Goudwespen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Goudwespen

Bericht door wilde »

Om Frans te plezieren weer een meer bijen/wespen gerelateerd onderwerp.
Vandaag was het op mijn nestelplaats voor solitaire bijen druk met 3 soorten insecten: Osmia rufa, Trypoxylon figulis en een goudwespje.
Op de foto's van vandaag is te zien dat de nestpijpen al aardig zijn dichtgemetseld.

De Trypoxylon is een graafwespje dat kleine spinnen vangt en in de nestpijopen brengt. Evenals de Osmia's metselen zij de gangen dicht. Ik zag ze diverse keren spinnetjes brengen, maar ze zijn mij te snel af om een foto te kunnen maken.

Goudwespen parasiteren op diverse soorten solitaire bijen. Ik zag vorige jaren andere, met roodachtig achterlijf. Ze behoren tot de fraaist gekleurde insecten.
De soort van onderstaande foto's is geheel blauwgroen (turkoois) gekleurd. Het is waarschijnlijk de Chrysis cyanea. Er komt dus geen rood aan te pas. Ze hebben 3 tanden aan de achterrand van het achterlijf. Een soortgelijke wesp (Stilbum cyanurum) heet 4 van zulke tanden. Bij 1 exemplaar zag ik ook een soort legboortje. Ik zag dat de Trypoxylon ze steeds wegjaagden van de nestplaats. Ze parasiteren op de Trypoxylon. Die kunnen bij mij wel wat hebben want er zijn er tientallen.

De foto's zijn maar van matige kwaliteit. Het beestje is voor mij eigenlijk iets te klein om er wat beters van te maken. Op de laatste foto is de kleur niet geheel correct. Dat komt door de grote contrasten die de camera moest overbruggen.
Wie een verzameling plaatjes van goudwespen wil bekijken moet deze site eens bezoeken:
http://www.chrysis.net/chrysis/gallery/ ... php?init=0

Groetend, Albert
Huib Koel
Contacteer:

Re: Goudwespen

Bericht door Huib Koel »

mijn nestelplaats voor solitaire bijen
Dag Albert,

Onderdelen van dit item heb je ongetwijfeld al eens genoemd. Maar nu heb je het expliciet over jouw nestelplaats voor solitaire bijen. Wellicht kan je een exacte beschrijving geven? Blokken, diameter, plaatsing, zonuren...
Ik heb inmiddels veel drachtplanten in mijn tuin, maar zo'n mooie goudwesp heb ik nog niet kunnen ontdekken.

groet
Huib
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Huib, kijk op mijn website:
http://www.ahw.dds.nl/

Op de pagina over bijen en hommels beschrijf ik mijn nestplaats voor deze gevleugelde vrienden. Al die plastic buizen en kunststof houders vind ik maar niks in mijn tuin. De insecten doen het zeer goed in gewone stengels van kaardebol. Bij de wespen heb ik vandaag de goudwesp toegevoegd. Er is nog een leuk plaatje te zien van een Trypoxylon die de goudwesp naar buiten werkt.

Groetend, Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert, zou dit ook een goudwest kunnen zijn ?
Op de door jou gegeven link bovenaan in de discussie zijn goudwespen
n.l. meestel blauwig, rood of groen van kleur.
Deze is gedeeltelijk goudkleurig ...
Afbeelding
Plaatje gisteren genomen in mijn voortuin. Gelukkig heeft het beest slechts zes poten ...
Groeten, Thomas
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, dat is een mooi dier, maar een goud- of mierwesp lijkt het me niet. Ik denk aan een soort sluipwesp, met name aan de soort Ichneumon. Opvallend bij jou foto zijn de gele sprieten. Die kleur komt niet veel voor. Ik neem verder aan dat de lengte van het dier zonder de sprieten ongeveer 15 mm is.
Misschien weet Erik Speksnijder er meer over te vertellen?
Groetend, Albert
Plaats reactie