bevruchtingskastje

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

bevruchtingskastje

Bericht door Oude Essink »

bevruchtingskastje

Ooit kocht ik voor fl. 25,- een bevruchtingskastje, dat er niet alleen effectief, maar ook mooi uitzag; gemaakt door iemand met gevoel voor het fraaie uiterlijk. Ik gebruik het kastje sindsdien vele jaren; ook nu heb ik er weer een jonge moer ingezet met drie flinke pollepels jonge bijen; heb ik straks een bevruchte jonge moer voor als er elders iets fout gaat.

Afbeelding
Met het gele houtje draai je zo nodig het vlieggaatje dicht en open je de ventilatieopening.

Afbeelding

hennie oes
Afbeelding
heidecap
Contacteer:

Re: bevruchtingskastje

Bericht door heidecap »

Hennie, jouw informatie ziet er zoals gewoonlijk fraai en compleet uit. Vorige week heb ik ook een 3-ramer gekocht. Voor het vlieggat zat een klein moerrooster. Ik neem aan dat deze 3-ramer bedoeld is om een onbevruchte jonge moer in te doen en hiermee naar een bevruchtingsstation te reizen. Ik vraag me dan wel af hoe ik het moerrooster moet verwijeren ? Het zit immers muurvast !
Afijn, even terug naar jouw onderwerp. Bevruchtingskastje voor een reserve moer. Ik neem aan dat je met rasbijen werkt. Gezien het bevruchtingskastje zul je wel naar een bevruchtingsstation gaan ???
Wil je hier iets meer vertellen over de manier waarop jij met jouw moeren omgaat ?

Groeten, Thomas
Jan Kruit
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Jan Kruit »

Het moerroostertje is waarschijnlijk een darre rooster.
Als je naar een bevruchtingsstation gaat willen ze liever geen "vreemde" darren hebben.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

bevruchtingskastje.
Hallo Thomas,

Over het z.g. moerrooster van jouw bevruchtingskastje was de opmerking van Jan Kruit afdoende. Ik wil nog even een verhaaltje toevoegen:
In 1957 werden in São Paulo, Brazilië, 26 volken met a.m.Scutellata moeren ingevoerd; een bij uit het Zuiden van Afrika die daar in de tropen bezuiden de Sahara functioneert. Wat wilden ze in Brazilië met die bijen? Van oorsprong hebben ze daar geen honingbijen; kolonisten voerden de Zwarte bij in, die snel verwilderde; na 1850 werden er Ligustica's naar toe gesleept en nog de Iberische bij uit Spanje/Portugal en zo nog het een en ander; maar plezier hadden de Brazilianen er niet van; die bijen pasten daar niet; het zijn allemaal overwinteraars en in de tropen overwintert een bij niet. Zij leverden te weinig op; er moest meer honing op de plank komen. In 1957 experimenteerde een overheidsinstituut met voornoemde scutellata, ook een tropenbij; wellicht zou het daarmee beter gaan.
En dan kom ik op het moerrooster voor het vlieggat; de vlieggaten van de 26 volken waren met een moerrooster afgesloten om te voorkomen dat de moeren zich ongecontroleerd zouden mengen met het allegaartje bijen dat er al zat. De verzorgende imker evenwel had aan dat alles geen boodschap; de binnenvliegende werksters raakten door het rooster al te veel klonten stuifmeel kwijt; hij vond dat zielig en haalde de moerroosters weg. Zo ontstond de z.g. Killerbee die in haar razendsnelle opmars inmiddels in het Zuiden van Noord Amerika zit misschien wel op de ranch van onze Sjors Dubbel-Joe in Texas ([;)]als dat zou kunnen![;)]). De imkers zijn er derhalve niet blij mee en het publiek ook niet.
Als je een moer op bruidsvlucht wilt sturen, moet je het vlieggat niet dichtzetten met een moerrooster; als je op een bevruchtingsstation geen vreemde darren wilt, moet je alle binnenkomende kasten van een darrenrooster voorzien.
Mijn bevruchtingskastje is nooit op een bevruchtingsstation geweest en zal er ook niet komen.
De moderne imkerij kan niet meer zonder de bijen te manipuleren; ik probeer dat zo weinig mogelijk te doen en imker derhalve niet met een speciaal ras; als de zwarte bij er nog ongeschonden geweest was, had ik die gekozen; nu probeer ik zo dicht mogelijk mijn bijen aan te passen aan haar (en dus mijn) omgeving. Als je mijn afbeeldingen bekijkt, zie je bijen die het hele scala van zwart via grijs naar goudbruin en geel doorlopen; ik hoop, dat het arsenaal genen van mijn bijen afdoende gesorteerd is, dat de dieren ook zonder mijn ingrijpen in de omgeving kunnen functioneren. Ik doe niet mee aan het middels selectie en nog eens selectie telen van rashondjes die braaf zijn voor de baas, maar zich niet meer met de wolven in het bos kunnen meten. Als ik het al nodig vind vers bloed binnen te halen, neem ik een paar Carnicamoeren via een teler (Renson) of uit Schier; haar dochters storten zich verder in het avontuur van de standbevruchting.
Ik heb derhalve geen vast programma van moerteelt; ieder seizoen loopt weer anders; ik speel in op klimaat en aangeven van de bijen zelf. Voorzwermen kunnen meestal afkomen ( bijen selecteren zelf beter wie er mee mag met de volksverhuizing dan ik zou kunnen); met nazwermen ben ik sneller geneigd de regie over te nemen.
Mijn bevruchtingskastje krijgt dus een onbevruchte moer met wat bijen en dient, eenmaal bevrucht, om pech elders op te vangen; aldus geschiedt ook met een aantal afgezwermde oude moeren, die misschien na enige tijd nodig zijn om een moerloos geworden volk of een volk waarvan ik de moer kwijt wil op te vangen.

Afbeelding
Ik heb hier een vergroot arrestkooitje; onder de zwarte kurk zit een buisje met onderin een gaatje waaruit bijen suiker of vloeibare honing opnemen. Het kooitje gebruik ik als ik een oude moer wat langer wil bewaren en geen andere mogelijkheid meer heb. De moer is rood gestipt: vorig jaar dus; het kooitje gaat in de broedstoof op 27o C; bewaarmogelijkheid zonder al te veel sociale stress is een aantal weken.

Ik hoop, dat je enig inzicht kreeg in mijn omgaan met moeren. Met groet,
Hennie oes
Afbeelding
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Ja,ja,ja Hennie een uitgebreid verhaal. Het geeft een behoorlijk beeld van hou jij aan het klussen bent. N.a.v. de gemerkte moer nog een laatste vraagje m.b.t. het merken. Doe jij dat met een merkbuisje en wat zijn jouw ervaringen hierbij ?

Groeten, Thomas (die binnenkort voor het eerst wil knippen en merken ...)
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

hallo Thomas,

Meestal merk ik met een merkbuisje. moer in laten lopen, andere bijen eruit; appart zetten; raam terug in de kast; afdekken met kleedje; en op een rustig en licht plaatsje de moer naar boven leiden tot het schildje goed bereikbaar is; merken met de goede jaarkleur (2004: groen); voor eventueel knippen een fijn schaartje gebruiken; vleugeltje door gaatje manipuleren en rustig stukje afknippen; even laten rusten tot de geur van de lak weg is; kleedje eraf en moer terug laten lopen op het raam waar je ze afgehaald hebt. Zo nodig klein wolkje rook als toetje en kast afsluiten.

Afbeelding

werkt perfect; anderen merken uit de hand, maar mijn motoriek is niet fijn genoeg om de moer niet fijn te knijpen. met groet,
hennie oes
Afbeelding
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Mooi, zo ga ik het doen, dat merken. Heb toevallig precies hetzelfde merkbuisje gekocht deze week.
Ooit zag ik Albert (de Wilde) een moer uit de hand knippen en merken. Hij kreeg het knap voor mekaar, maar dit is voor mij (nog) niet weggelegd.
Op de schaal waarop ik ga merken (4 volkjes, elk jaar een nieuwe moer en anders noteren) lijkt het me dat een simpele witte tip-ex verf voldoende moet zijn.

Thomas
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Thomas,

Let er bij het knippen wel op, dat je een goede (scherpe) schaar hebt. Ik heb zelf hiervoor in het verleden een klein schaartje officieel bedoeld voor papierkunstnaars gekocht. Verder heb ik een negatieve ervaring gehad met milieuvriendelijke tipex. Na het aanbrengen begon de moer als een aangeslagen vlieg rond te draaien en sindsdien heb ik dit maar niet meer gebruikt.
Bij het merken houd ik me niet echt aan de jaarkleuren, maar verkies een duidelijke opvallende kleur - het rood van vorig jaar valt bijvoorbeeld maar slecht op. Beter opvallend is de kleur van dit jaar.
Erik
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

... even laten rusten tot de geur van de lak weg is ...
Hennie, dat is wel een erg eufemistische uitspraak.
Smeer de lak of lijm eens op een stukje papier, dat moet bij lak immers bijna altijd anders is er te veel, en ruik er eens aan na een paar uur of een paar dagen. Zelfs die ene druppel lak blijft tijden lang geuren afgeven, die ik kan waarnemen. Bijen hebben een vele malen beter reukorgaan dan de mens, dus wat die ruiken ......
Groetend, Albert
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hoi Albert,
Ik heb drie "laksystemen" die ik door elkaar gebruik en geen van drieën beantwoorden ze aan aan jouw beschrijving:
1 UNI POSCA, poster colored marker, water-proof, Odorless. te gebruiken op papier, metalen, plastics, vinyl, glas enz. een product van Mitsubishi.
2 Plasti-kote autographics; voor alle voornoemde materialen geschikt; speciaal "snel drogend"; hecht uitstekend en is na 30 seconden droog ( en derhalve reukloos.)
3 edding 751; metallic contour; werkt perfect en de bijen reageren absoluut niet als je HM met een pufje rook terug zet.
De autolak die jij in je hoofd hebt bedoel ik dus niet; zou moordend zijn. met groet,
hennie oes
Afbeelding
Plaats reactie