog niet helemaal op hun gemak voelen?
Wil je me dan op de hoogte houden van het verplaatsen, want dan zou dat een optie kunnen zijn.
Wil je me op de hoogte houden of de verhuizing gelukt is.
Groeten Harmen
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hallo Henk en Harmen,
Je kunt hommels op dezelfde wijze als bijen verplaatsen. Er geldt wel een minimum afstand, net als bij honingbijen, anders vliegen ze terug naar de oude locatie.
Ik verplaatste ooit een hommelnestkast met weidehommels over een afstand van 700 meter. Dat lijkt eigenlijk veel te kort, maar het ging goed. De koningin bleef in elk geval aanwezig. Ik gebruikte de hommels toen ter ondersteuning van de dracht op veldbonen. De hommels bijten gaatjes in de bloemen die dan gemakkelijker toegankelijk worden. Op die gaatjes gaan ook de honingbijen dan vliegen. Voor de bestuiving is dat natuurlijk niet goed, maar zo gaat dat nu eenmaal in de natuur.
Het probleem van Henk is het verlies van werksters. Die zijn nodig om het broed warm te houden. Bij hommels is dat 30 graden C, dus 4 graden minder dan bij honingbijen. Je zou ze direct van een extra laag nestmateriaal moeten voorzien, zodat ze de isolatie kunnen herstellen. Wat papiersnippers zijn daarvoor onvoldoende. Leg eronder en erboven een laagje droog mos vermengd met gedroogd gemaaid gras. Een goede pluk honden- of kattenhaar is ook prima. Even de huisdieren kammen dus. Die waarderen dat nog ook.
Verplaatsen over korte afstand is in etappes van een halve tot een hele meter per dag goed te doen. Dat gaat gemakkelijker als het kastje duidelijk te zien is. Ik heb ervaren dat hommels zich ook oriënteren op uiterlijke kenmerken van het kastje.
Groetend, Albert
Je kunt hommels op dezelfde wijze als bijen verplaatsen. Er geldt wel een minimum afstand, net als bij honingbijen, anders vliegen ze terug naar de oude locatie.
Ik verplaatste ooit een hommelnestkast met weidehommels over een afstand van 700 meter. Dat lijkt eigenlijk veel te kort, maar het ging goed. De koningin bleef in elk geval aanwezig. Ik gebruikte de hommels toen ter ondersteuning van de dracht op veldbonen. De hommels bijten gaatjes in de bloemen die dan gemakkelijker toegankelijk worden. Op die gaatjes gaan ook de honingbijen dan vliegen. Voor de bestuiving is dat natuurlijk niet goed, maar zo gaat dat nu eenmaal in de natuur.
Het probleem van Henk is het verlies van werksters. Die zijn nodig om het broed warm te houden. Bij hommels is dat 30 graden C, dus 4 graden minder dan bij honingbijen. Je zou ze direct van een extra laag nestmateriaal moeten voorzien, zodat ze de isolatie kunnen herstellen. Wat papiersnippers zijn daarvoor onvoldoende. Leg eronder en erboven een laagje droog mos vermengd met gedroogd gemaaid gras. Een goede pluk honden- of kattenhaar is ook prima. Even de huisdieren kammen dus. Die waarderen dat nog ook.
Verplaatsen over korte afstand is in etappes van een halve tot een hele meter per dag goed te doen. Dat gaat gemakkelijker als het kastje duidelijk te zien is. Ik heb ervaren dat hommels zich ook oriënteren op uiterlijke kenmerken van het kastje.
Groetend, Albert
Het nieuwe nest voor de verplaatste hommels heb ik ingegraven in daktuintje, met een bloempot erop en op het gaatje een scherf. Albert, de papiersnippers waren als bescherming tijdens het vervoer bedoeld. nu hebben ze een nest van snippers, verdroogd gras , ingebed in zand en mos.
Hun oorspronkelijke nest zat in steenwol, tussen twee vermolmde stukken hout en een muur. Een zak afgescheurd steenwol had ik mee willen nemen, maar had ik uiteindelijk vergeten
En ik wil ze niet meteen weer verstoren door nu wat toe te voegen. Hopelijk hebben ze het warm genoeg. Ik ben trouwens bang dat er niet veel van terecht zal komen, vandaag geen hommel gezien. Maar het kan ook zijn dat de resterende hommels allemaal binnen blijven om het broed warm te houden.
Harmen, zoals Albert schrijft moet je de hommels ver genoeg verplaatsen, wil je dat ze niet terugvliegen. Bij hommels is de afstand wel kleiner dan bij bijen. Ik las ergens 500 meter, maar 700 is beter natuurlijk. Een nestkastje is makkelijk te verplaatsen: als het donker is de toegang dicht en ze kunnen verplaatst worden.
Groet,
Henk
Hun oorspronkelijke nest zat in steenwol, tussen twee vermolmde stukken hout en een muur. Een zak afgescheurd steenwol had ik mee willen nemen, maar had ik uiteindelijk vergeten

Harmen, zoals Albert schrijft moet je de hommels ver genoeg verplaatsen, wil je dat ze niet terugvliegen. Bij hommels is de afstand wel kleiner dan bij bijen. Ik las ergens 500 meter, maar 700 is beter natuurlijk. Een nestkastje is makkelijk te verplaatsen: als het donker is de toegang dicht en ze kunnen verplaatst worden.
Groet,
Henk
In mijn onbedwingbare nieuwsgierigheid vandaag voorzichtig de bloempot aan een kant uitgegraven omdat ik nog geen hommel vanuit het nest had zien vliegen. Bij het langzaam kantelen van de pot klonk al een flink gezoem. Nog even snel naar binnen gekeken: het zag het zwart van de hommels!
Snel alles weer dichtgemaakt. Ze hebben het dus tot zover overleefd.
Ik denk dat het gesloten broed nu is uitgekomen en het volk weer groeit. Nooit gedacht dat deze gedwongen ruwe verhuizing nog zou lukken [:)]
Groet,
Henk
Snel alles weer dichtgemaakt. Ze hebben het dus tot zover overleefd.
Ik denk dat het gesloten broed nu is uitgekomen en het volk weer groeit. Nooit gedacht dat deze gedwongen ruwe verhuizing nog zou lukken [:)]
Groet,
Henk