Zowel mijn collega imker als ikzelf hebben beiden een moerloos volk.
Ik heb een moerloos volk in een 3-ramer waar in de komende week een moer wil invoeren. Dit volk is al 5 weken moerloos.
Mijn collega-imker heeft een moerloos volk waar al erg veel darrenbroed aanwezig is (eierleggende werksters ????)
Een moer, noch reguliere eitjes hebben we vandaag na intensief zoeken in zijn bak kunnen vinden.
Kan er bij deze volken simpelweg een nieuwe moer aangeboden worden in een kluisje met suikerdeeg of moeten er andere voorzorgsmaatregelen getroffen worden ?
Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag, want voor ons is dit de 1e keer ...
Groeten, Thomas
Moer invoeren in moerloos volk
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
Re: Moer invoeren in moerloos volk
Ik zou beide volkjes afkloppen voor een andere kast. Het is verspilde moeite om hier nog energie in te stoppen.
Erik
Erik
Erik, zeg je hiermee dat de relatief oude bijen (5 weken oud) geen nieuwe moer meer zullen accepteren en deze direct zullen afsteken ?
Thanks, Thomas
Thanks, Thomas
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
Oude moeren zullen een oude moer eerder afsteken, dat klopt. In jouw geval (5 weken moerloos) verwacht ik eerlijk gezegd ook al darrebroedigheid. Maar dat is niet de reden van mijn advies - de reden is de leeftijd van jouw bijtjes. Tegen de tijd dat een eventueel geaccepteerde moer goed aan de leg is, heb je bijna geen bijen meer over - je vindt uiteindelijk (als alles lukt) een handjevol bijen met een moertje. Dit vind ik persoonlijk een trieste zaak. Je kunt beter een nieuw 3-ramertje samenstellen uit voldoende jonge bijtjes, een raam uitlopend broed en een raam voer. Goede tips hierover vind je wel terug op het forum.Erik, zeg je hiermee dat de relatief oude bijen (5 weken oud) geen nieuwe moer meer zullen accepteren en deze direct zullen afsteken ?
Het volkje van jouw collega is met z'n darrebroedige werksters niet meer te helpen. Bij een groot volk kun je nog wel kunstgrepen uitproberen, maar in dit geval (weinig bijen in een 3-ramer) zou ik dit niet doen. Afkloppen is de meest humane(?) oplossing.
Erik