Jonge moeren op de Rotterdamse lesstand ...

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Jonge moeren op de Rotterdamse lesstand ...

Bericht door heidecap »

Afgelopen maandag liepen er in Apeldoorn bij ene Hennie Kroese 3 moertjes uit de broedstoof. Op die bewuste maandag hield ik de postbode staande om hem voor te bereiden op een speciale zending.
Op dinsdag was het flink warm en de bewuste en simpathieke postbode stond al om 10.00 uur 's ochtends bij mij op de stoep. Hij was speciaal in zijn auto gestapt om de bijen af te leveren, want ze zouden vast niet lang tegen de hitte kunnen volgens hem! Een heldendaad!

Afbeelding

In de enveloppe zaten 5 kluisjes (2 voor mijn collega-imker) met in elk een jonge eendagsmoer met begeleidende werksterbijen.

Afbeelding

Ik moest gisteren nog werken, dus kon niet meteen met de moeren aan het werk. Ik heb ze om te beginnen maar een paar druppeltjes water gegeven. 's avonds heb ik 2 drie-ramers en 1 tienramer gevuld met jonge bijen. (de 10-ramer uiteraard ook voorzien van de nodige blokken). Vervolgens heb ik de kluisjes ik de kastjes gehangen en alles naar mijn garage gereden en hier weggezet.
Vandaag kreeg ik als ingeving het idee om te vragen of ik de bijen tijdelijk mocht stallen op de lesstand van het Ambrosiusgilde Rotterdam. Hier wordt immers enkel met Buckfastbijen geimkerd en dit zal de bevruchting van mijn Buckfastmoeren vast wel ten goede komen! Na een telefoontje ging ik met de kasten op pad.

Afbeelding

Toen ik op de lesstand aankwam was er juist een les gaande onder leiding van Leo van Gelderen.

Afbeelding

De cursisten kregen net les in het knippen en merken van moertjes. Darren waren gepromoveerd tot proefbijen. De ene na de andere dar zoefde echter de lucht in en ontsnapte zodoende aan de lijmerige licifers.
De cursisten hadden er zichtbaar plezier in !

Afbeelding

Leo van Gelderen (in het midden van deze foto) praat zichtbaar graag over de bijen en zijn kennis dwingt respect af. In tien minuten les komen allerlei wetenswaardigheden aan de orde waar je zo mee in de praktijk aan de slag kunt. Al met al een leuke cursus voor een leuke groep!

En dan nog even een kiekje van de plek waar ik mijn 3 kastjes mocht plaatsen. Ze staan benedenin het rechter stalletje.

Afbeelding

Hennie, zo zie je ook eens waar je moeren blijven ...

Groeten, Thomas
hbeugeling
Contacteer:

Re: Jonge moeren op de Rotterdamse lesstand ...

Bericht door hbeugeling »

Heel leuk verslag. Het is een promo voor het Ambrosiusgilde.
Rob van Gelderen zal het ook erg leuk vinden. Zeker wanneer zijn naam goed geschreven wordt. Rob heet Leo, een enorm wijs man op het gebied van het houden van bijen.
Dit jaar hebben maar lieft 25 cursisten zich aangemeld en volgen de beginnerscursus tot imker.
Een bijzondere ervaring, leerzaam en uitnodigend om zelf aan de slag te gaan. Zo is het mij althans ook overkomen dat ik halverwege de cursus al ben begonnen met een zwerm, volgens traditie gekregen van een "rot"in het vak Hans v.d. Post.
Ik kan nu gelijk opgaan met de cursus.
Henk Beugeling
Plaats reactie